Marketing Report
[Interview] Peter Lubbers (Banijay Benelux): Nederlandse content-streamingmarkt stabiliseert

[Interview] Peter Lubbers (Banijay Benelux): Nederlandse content-streamingmarkt stabiliseert

In de aanloop naar de bekendmaking van de Media100 en Producenten50 tijdens het M100 Event op woensdag 7 december in de Kromhouthal Amsterdam houden wij een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken wij met Peter Lubbers, CEO van Banijay Benelux.

Welke trends zijn er volgens jou in 2022 en welke verwacht je in 2023?

Een belangrijke trend is dat het steeds essentiëler is om creativiteit te valideren en aan te scherpen met data. Ook is het opvallend dat zenders en platforms vragen om sterke, bestaande programmamerken en steeds vaker wordt scripted als inspiratie voor unscripted gezien, denk aan Bridgerton meets The Bachelor met The Courtship.

Ook reality competion is een onophoudelijke trend en nu vooral populair in adventure (Hunted, Special Forces) en crime docu’s. Daarnaast zien we dat het vertellen van verhalen alleen nog maar op meer platforms zal gaan gebeuren – of dat een sterke social media strategie is, een mooi fotoboek uitbrengen of onze merken naar de metaverse vertalen.

Na het schandaal van The Voice en meer recent De Wereld Draait Door is er veel gaande bij makers. Hoe kijken jullie daarnaar als producenten?

De verhalen benadrukken in elk geval hoe belangrijk het is om aandacht te blijven besteden aan sociale veiligheid en respectvol samenwerken op de werkvloer. Binnen ons eigen bedrijf en gezamenlijk binnen onze industrie.

Daarom hebben verschillende partijen, waaronder Banijay Benelux, de handen ineengeslagen. Naast stappen van de individuele organisaties, maken we ons sterk voor de veiligheid binnen de hele mediaketen: van producent, zender en facilitaire bedrijven tot deelnemers, freelancers, kijkers en andere betrokkenen. Juist op de momenten dat de verschillende partijen samenkomen, is eenduidigheid over gewenst gedrag belangrijk om een veilige en inspirerende werkomgeving voor iedereen te garanderen. Samen kunnen we verandering brengen en dit maatschappelijke probleem tegengaan.

Hoe kijk je aan tegen de ontwikkelingen en uitbreidingen in de streamingmarkt met de komst afgelopen jaar van HBO Max, Viaplay en SkyShowtime in Nederland (en opvallend genoeg, Amazon Prime Video investeert), gaat dat ook voor de producenten van betekenis zijn?

De intrede van al die streamers in ons land heeft de vraag naar content dit jaar enorm vergroot. Inmiddels stabiliseert die markt en is de eerste druk van de ketel. De verwachting is dat die stabilisatie het komende jaar doorzet of zelfs vermindert. Vanuit Banijay Benelux produceren we veel content voor de streamers – ook voor het lokale Videoland. Wel zien we dat er enkele internationale streamers nog niet of nauwelijks lokale content bestellen – bijvoorbeeld HBO Max en SkyShowTime. Maar zelfs Netflix die maar een handvol grote Nederlandse producties per jaar besteld. Hier plukken op dit moment Videoland en Viaplay de vruchten van met een duidelijke focus op de Nederlandse markt.

Wat voor effect denk je dat een (doorgaande) fusie van RTL Nederland en Talpa Network zal hebben op de producentenmarkt?

We hebben begrepen dat in geval van een fusie de besparingen voortkomen uit de synergiën vanwege de fusie, worden vertaald naar investeringen in content, met name in Videoland. Dat betekent overall een grotere vraag naar content en dat lijkt gunstig voor producenten.

Wat voor effect denk je dat het uitblijven of afketsen van de fusie/overname van RTL Nederland en Talpa Network zal hebben op de producentenmarkt?

Dan zullen beide partijen terug naar de tekentafel gaan en wellicht andere overnames en consolidaties plaatsvinden. Maar er zal continue een vraag zijn naar sterke content.

Hoe kijk je aan tegen de (Culturele) investeringsverplichting voor streamingdiensten die als wetsvoorstel bij het parlement ligt, wat betekent dat voor de markt denk je? (voor partijen die 30 miljoen in Nederland omzetten, 4,5 procent  moet dan in culturele producties worden geïnvesteerd)

Deze maatregel is bedacht ter borging van het lokale cultureel erfgoed en ter stimulatie van de economie. Ik vind dat de formulering van de betreffende genres breder had gemogen want bijvoorbeeld ook de productie van lokale hoogwaardige amusementsprogramma’s behoort tot ons culturele erfgoed.

Niet alleen niche documentaires en high end drama. Daarbij mis ik de discussie over het behoud van de IP rechten, een minstens zo belangrijk element in de dealmaking en waarde opbouw.

Er is een samenwerkingsagenda gepresenteerd van de a/v sector. De digitale datakluis is een eerste stap daarbij. Wat zouden jullie willen dat er gebeurt voor de Nederlandse producentensector?

Vanuit een collectief vanuit de mediasector is er het afgelopen half jaar gewerkt aan een innovatieagenda met drie belangrijke pijlers: (1) decentrale datakluis, (2) future of content en (3) future of news. Banijay Benelux is overkoepelend betrokken bij al deze pijlers maar inhoudelijk voornamelijk gericht op de content innovaties.

Waarbij het niet alleen gaat om de technische ontwikkelingen – op het gebied van AI, data, virtual production en metaverse infrastructuur - die we vanuit onze industrie willen stimuleren, maar vooral over de kennis en opleidingen die hier voor nodig zijn. Denk hierbij aan nauwere aansluiting bij opleidingen op het gebeid van gaming, data en AI (Artificial Intelligence). Het omscholen en door ontwikkelen van huidige medewerkers of het opzetten van een Virtual Production Academy.

Banijay is de grootste productiemaatschappij buiten de Verenigde Staten en is  sinds dit jaar samen met gokbedrijf Betclic Everest als onderdeel van FL Entertainment NV beursgenoteerd in Amsterdam sinds  1 juli 2022. Hoe merken jullie daar iets van?

De beursnotering heeft geen invloed op ons dagelijks werk. Overall gezien is het een positief gegeven, omdat het ons meer kansen biedt om het bedrijf op te schalen en naar verdere Merger & Acquisition-doelstellingen te kijken.

Dankzij de beursnotering weten we dat Banijay 17,9 procent meer omzet (2,1 miljard euro) heeft gedraaid wereldwijd en 24,3 procent meer operationele winst (129 miljoen euro) in de eerste 9 maanden van 2022 tov 2021. Hoe gaat het met de resultaten van Banijay in Nederland, 2,5 jaar na de vorming van Banijay?

Ook wij hebben in de Benelux het bedrijf en onze creatieve pijplijn laten groeien en zijn klaar om 2023 gezond in te gaan met mooie commissies van Big Brother, Expeditie Robinson, HLF8, Hunted, Modern Love, Temptation Island, die klaar staan om uitgezonden te worden of in productie zijn.

Banijay heeft flink wat bedrijven gekocht in de afgelopen periode in Italië, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Spanje, Australië, Israël en Duitsland. Zit er ook uitbreiding in Nederland aan te komen?

Bedrijven overnemen is geen doel op zich. Echter, wij zijn een ondernemende organisatie en blijven naar mogelijkheden kijken die onze strategische positie en ecosysteem verbetert.

www.banijaybenelux.com
www.banijay.com
www.fl-entertainment.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.