[Interview] Nancy Shenouda (Tradesnest): Onze visie is om het huidige tradeshow model te verstoren

[Interview] Nancy Shenouda (Tradesnest): Onze visie is om het huidige tradeshow model te verstoren

Nancy Shenouda is een van de drie winnaars op de HearstLab Europe 100k Pitch Day voor innovatieve en aanstormende vrouwelijke ondernemers. Samen met Pierre Ouellette heeft ze de startup Tradesnest opgezet. Tradesnest is een online business-to-businuess platform waar innovative merken hun producten kunnen presenteren voor een netwerk van distributeurs en retailers. We spreken met Nancy Shenouda over haar bedrijf en onder meer hoe het haar verlopen is na de Pitch day.

Kan je uitleggen wat Tradesnest is, voor wie jullie niet kent?

We brengen consumentenelektronicamerken met distributeurs in aanraking zodat ze makkelijker in de retailketen terecht kunnen komen. Iedereen op ons platform is volledig gecheckt om de kwaliteit te waarborgen tussen de bedrijven. Ik was van beroep business account manager bij onder meer een chocoladefabrikant in Canada (Splendid Chocolates), bij Unilever en bij L’Oréal. In de praktijk gaan de grote retailers af op grote merken. Om daar tussen te komen als kleiner merk, moet je naar tradeshows om daar de distributeurs en grote retailers aan te trekken. Dat is niet makkelijk en je bent dan veel geld kwijt waarvan de vraag is of je dat terugverdient.

De online verkoop markt is slechts 15 procent van de markt. Het overgrote deel, namelijk 85 procent van de retailverkoop van fysieke producten is wereldwijd in brick & mortar, dus fysieke winkels. Om je marktaandeel te vergroten is het essentieel zichtbaar te zijn in de schapruimte. Wij willen de brug slaan tussen merken en retailers door merken direct toegang te geven en zich te presenteren aan de beste distributeurs wereldwijd en zo tot grote transacties te komen. We spreken hier over grote aantallen.

Het gaat gemiddeld om 20.000 euro per order wat snel kan oplopen naar een kwart miljoen aan orders als het product succesvol aanslaat in een nieuwe markt. Wij geven daarbij ook strategische adviezen, bijvoorbeeld welke markt & distribiteur het beste is voor je innovatie met onze AI-powered (kunstmatige intelligentie) platform. We werken nu in meer dan 80 landen.

Wie zijn jullie concurrenten?

In feite zijn wij een all-in-one oplossing. In die zin bestaan er wel andere platforms waar je kan matchen, maar is er geen mogelijkheid om dan ook direct in contact te komen met de distribiteurs, transacties kunt uitvoeren en adviezen te krijgen voor de juiste market entry. In die zin is onze propositie uniek.

Tradesnest startte in 2020; hoe is het jullie vergaan qua pitchen en financieringen?

Hearst is de laatste waar we een pitch wonnen. Het innovatiefonds van de Rabobank en het innovatiefonds van de provincie Noord-Holland hebben het voor ons samen met Atomica Angel program mogelijk gemaakt gefinancierd te zijn. Zij hebben convertable notes van het bedrijf verkregen. In het tweede kwartaal gaan we opnieuw pitchen voor aanvullende financiering, een seed ronde.

Hoe heb je de inzet van Hearst beschouwd met hun HearstLab?

Ik ben superblij dat Hearst met een initiatief voor vrouwelijke startup-ondernemers is gestart en om vrouwelijk talent te laten schijnen. We zijn vereerd één van de drie winnaars te zijn. Het is erg fijn dat Hearst ons helpt met veel dingen. Ze doen echt alles eraan om ons te laten schijnen en ondersteunen ons met hun netwerk.

Toch is Tradesnest misschien niet direct waar je aan denkt bij een mediabedrijf/uitgever als Hearst. Hoe helpen ze jullie?

Ze organiseren workshops en hebben een groot netwerk van scouts, organiseren trainingen en hebben ook investeringsesssies en trainingen over allerlei aspecten. Daarnaast zorgen ze voor support en mentorship. We hebben ook een whatsappgroep met de HearstLab deelnemers en daar hebben we ook echt wat aan en geven elkaar tips.

Er is nu veel in het Nederlandse nieuws te doen over gebrek aan het innovatieklimaat in Nederland. Over de rol van vrouwen bij startups is minder in Nederland te doen. Hearst focust daar wel bewust op. Hoe kijk jij er tegenaan?

Slechts 2 procent van het geld voor startups gaat wereldwijd naar vrouwelijke ondernemers. Dat zal in Nederland niet anders zijn. In die zin lijkt dat echt nodig te zijn. De investeerders zijn vooral mannen en mannen herkennen mannen. Vrouwen krijgen daardoor minder gefinancierd.

Je ziet in algemene zin dat als je als vrouw een bedrijf pitcht dat te zien is dat je minder snel verder komt. Ik zeg niet dat we het slecht hebben maar er is een scheve verhouding.

In Nederland bestaan ook specifieke fondsen waaronder Joanna Invests die specifiek vrouwelijk talent financiert en het Borski Fund die in gemengde teams investeert, alleen daar zijn de kriteria wel strenger. 

En toen kwam Hearst, een Amerikaans bedrijf?

Hearst had het iets makkelijker gemaakt, je moest wel een schaalbaar b2b platform hebben met voldoende track record in de markt met een bewezen product op de markt en natuurlijk een vrouwelijke ondernemer zijn. Maar er waren geen eisen gezet met betrekking tot omzet of hoe groot het team was bijvoorbeeld. Wij zijn blij dat we tot de selectie van 150 deelnemers behoren. Ik geloof zeker dat we programma’s specifiek voor vrouwelijk talent nodig hebben om de scheve verhouding tegen te gaan. Het is echter in de praktijk ook mogelijk zonder deze specifieke vrouwelijke focus, kapitaal te verwerven.  Wij zijn daar het bewijs van.

Hearst doet meer en het is geweldig dat ze 100.000 euro hebben geïnvesteerd. Ze geven zichtbaarheid en ondersteunen ons. Er verschijnt veel in de media over de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Daar draagt Hearst ook aan bij. Ze geloven er echt in.

Een van de redenen dat zulke programma’s worden opgezet is dat bewezen is dat vrouwen verantwoord omgaan met de investeringen en vaak betere resultaten behalen dan startups met alleen mannen. 

Wat zou je willen dat de Nederlandse regering/politiek anders doet voor (vrouwelijke) ondernemers?

Het zou fijn als er meer fondsen worden opgezet om vrouwelijke ondernemers te stimuleren.

Welke tips heb je voor vrouwen die willen beginnen met een eigen bedrijf en hun idee?

Ga ervoor. Zoek naar een echt probleem in de markt die je graag wil oplossen en dat ook dicht bij je hart zit. Het eerste jaar, ben je vaak met je co-founder de enige die eraan werkt en gelooft in je product/ oplossing. Echter, zodra je klanten begint te krijgen, zullen meer en meer mensen geloven in je idee. Zo groeit je bedrijf met een goed product waar klanten voor willen betalen en daarna  wordt alles makkelijker.

Wanneer is jouw bedrijf geslaagd?

Wij hebben op dit moment een mooi product gemaakt dat een aantal grote problemen oplost voor innovatieve merken die graag een schaalgrootte willen bereiken met een product in nieuwe markten en op het retailschap willen komen van nationale retailers. Met ons platform kunnen ze zo tienduizenden euros besparen met beurzen en veel tijd besparen om ze direct te verbinden met de juiste distributiepartners, wereldwijd.

Maar we zijn er nog niet, we werken er nu aan om een kritische massa te behalen. Dit betekent werken aan genoeg vraag en aanbod in alle categorieën binnen de branche consumentenelektronica. Zo kan je als een merk met een elektronische fiets, maar ook als smarthome-merk of audio genoeg distribiteurs vinden in elke markt die je wil betreden. 

We zijn de afgelopen zes maanden met 118 procent gegroeid. Op dit moment zijn we met een team van 10 mensen en we beginnen te stijgen in de zoekresultaten op Google. Bijvoorbeeld op de eerste plaats met de term distributor platform. Wij werken eraan om met ons merk Tradesnest de nummer één oplossing te worden voor het betreden van nieuwe markten en zo de beste distributeurs te vinden voor innovatieve merken wereldwijd. Onze visie is om het huidige tradeshow model te verstoren.

www.tradesnest.com

www.hearstlabeurope.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.