[Interview] Richard van Meurs (4orange): Connect laat tot in detail zien wat er gebeurt in je bedrijf

[Interview] Richard van Meurs (4orange): Connect laat tot in detail zien wat er gebeurt in je bedrijf

08-10-2020 16:42:00 | Door: David de Jong | hits: 2468 | Tags:

Richard van Meurs is Marketing & Business Analist bij 4orange. We spreken hem over leads, hoe beter met klantdata om te gaan en dankzij data campagnes gerichter te maken.

Jullie hebben een product in de markt gezet om data beter te verwerken: Connect. Wat is dat?

In de kern is Connect een vergaarbak die al je relevante data en databronnen structureert, analyseert, segmenteert en activeert. Connect is dus een customer data platform dat moeiteloos alle beschikbare data en operationele systemen binnen een organisatie koppelt, op een zodanige manier dat de data weer rendeert, doordat klanten en prospects altijd in het vizier blijven en individueel worden bediend. Op die manier bieden wij een handzame oplossing voor marketeers, salesmanagers en business analisten.

Hoe werkt dat dan concreet?

Bij een e-commercebedrijf dat stuurt op totale omzet werkt het als volgt: stel dat er een omzet van drie miljoen euro is, die verspreid is over drieduizend klanten. Stel nu dat je alle inkomsten en retouren ineens per klant in beeld kunt krijgen. Op één hoop lijkt het allemaal prima te gaan. Met Connect kwamen we erachter dat sommige klanten alles retourneren en dat een aantal klanten meer geld retour krijgt dan er initieel was uitgegeven. Op een andere manier naar je data kijken laat op een heel gedetailleerd niveau zien wat er in feite gebeurt in je bedrijf. Dit bleek al tijdens een eerste scan die we deden. Dat sommige klanten verdienen aan hun bestelling zou anders onzichtbaar zijn gebleven.

Dat is dus het voorkomen van verlies. Hoe verhoog je omzet?

4orange laat bij prospects via een eerste scan op basis van een proof of concept met Connect meteen al zien hoe waardevol hun data zijn. We selecteren de zinvolle data en beginnen meestal bij de marketingafdeling. Zo hebben we bij een bedrijf dat niet aan aftersales deed ingebouwd dat klanten na een aankoop automatisch een mailing krijgen met een vervolgaanbod dat past bij de eerdere aankoop. Dat had onmiddellijk een structurele omzetverhoging tot gevolg, dankzij een vrij eenvoudige ingreep aan de hand van de data.

Met Connect breng je data samen om er vervolgens mee te spelen. Je kunt nieuwe data toevoegen en vanuit de basis kun je dingen doen als campagnes opstarten, analyses maken, customer journeys uitwerken: wat je maar wilt. Inclusief het toevoegen van nieuwe intelligentie of informatie in nieuwe velden, zoals iemands verjaardag. Bedrijven met heel veel data stoppen dat veelal in een datawarehouse. Dat is ook een vergaarbak, maar dan zonder koppeling met bijvoorbeeld een e-mailprovider om e-mails te sturen. Connect maakt die koppeling wel, waarna je alles automatisch kunt inregelen en keuzes kunt maken. Bijvoorbeeld dat er een signaal naar sales moet als de omzet bij een klant achterblijft. Of dat een bepaald soort leads gebeld moet worden omdat dat succesvol is gebleken.

Is het Connect-platform ingewikkeld?

Het platform vergt geen speciale IT-kennis. De basic marketeer kan ermee uit de voeten, zeker als het gaat om lijsten en selecties maken. En uiteraard kan de data- en databasemarketeer er ook mee uit de voeten, die begrijpt dat meer data leidt tot nog betere beslissingen. Enig volume aan data is wel vereist. Toch kan Connect ook voor B2B-bedrijven interessant zijn, zoals leasebedrijven en wagenparkbeheerders. Zij kunnen met Connect proactief met retentie bezig zijn door mensen van wie het leasecontract binnenkort afloopt te benaderen. Zo hebben we bij een opdrachtgever dagelijks 75 verschillende geautomatiseerde e-mails draaien, variërend van een felicitatie als ze jarig zijn tot een herinnering om een offerte af te maken na een aanvraag.

Wat kan er meer dan alleen gepersonaliseerde e-mails automatiseren?

Ook campagnes, analyses en dashboarding zijn te automatiseren met Connect. Online gedrag is eveneens terug te koppelen naar de betreffende website, zodat de bezoeker voortaan op hem afgestemde content krijgt te zien. Als een klant eerder naar een Peugeot 108 heeft gekeken, kun je bij vervolgbezoek auto’s in hetzelfde of een iets hoger segment laten zien. Ook kun je bezoekers uitsluiten, zodat je iemand die al een order heeft geplaatst dat aanbod niet meer laat zien. Maar wel laten weten dat binnenkort de winterbanden in de aanbieding zijn.

Wat zijn de analysemogelijkheden?

De analysemogelijkheden met Connect zijn vrijwel onbeperkt. Zo kun je analyseren waarom mensen wel of niet converteren. Connect kan bekijken of dat bijvoorbeeld met leeftijd samenhangt. Het platform berekent en voorspelt dan welke nieuwe aanvragen succesrijk worden en welke niet, met bijbehorende passende opvolging.

Wat kan 4orange daarin betekenen?

4orange is een klein, wendbaar bedrijf. We opereren meer als partner dan als leverancier. En we zijn een Nederlandse bedrijf. We denken mee over oplossingen en als die er niet zijn dan maken we ze. Ons customer data platform is aan een oneindig aantal andere systemen te koppelen, of het nu om realtime data gaat in auto’s, om je website, je klanttevredenheidstool of je ESP. Het heet niet voor niets Connect.

www.4orange.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.