Marketing Report
[Interview] Monty Sarhan (SkyShowtime): streamingdiensten in beginstadium interview

[Interview] Monty Sarhan (SkyShowtime): streamingdiensten in beginstadium

Op 25 oktober 2022 lanceerde SkyShowtime als streamingdienst van Paramount en Comcast in Nederland. Monty Sarhan is CEO van SkyShowtime nadat hij ruim 2 jaar vice-president bij Comcast was en daarvoor belangrijke posities bij EPIX (MGM) en het toenmalige Viacom (voorganger Paramount) heeft bekleed. We spreken hem over de lancering van SkyShowtime en hoe hij tegen de Nederlandse (streaming)markt aankijkt.

Hoe kijkt u naar de relatief late lancering van streamingdiensten van Paramount en Comcast in Nederland en hoe denkt SkyShowtime een significant marktaandel te behalen mede gezien de inflatiecrisis?

Streaming groeit alleen maar in Europa. Men is nog steeds in een beginstadium in al onze markten en Nederland is een fantastische markt. Er zijn 7,8 miljoen breedband huishoudens, terwijl men gemiddeld minder dan twee streamingabonnementen per huishouden heeft.  

De streamingindustrie bestaat slechts 15 jaar en er zijn slechts 5 tot 6 streamingdiensten. 15 jaar nadat televisie was uitgevonden, betwijfel ik dat iemand zou hebben gezegd: 5 zenders zijn genoeg. Om deze reden zijn we zeer verheugd om de mogelijkheid te hebben om onze fantastische content naar het Nederlands publiek te brengen.

Wat ons in de markt zal onderscheiden is zowel onze content als de prijs. Consumenten willen keuze en zij willen de content kijken die er voor hun toe doet.  Wijlen Sumner Redstone (oprichter en tot zijn dood eigenaar van Viacom en CBS  de voorlopers van Paramount die voor 50 procent eigenaar is van SkyShowtime, red.) zei Content is king.

Dat is vandaag meer dan ooit waar en dat maakt ons uniek. SkyShowtime is opgericht door twee van de grootste amusementsbedrijven ter wereld: Comcast (moedermaatschappij van Universal, NBC en Sky) en Paramount. Wij brengen het beste van hun content samen. SkyShowtime is het huis van te releasen bioscoopfilms van Universal Pictures en Paramount Pictures die exclusief bij SkyShowtime in première zullen gaan. Zij zijn de twee oudste filmstudio’s in Hollywood.

Op televisievlak zijn de twee bedrijven succesvol actief met drie succesvolle streamingdiensten in de Verenigde Staten: Paramount+, Peacock en Showtime (Paramount+ en Peacock zijn ook in grote Europese landen actief, red.). Wij brengen de beste shows samen van deze diensten alsmede  Europese premiumseries van Sky Studios (uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Italië, red.).

Het creëren van waarde voor klanten is tevens ongelooflijk belangrijk. We realiseren dat de groeiende inflatie het moeilijker maakt voor consumenten. Om die reden hebben we onszelf verzekerd dat SkyShowtime goed geprijsd is. Ons voorstel is dan ook fantastsciche content voor een fantastische prijs. Wij geloven dat wij zullen uitblinken in de markt en dat consumenten SkyShowtime zullen willen afnemen dankzij het hebben van een deel van de beste content van  de wereld.

SkyShowtime is in Nederland geregistreerd als EU-streamingdienst en moet 30 procent aan Europese content aanbieden. Hoe zal SkyShowtime dit realiseren?

Lokale programmering is ongelooflijk belangrijk en we zullen een lokale programmering aanbieden vanaf de start, dankzij onze producties van Sky Studios alsmede onze catalogus. Dit omvat titels als The Rising, The Hanging Sun,Fear Index, Souls en Blocco 181.

We zullen ook lokale producties aankopen en originele producties (laten) maken waaronder series, documentaires en specials. Het is nog vroeg – we moeten nog in de meeste van onze markten lanceren – en het kost tijd om een eigen producties te ontwikkelen. Wat ik wel kan zeggen is dat het bij ons een belangrijke focus heeft de komende maanden.

Het lijkt er op dat Paramount en NBC Universal relevante content aan derden is blijven aanbieden. Hoe zit het met de exclusiviteit van SkyShowtime?

De te releasen films van Universal Pictures en Paramount Pictures zullen exclusief in première gaan bij SkyShowtime. Op televisievlak zullen ze een aantal fantastische nieuwe programma’s van Paramount+, Peacock, Showtimes en Sky Studios brengen. Die zullen ook exclusief in première gaan bij ons.

Diensten als Netflix en Disney+ starten met reclameversies. Zij bieden ook 4K en beperken gebruik van het delen van het account en hebben tegelijk deals met kabel- en IPTV-providers. Wat zijn de plannen van SkyShowtime?

Alles wat we starten begint bij de consument. We denken aan wat het beste is voor onze klanten vanuit het oog van de content, alsmede vanuit een product en ervaringsoogpunt. Dat betekent dat we erin geloven de consument tegemoet te komen met waar zij zijn en hun toe te staan om op meerdere manieren toegang tot SkyShowtime te krijgen.

Als een direct-to-consument dienst betekent dit dat we zo breed mogelijk gedistribueerd worden, zowel als zelfstandige dienst als via partners waaronder distributeurs. We zullen altijd gefocussed zijn om ons bereik uit te breiden en te bouwen aan partnerships in onze markten opdat SkyShowtime zo breed als mogelijk beschikbaar is via platforms en devices.

We zijn er op gericht om waarde te bieden voor onze klanten door hun kwalitatieve content tegen een fantastische prijs aan te bieden. Afhankelijk van de ontwikkelingen bij zowel SkyShowtime als onze klanten, evalueren we continu hoe we op de best mogelijke ervaring kunnen aanbieden aan onze abonnees.

Wat is uw mening over de regulering en discussie over Amerikaanse versus Europese big media/tech bedrijven?

SkyShowtime is speciaal voor Europa opgezet en gericht op deze markten. We hebben zes kantoren in Europa en zullen in meer dan 20 Europese markten lanceren. Ons platfom alsmede onze films en series zullen in 18 talen beschikbaar komen. We weten dat onze klanten uitkijken naar een mix van internationale en lokale series en films. We realiseren dat mensen authentieke verhalen willen, dat betekenisvol is en verhalen die hun aanspreken en dat vertegenwoordiging er toe doet.

Lokale programmering is dus een belangrijk onderdeel van onze waarde-aanbod en een van onze belangrijke contentpijlers. We zullen een lokale programmering hebben bij de start dankzij Sky Studios alsmede onze catalogus. We zijn letterlijk nu aan het lanceren en er is tijd nodig om orignele content te ontwikkeignen maar heeft onze focus de komende maanden. 

Het is me opgevallen dat SkyShowtime in België niet lanceert en ook Paramount+ daar niet zal starten Waarom?

Comcast en Paramount hebben SkyShowtime voor 22 markten opgezet. Wij zijn er op gefocused om de beste content en ervaring voor het publiek in die markten te brengen. Op dit moment hebben we geen enkel plan om buiten deze markten te lanceren. (In Frankijk wordt Paramount+ in december gelanceerd, wat het mogelijk lastig maakt vanwege Franstalig België om SkyShowtime te lanceren, red.)

www.skyshowtime.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief