Marketing Report
[Interview] Nienke van de Streek (ALDI): Voorkom dat je als marketeer in een marketing bubble terecht komt interview

[Interview] Nienke van de Streek (ALDI): Voorkom dat je als marketeer in een marketing bubble terecht komt

In aanloop naar de bekendmaking van DeMarketing100 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerde marketeers. Vandaag spreken wij met Nienke van de Streek, Managing Director Marketing en Communicatie bij ALDI Nederland.

Wat voor jaar was 2021 voor ALDI?

2021 was het eerste volledige jaar waarin we als ALDI naar buiten zijn getreden met ons merkverhaal. Middels nieuwe campagnes over alle marketing- kanalen hebben we de klant kennis laten maken met de kern van dit mooie merk. Dus een spannend jaar was het zeker!

De doelstellingen waren helder voor ons en onze partners en het was fantastisch om met het hele team aan de slag te gaan met de enorme uitdagingen die voor ons liggen. 2021 was een jaar vol mijlpalen, creatie, inspiratie, evaluatie, enthousiasme en positieve resultaten!

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van influencermarketing?

Voor het bereiken van specifieke doelgroepen is IM absoluut een interessant kanaal. Ik verwacht dat de kwaliteit van de inzet gaat toenemen omdat geloofwaardigheid (gelukkig) steeds belangrijker wordt. Als merk moet je kritisch zijn op wie je inzet en met welke boodschap. De shopper is ook terecht kritischer geworden op dit vlak. Bij ALDI zetten we de komende tijd weer een aantal stappen op dit gebied, om af te tasten wat bij onze doelgroep, onze producten en onze positionering past.

Blijft duurzaamheid voor merken ook in 2022 de trend?

Een trend zou ik het niet meer willen noemen; duurzaamheid is here to stay. Het voldoen aan de eisen op dit gebied is en blijft randvoorwaardelijk in alle bedrijfsvoeringen en voor alle merken. In ons geval zullen we in 2022 blijven vertellen wat we voor goed werk verrichten op het gebied van duurzaamheid, omdat dit voor de NL consument veelal onbekend is. We investeren, organisatiebreed, volop in duurzaamheidsinitiatieven en blijven dat doen.

Waarmee kunnen media-exploitanten jou in 2022 blij maken?

Onze positionering, het ALDI merkverhaal en de doelstellingen voor 2022 staan inmiddels als een huis en ook hebben we alle marketingkanalen tot onze beschikking; van formats die in staat zijn deze drie elementen te combineren word ik heel blij. Dus geen off the shelve plannen voor ALDI  in 2022. Als merk kiezen we in onze campagnes een opvallende, maar ook authentieke insteek die past waar wij als discounter voor staan. Hierdoor zijn we in staat impact te maken. Ik verwacht van partners dat ze hierin meedenken en proactief zijn. Op basis van de ervaringen in 2021 belooft dit voor 2022 veel goeds.

Wordt branding in 2022 belangrijker dan ooit?

Branding is altijd belangrijk geweest en dit zal altijd blijven. Het mooie van werken aan het merk ALDI is dat branding in 2022 wel veel concreter wordt dan in alle voorgaande jaren van ALDI in Nederland. Dus voor ons marketing & communicatie team heeft branding in 2022 de focus.

Wat ga je aan de bureaus waarmee je werkt in 2022 vragen wat je nog niet eerder hebt gedaan?

Net als in 2021 gaan we bij ALDI veel nieuwe zaken met onze partners opstarten, uitvoeren en evalueren. Dus nieuwe plannen genoeg. Ze weten dat ik ze altijd zal vragen om de voorstellen op een discountmanier in te steken. Dat vraagt continue aandacht. Maar…dat is eigenlijk niets nieuws.

Wat zou elke marketeer in Nederland in 2022 moeten leren?

Het is maar zeer zelden het geval dat je naast dat je marketeer bent voor een merk, ook voldoet aan het profiel van de doelgroep. Dus voorkom dat je in een marketingbubble terecht komt waar jij zelf de ‘meetlat’ bent >> blijf continue toetsen bij de doelgroep.

www.aldi.nl

 

Lees ook:

[Interview] Ard Bossema (Grolsch): Media-exploitanten maken mij in 2022 blij met creativiteit en impact

[Interview] Ana Henriques (TUI): Impact maken wordt steeds ingewikkelder

[Interview] Greo Belgers (Triodos Bank): Innovatie komt van mensen, niet van technologie

[Interview] Roderik de Maar over Wajer Yachts

[Interview] Martin van Velzen (Blokker): Duurzaamheid is geen trend maar een hygiënefactor

 

Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief