Marketing Report
[Interview] Raymond Bresching (Counter Collective): We zijn story-first en beginnen altijd bij het verhaal interview

[Interview] Raymond Bresching (Counter Collective): We zijn story-first en beginnen altijd bij het verhaal

Raymond Bresching is co-owner van Counter Collective. We spreken hem over de plannen voor 2023, innovaties als ChatGPT en nepnieuws. 

Hoe ging 2022 voor jullie, wat betekende dit post-coronajaar voor jullie?

2022 was een jaar dat in het teken stond van groei, organisatie en mensen. Daarnaast weten klanten in tech, innovatie en mobiliteit ons bijna als vanzelf te vinden. Dat is logisch, omdat wij voor Gorillas, ALD Automotive, EasyPark en ook Mourik op die gebieden goed werk leveren. Maar naast groei zijn organisatie en eigenlijk het continu leveren van kwaliteit ontzettend belangrijk. 2022 hebben wij gezorgd voor de juiste technische infrastructuur om klanten en processen goed te kunnen managen. Tel daarbij het aantrekken van goede mensen met de juiste kennis en ervaring op en je hebt een belangrijk gedeelte van de basis gelegd om kwaliteit te kunnen leveren. 

Wat verwacht je van 2023?

Dit wordt een jaar waarin wij het ingezette pad van groei en kwaliteit willen voortzetten. Waarbij kwaliteit overigens boven groeien gaat. Dat groeien komt namelijk vanzelf als je goed werk blijft leveren. Daarnaast zijn we bezig met een herpositionering van het bureau. Ruim drie jaar geleden hebben wij de bureaustructuur Counter Collective opgericht. Counter Creatives (branding, design en digital) en Counter Content (corporate communicatie, contentmarketing en pr) gingen toen veel meer samenwerken. En dat samenwerken gaat nu hartstikke goed, maar in de presentatie naar buiten toe, zijn al die Counters misschien niet meer zo handig. Daar zijn we nu hard op aan het broeden.

Verder doen wij steeds meer op het snijvlak van duurzaamheid, innovatie en de energietransitie. Klanten als Mourik en Veolia zijn hier natuurlijk leidend in. Die verhalen verdienen een podium. En daarom zijn wij er. Net als de war on talent. Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding zijn thema’s waar wij ons meer dan 10 jaar mee bezig houden. Wat dat betreft is en blijft 2023 een meer dan boeiend jaar voor ons. 

Drie jaar geleden gingen jullie creatieve en content-/pr-takken op één locatie werken en steeds meer samenwerken. Hoe is dit uitgepakt?

Erg goed! Waar dit in het verleden echt twee verschillende bureaus waren, hebben we de afgelopen paar jaar erg de samenwerking met elkaar gezocht. Het draait bij beide labels om storytelling. Verhalen maken en verspreiden. Als verhalenmakers wil je middelenvrij kunnen denken. Of het nu een film, website, kunstwerk of animatie is, of van alles een beetje. Op welke manier kunnen wij dit verhaal het best brengen? Wij moeten kunnen gaan voor de beste oplossing. Hetzelfde geldt voor distributie. Ja, we doen veel via earned, maar een verhaal laten landen, een reputatie beschermen of naamsbekendheid opbouwen kan via meerdere kanalen en middelen. Die wisselwerking komt bij klanten als Combiwel voor Kinderen, De Kennemer Duincampings en Marketing Zaanstreek echt mooi uit de verf. Daar zijn we trots op

Jullie zitten in tegenstelling tot veel andere bureaus niet in Amsterdam, Den Haag of Rotterdam, maar in Zaandam. Bewust?

Ja, zeker. We zitten in de Verkadefabriek aan de Zaan. Een prachtige, meer dan 100 jaar oude industriële locatie met naast verschillende bedrijven ook een restaurant, koffiebar, bakker en een slager. Wij voelen ons hier helemaal thuis. We zijn nuchter, gaan voor kwaliteit en zijn ontzettend betrouwbaar. Ook gaan wij graag internationaal. Dat past eigenlijk heel mooi in de traditie van de bedrijvigheid in deze streek. Ahold, Verkade, Duyvis, Forbo maar ook Piet Boon delen volgens ons dezelfde waarden en ambities waar de Zaanstreek om bekendstaat. 

Hoe gaan jullie te werk bij net aangeworven klanten?

We zijn story-first, dus beginnen wij altijd bij het verhaal. Dat verhaal kun je niet los zien van merk, context, doelgroep en doelstellingen. Dat samen vormt je strategie en resulteert in een narratief dat past bij je merk, maar ook bij de tijdgeest. Vervolgens krijgt dat narratief vorm in verschillende sessies, waarbij we het proces doorlopen van strategie, branding, tactiek en uitvoering. Die workshopsessies zijn interactief en blijken in de praktijk enorm waardevol en inspirerend. Aan het eind weet je wat het merkverhaal is, hoe het wordt verteld en via welke middelen en media het belandt bij doelgroepen en stakeholders. We doen meerdere storytelling-trajecten per maand. Het geeft ontzettend veel energie.

Bij pr denken sommigen dat het puur het maken van een persbericht is en het rondsturen ervan. Wat behelst het echter anno 2023?

Het schrijven van een goed persbericht is belangrijk, maar is vaak een van de laatste stappen die we zetten. Zoals we al zeiden, we beginnen bij het merkverhaal. Vanaf daar kijken we hoe we dit verhaal tot leven kunnen brengen door campagnes die leiden tot conversie of juist het uitrollen van een communicatieprogramma ten behoeve van thought leadership. Aan het eind kan daar een persbericht of zelfs meerdere persberichten uitkomen. Maar net zo vaak een serie video’s voor verschillende social kanalen aangezwengeld door paid media.  

Hoe kijk je aan tegen innovaties als GPT?

Een superinteressante ontwikkeling die we nauwlettend in de gaten houden. AI kan zowel vanuit copy als design perspectief een mooi hulpmiddel zijn. Maar we kijken er ook kritisch naar. Wat is de kwaliteit? En wat zijn de gevaren? Bovendien vanuit onze story-first aanpak hoeven we niet zo nodig direct alle innovaties binnen ons vakgebied toe te passen. Wij zijn eerder de early majority uit het innovation adaption lifecycle-model. Kost iets minder energie en je pakt toch de golf mee voordat het mainstream wordt. 

Wat is je idee over nepnieuws?

Wij onderzoeken dit fenomeen al een paar jaar en het is nu met de oorlog in Oekraïne, het politieke debat en de invloed van social media nog steeds ontzettend actueel. Het is natuurlijk ook soms een kleine stap van het framen van een verhaal naar het delen van desinformatie. Dat voelen wij in Nederland gelukkig over het algemeen best goed aan. Nieuwsberichten via social media en ook influencers worden bijvoorbeeld als onbetrouwbaarder beoordeeld dan content die via traditionele nieuwsbronnen zoals NOS en Nu.nl wordt gepubliceerd. Desondanks is het goed om ook die nieuwsbronnen met een gezonde dosis kritisch vermogen tot je te nemen. Want ook zij brengen soms feiten die dat niet mogen zijn.

www.countercollective.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief