Marketing Report
[Interview] Norbert Chevalier over TIG Sports: Sport is de katalysator van een belevenis interview

[Interview] Norbert Chevalier over TIG Sports: Sport is de katalysator van een belevenis

MarketingReport houdt een reeks interviews met partners van Value Zipper, de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Vandaag spreken we Norbert Chevalier, Managing Partners bij TIG Sports.

Kun je TIG Sports en wellicht ook jezelf introduceren?

TIG Sports organiseert al bijna twintig jaar grote Internationale topsportevenementen in Nederland. We zijn begonnen met het KLM Open golftoernooi en later hebben we met de betrokken bonden ook sporten als beachvolleybal en shorttrack op de kaart gezet. Inmiddels is de lijst grote sportgebeurtenissen aanzienlijk. De events die er toch wel uitspringen zijn de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix, de finish van de Volvo Ocean Race, het EK Atletiek, het WK Roeien, het WK Beachvolleybal, het WK Shorttrack en de Invictus Games. TIG Sports is uitgegroeid tot een multi-sportbedrijf dat zich toelegt op het creëren, vernieuwen en organiseren van grootschalige internationale sportevenementen. Wij gaan daarbij liefst nog een stukje verder. Voor ons is sport is de katalysator van een belevenis, waar deelnemers, publiek en sponsors nog lang over moeten napraten.

Mijn naam is Norbert Chevalier. Ik ben een van de drie eigenaren van TIG Sports. Ik ben samen met Martijn van der Meulen in 2002 het bedrijf gestart. In 2004 is onze derde partner Niels Markensteijn aan boord gekomen. Met zijn drieën hebben we de rollen verdeeld, waarbij Martijn verantwoordelijk is voor commercie, Niels voor Operations en ik me meer bezighoud met finance en new business.

Wat zijn zoal de mogelijkheden om met jullie samen te werken?

Dan kan in de vorm van partnerships, sponsorships, supplierships, hospitality en ook het afnemen van een stand of het creëren van zichtbaarheid binnen de eventomgeving. Wat we ook hebben opgepakt is het integreren van een klanten- en/of medewerkersevent. We benutten we onze creativiteit om als het ware bij een sportevent een eigen belevenis voor een bedrijf en de medewerkers of klanten te creëren, ongeacht de grootte van het budget.

Kun je daar ook voorbeelden van geven?

KLM is hoofdsponsor van het KLM Open, waarmee we al jaren samenwerken. KLM nodigt relaties uit, koppelt haar loyaltyprogramma aan het evenement en activeert met allerlei soorten campagnes het titelsponsorschap. Een ander goed voorbeeld is Daikin en de schaatssport. Daikin is partner van de KNSB en sponsor van het WK Shorttrack, dat in 2024 in Ahoy plaatsvindt. Dit zijn voorbeelden van grotere samenwerkingen, maar we hebben nog vele tientallen klanten die hospitality-pakketten afnemen voor bijvoorbeeld The Ocean Race volgend jaar in Den Haag of de Grand Prix in Zandvoort.

Waarom denk je dat dit voor sponsors en partners interessant is?

De wereld wordt steeds meer digitaal. De coronaperiode heeft daar ook nog eens extra aan bijgedragen, maar voor bedrijven blijft het onverminderd belangrijk om in contact te blijven met je klant dan wel consument en emotie aan je merk te blijven toevoegen. Sportevents en muziekevents blijken daar bij uitstek geschikt voor.

Waar hebben jullie sponsors voor nodig?

Het spreekt voor zich dat sponsors belangrijk zijn voor de financiering van de evenementen. Zonder sponsors krijg je die niet van de grond. Daarnaast helpen ze ons ook in de communicatie. Dat is een wederzijds belang. Sponsors zetten zelf budget in om ruchtbaarheid te geven aan het sponsorschap en dus ook het evenement. Dit draagt bij aan de zichtbaarheid en daarmee direct aan de kaartverkoop. Daarnaast geven sponsors een evenementstatus. Wanneer een A-merk zich aan je verbindt, straalt dat af op het evenement als geheel.

Wat is voor jullie het verschil tussen sponsors en partners?

Dit is een beetje diffuus. Wij noemen het graag een partnership, omdat we elkaars belangen behartigen en er vaak voor lange termijn inzitten. Sponsoring is iemand helpen zonder een tegenprestatie te verwachten. Dat komt niet vaak meer voor. Bijna niemand doet het alleen nog maar voor zichtbaarheid of naamsbekendheid. Bovendien is onze kracht dat we samen optrekken en dan dekt een partnership ook echt de lading.

Wat is het laatste nieuws?

Wanneer dit artikel verschijnt, hebben wij net twee grote evenementen achter de rug: de Dutch Grand Prix in Zandvoort, voor het tweede jaar alweer en het WK Volleybal voor vrouwen. Maar we zitten niet bepaald stil en het volgende grote evenement dient zich al bijna aan: het Huis van Oranje. Dat organiseren we samen met de KNVB tijdens het WK voetbal in Qatar, waar de fans niet massaal naartoe zullen reizen. Met 55.000 oranjefans in de Johan Cruijff Arena bouwen wij een groot voetbalfeest. Livemuziek, bekende artiesten, een halftime show en grote schermen om de wedstrijden te kijken. Het wordt een groot spektakel, dat zich ook heel goed leent voor een personeelsuitje of een unieke beleving voor je klanten en relaties. Daarvoor hebben we op het veld een opstelling met lange tafels bedacht. Maar ook door losse kaarten te kopen voor een van de hospitalityruimten kun je als groep of bedrijf een exclusief feestje bijwonen.

Foto: Norbert Chevalier en rechts Niels Markensteijn (Managing Partners TIG Sports) bij de finale van het WK Volleybal Vrouwen in Apeldoorn

TIG Sports wordt vertegenwoordigd door Value Zipper Sponsoring. Value Zipper Sponsoring is onderdeel van Value Zipper. Eén loket voor print, digital, social media, bioscoopfilms en nu dus ook sponsoring.

Lees ook:

[Interview] Robbert Meulenveld: De plastic-tsunami moet stoppen, en wel bij de bron!

[Interview] Michiel van der Borght: Humanitas draagt bij aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen

[Interview] Merel den Otter: MVO-beleid invullen? Zelf bomen planten is verslavend!

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief