Marketing Report
[Interview] Remco Duinkerken: Platte commercie werkt voor geen meter

[Interview] Remco Duinkerken: Platte commercie werkt voor geen meter

Na dertien jaar te hebben gewerkt voor Boomerang in verschillende functies, heeft Remco Duinkerken begin dit jaar het mediabedrijf overgenomen. Jongeren zijn zijn primaire doelgroep. "Vanwege de digitale mondigheid krijg je het nu eerder en harder voor je kiezen wanneer je het verprutst."

Hi Remco, wat doet Boomerang Media?

We bieden adverteerders de kans op op een sympathieke manier te adverteren op plekken waar mensen minimaal een uur verblijven, zoals uitgaansgelegenheden en (middelbare) scholen. Dat kan met onze welbekende freecards, maar ook met posters, biervilten, stickers en andere gekkigheid die we kunnen bedenken en op dat moment relevant is en effectief kan zijn. We doen eigenlijk al zo’n 25 jaar hetzelfde: reclame zo leuk, confronterend, opmerkelijk maken dat mensen er zelf naar op zoek gaan. We noemen dat gewenste communicatie.

Hoe speelt Boomerang Media in op de digitalisering van de markt?

In de loop van 2018 hoop ik hierop terug te komen. Wij houden voor nu de focus op momenten waar mensen nog echt offline te bereiken zijn. Natuurlijk zit je in de kroeg ook weleens te kutten met je telefoon, maar over het algemeen staan mensen hier open voor totaal andere prikkels. Ze doen sociaal, zijn ze met elkaar bezig. Daar spelen we handig op in door alle plekken te claimen: met freecards die ze vrijwillig pakken, toiletreclame waar niet onderuit te komen is of op de bar en/of tafel waar ze onze biervilten tegenkomen. Platte commercie werkt dan overigens voor geen meter. Je moet wat meer durven en snappen hoe mensen denken en benaderd willen worden. Daar helpen we graag mee. 

Jullie claimen marktleider te zijn in het segment middelbare scholen. Wat hebben jullie adverteerders te bieden?

Veel. Een netwerk van ruim 1000 middelbare scholen waar we posters, freecards en overige distributie kunnen realiseren. Dit valt bijvoorbeeld te segmenteren naar opleiding en/of regio. Eind mei ontvangen duizenden afgestudeerde havisten en vwo’ers gelijktijdig met hun diploma een jaarboek. Ook daarin bieden we freecards aan. We hebben toegang tot bijna 1500 schoolkrantredacteuren. Als overheid, merk of evenement een belang heeft om door te dringen tot middelbare scholen en dit wil laten dragen door de scholieren zelf, nodigen we een groep van schoolkrantredacteuren uit voor bijvoorbeeld een persmoment, laten ze verslag doen van een bepaald event, een werkelijke beleving meemaken, et cetera. Dit nemen ze dan vervolgens op in hun eigen (school)media.

De jeugd blijft een lastige doelgroep om te bereiken, hoe gaan jullie daarmee om?

Vanwege de digitale mondigheid krijg je het nu eerder en harder voor je kiezen wanneer je het verprutst, maar in de basis is er niet zoveel veranderd met pakweg tien, twintig jaar geleden. Ook nu moet je snappen wat er speelt en hoe je ze moet aanspreken. Hoe vervelend ze soms ook zijn, het zijn net mensen. Ik denk dat wij snappen hoe we met de jeugd moeten communiceren en we hebben het netwerk waarmee we het overgrote deel kunnen bereiken.

Waar in de wereld gebeurt het als het om innovatie in outdoor advertising gaat?

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. De wereld is ook wel erg klein geworden qua snelheid van informatie- en kennisoverdracht. Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal heel grote wereldspelers die lokaal wel zullen ontwikkelen en testen, maar bij succes dit zo snel mogelijk uitrollen.

Wat zijn de plannen van Boomerang Media voor 2018?

Op dit moment zijn we druk bezig met het vergroten van ons welbekende uitgaansnetwerk, hebben we de restyling van filmmagazine Preview achter de rug en zijn we in de weer met het op de markt zetten van de middelbarescholenpropositie. Er zijn dus al best veel plannen voor 2018 uitgevoerd of in uitvoering.

www.boomerang.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief