Marketing Report
[Interview] Michiel Veugelers, marcom-manager bij IPG Mediabrands

[Interview] Michiel Veugelers, marcom-manager bij IPG Mediabrands

Michiel Veugelers, inmiddels veertien jaar in dienst bij UM/IPG Mediabrands, is per mei 2018 marketingcommunicatiemanager van IPG Mediabrands Netherlands. In deze nieuwe rol is hij verantwoordelijk voor de professionalisering van de in- en externe communicatie over IPG Mediabrands en de mediabedrijven.

Hallo Michiel. Gefeliciteerd! Van Senior Client Director van UM naar marketingcommunicatiemanager van IPG. Wat trekt je zo aan in deze nieuwe functie?

Naast met veel drive en plezier voor mooie merken gewerkt te hebben de afgelopen jaren bij UM, heb ik altijd veel energie gekregen van het organiseren van zaken waarmee ik UM of het vak meer zichtbaar op de kaart heb kunnen zetten. Denk aan events als UM Funraiser, UM Hammertime en de UM Breakfast Club en natuurlijk ook de events voor de MWG. Maar ook het schrijven van columns voor online titels en de vakpers, het geven van colleges op hoge scholen en universiteiten en het bij elkaar brengen van mensen in mijn netwerk geven mij heel veel werkplezier. Allemaal activiteiten die in deze nieuwe rol samenkomen.
Je snapt dat toen ik deze interne vacature voor marketingcommunicatiemanager voorbij zag komen, ik daar meteen met veel enthousiasme op heb gesolliciteerd. Ik heb er dan ook erg veel zin in om ditmaal als ambassadeur van IPG Mediabrands en de labels te opereren in onze dynamische branche.

Dit is een nieuwe functie binnen IPG Mediabrands, waarom is deze functie gecreëerd?

Het marcom-beleid was deels belegd binnen de labels en deels in de board van IPG Mediabrands Nederland. Het ene label gaf daar een betere invulling aan dan het andere en een helikopterview ontbrak soms. Wij zijn van nature redelijk bescheiden en vast herkenbaar, maar ook bij ons blijven veel zaken door drukte liggen. Mooie projecten, prijswinnend werk en relevante onderzoeken en events zetten we daardoor te weinig in de schijnwerpers, wat echt jammer is, want het betreft relevante informatie voor onze klanten en voor de markt. Door het creëren van deze functie ga ik samen met Nathalie Peters vanuit de board en met de labels daar verandering in brengen. Mediabrands laat dus op korte termijn meer van zich horen! We starten met de focus op retail, innovatie en thought leadership.

Hebben andere bureaus een dergelijke functie?

Ik weet dat bepaalde bureaugroepen een dergelijke functie hebben, maar vaak ook is deze rol intern belegd en niet officieel gedefinieerd. Wij zijn daarin niet uniek, maar we gaan aan de functie wel op onze eigen unieke wijze invulling geven.

Wat is jouw visie op de zichtbaarheid en onderscheidenheid van de diverse mediabureaus in Nederland?

Als ik de sites en social kanalen van de andere netwerken en bureaus bekijk, dan zie ik vooral veel overeenkomsten. Het ene bureau heeft de zaken beter op orde dan het andere, maar dat geldt voor onze labels ook.
Echte indruk op mij maken mensen uit het vak met een goede personal branding, hen zie ik als echte ambassadeurs van hun bureau of bedrijf. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Ruud de Langen van Mindshare, Marion Koopman van de Greenhouse Group, Willem-Albert Bol van de Persgroep, Arno Peperkoorn van Result Recruitment en onze eigen Nathalie Peters van IPG Mediabrands. En de grotere wederkerende events met consequente communicatie. Op netwerkgebied vind ik dat Marlene Wickel van Jean Mineur Mediavision, Maarten Duijne van Exterion, Pablo van den Berg van Yune en Yvonne Prins van UM goed bezig zijn.
Voor wat de betreft de positionering van veel bureaus vind ik dat veel verhalen inwisselbaar zijn. Weinig merken durven zich echt uit te spreken. In de meeste gevallen zijn het de mensen en de klanten, en daarmee vaak automatisch de grote bureaus, die het verschil maken. In mijn ogen is er meer onderscheid te behalen dan op alleen die twee kenmerken. Daar ligt ook mijn uitdaging, op onze eigen wijze beter laten zien wie we zijn en in welke vorm we dat doen.

Wat is jouw ambitie binnen deze nieuwe rol?

Het is mijn ambitie om samen met de labels en Nathalie Peters op velerlei manieren consistent en structureel te laten zien: wie we zijn, waar we voor staan bij Mediabrands en waar we goed en onderscheidend in zijn. Om fijn en resultaatgericht samen te werken met collega’s, exploitanten, vakpers en andere relaties. Dit alles met als doel: onze positie in de markt te claimen, voor nog meer mooie merken te gaan werken en meer goede collega’s aan te gaan nemen, waardoor Mediabrands het vak naar een hoger niveau helpt te brengen.

www.ipgmediabrands.com

 

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief