Marketing Report
[Interview] Paul van Riessen (Quote): Diepgravende journalistiek kost tijd en doorzettingsvermogen interview

[Interview] Paul van Riessen (Quote): Diepgravende journalistiek kost tijd en doorzettingsvermogen

Marketing Report maakt een serie interviews met hoofdredacteuren naar aanleiding van de publicatie van de Tijdschriften50. Paul van Riessen, hoofdredacteur van Quote, steeg dit jaar in de Tijdschriften50 van plaats 33 naar 29. We spreken hem.

Dag Paul, kun je Quote introduceren?

Als mensen Quote niet kennen, vat ik het format doorgaans samen door te zeggen dat we schrijven over de manier waarop mensen veel geld vergaren, en over de plezierigst mogelijke manieren om dat weer uit te geven. Maar eerlijk gezegd komt het nauwelijks voor dat Quote een introductie behoeft. Want sinds de oprichting in 1986, vanuit de observatie van geestelijk vader Maarten van den Biggelaar dat er in ons land geen tijdschrift bestond dat de zakenwereld op een kritische, maar vrolijke manier beschouwt, is het uitgegroeid tot een merk met een enorme bekendheid. Niet alleen vanwege onze rijke geschiedenis van onderzoeksjournalistiek, en onze bijzondere tone of voice, maar uiteraard ook vanwege de Quote 500, het overzicht van de vermogendste Nederlanders, dat we dit jaar voor de 26e maal hebben gepubliceerd.

Wat is de doelgroep van Quote en welke kanalen zet je in om die te bereiken?

Quote richt zich primair op ambitieuze, ondernemende mensen. Soms hebben die al een deel van hun dromen weten te realiseren, maar we zijn ook populair bij jongeren, die graag leren van de arrivés die we in ons blad portretteren. En anders dan veel mensen denken zijn we beslist geen mannentitel, want zo’n 35 procent van onze lezers is vrouw. We bedienen hen met twaalf reguliere edities van ons maandblad, een jaarlijkse special (die dit keer over wonen gaat) en uiteraard de Quote 500. Voor het snelle nieuws gebruiken we onze website quotenet.nl, waarop maandelijks zo’n 5,5 miljoen artikelen worden gelezen. En uiteraard communiceren we volop via socialemedia als Linkedin, Instagram, Twitter en Facebook.

Wat willen en verwachten jullie lezers van jullie?

Ondernemers zijn per definitie optimistische mensen. En ook wij kijken met een open, vrolijke blik naar de wereld om ons heen. Tegelijkertijd kunnen onze lezers ervan op aan dat we waar nodig kritisch zijn. Bijvoorbeeld als we zien dat entrepreneurs in hun jacht op succes stiekem bochtjes afsnijden. In die gevallen deinzen we er uiteraard niet voor terug onze tanden te tonen.

Wat kan Quote dat geen enkel ander tijdschrift kan?

Diepgravende journalistiek kost tijd en doorzettingsvermogen. Anders dan bij veel andere titels, die goeddeels drijven op de inzet van freelancers, hechten we daarom veel waarde aan een uitgebreide en sterke redactie. Dat team van journalisten wordt in staat gesteld spraakmakende verhalen tot op de bodem uit te diepen. We worden daarin gesteund door onze uitgever Hearst, die bijvoorbeeld zonder morren de bonnetjes oppakt van onze advocaten. We nemen het immers vaak op tegen mensen die niet aarzelen alle middelen in te zetten om onwelgevallige publicaties tegen te houden. Het feit dat we ons daar niet door laten intimideren, geeft ons een unieke positie in de markt.

Welke producties van het afgelopen jaar ben je het meest trots op?

Een goed voorbeeld van die onthullende journalistiek waar Quote om bekend staat, vinden we in ons artikel over EarthToday. Dat manifesteerde zich met de missie de natuur op aarde te beschermen. Als een goed doel dus. Daarvoor maakten de oprichters, waaronder tv-presentator Winston Gerschtanowitz, gebruik van ambassadeurs als Jan Terlouw. Onderdeel van het model was om bedrijven als Albert Heijn aan te haken als partners. Wat zowel de ambassadeur als de commerciële partners niet wisten, was dat er aan de achterkant een constructie was gebouwd die Winston Gerschtanowitz en de andere oprichters in potentie miljarden euro’s kon opleveren. En ook voor ons was dat zeer ingewikkeld inzichtelijk te krijgen. Twee journalisten zijn daar een jaar mee bezig geweest. Het was uiteraard zeer bevredigend dat we er uiteindelijk in slaagden wél het hele verhaal te vertellen.

Wat maakt Quote aantrekkelijk voor adverteerders?

De doelgroep van Quote bevindt zich in de vermogendste categorie, of bestaat uit mensen die naar grootse successen streven. Bovendien zijn het mensen die graag van dat succes genieten. Dat maakt het een zeer interessante categorie voor adverteerders, met name uit het hoogste segment. Die maken we natuurlijk ook deelgenoot van het feit dat mensen ons blad heel aandachtig lezen. We hebben namelijk niet alleen lezers, maar vooral ook echte fans.

Hoe gaan jullie het succes van Quote verder uitbouwen in 2023?

Ook dit jaar blijven we inzetten op verhalen die je nergens anders leest. Verhalen die bovendien met zorg worden geïllustreerd en vormgegeven. Het klinkt een beetje cheesy, maar we weten dat veel lezers elke nieuwe editie om die reden echt ervaren als een cadeautje.

Daarnaast gaan we veel energie steken in de verdere ontwikkeling van onze website. Als een van de weinige titels zijn op dit moment op Quotenet alle producties voor iedereen toegankelijk. Dat is natuurlijk sympathiek, maar dat brengt ook beperkingen met zich mee. Onze producties kosten zoals gezegd immers tijd, moeite en dus geld. Daarom werken we aan een systeem waarbij we een deel van onze producties reserveren voor onze abonnees. Dat zal ons de mogelijkheid bieden meer in onze website te investeren. Dat zal niet alleen een stroom hoogwaardige artikelen opleveren, maar bijvoorbeeld ook meer video’s en podcasts. Quote multimedialer maken is daarmee een van de belangrijkste doelen voor dit jaar.

www.quotenet.nl

Quote is een uitgave van Hearst Netherlands

Als gretige nieuwsjagers speuren we de wereld af naar kwaliteit en trends op het gebied van mode, relatie, beauty, design, health, food, travel of welk lifestyle aspect dan ook. Onze vondsten delen we vervolgens via al onze media en events met onze lezers, gebruikers, klanten en fans. Dit doen we op onze herkenbare, hoogstaande, eigenzinnige manier en altijd met de behoeften van de eindgebruiker in het vizier.

www.hearst.nl


Lees ook:

[Interview] Miluska van 't Lam (Harper's Bazaar): Wij willen vrouwen inspireren groot te dromen

[Interview] Helene van Santen: Margriet maakt grote maatschappelijke impact

[Interview] Claudia Straatmans (Nouveau Magazine): We zijn de celebration van de 50+ vrouw

[Interview] Marieke 't Hart (VROUW Magazine): Wij maken spraakmakende content die een beetje schuurt

[Interview] Barbara van Erp (Saar Magazine): 50+ maar nog lang niet dood

[Interview] Rens Muller: Innovatie zit in het DNA van zowel Bicycling als Runner's World

M100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief