Marketing Report
[Interview] Robbert Meulenveld: De plastic-tsunami moet stoppen, en wel bij de bron!

[Interview] Robbert Meulenveld: De plastic-tsunami moet stoppen, en wel bij de bron!

MarketingReport houdt een reeks interviews met partners van Value Zipper, de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Vandaag spreken we Robbert Meulenveld, Head of Marketing & Communications bij Plastic Soup Foundation.

Kun je Plastic Soup Foundation en wellicht ook jezelf introduceren?

Elke dag komt er plastic bij. De productie en het gebruik nemen enorme proporties aan. Plasticvervuiling bedreigt onze omgeving en onze gezondheid. Er is inmiddels plastic in ons bloed gevonden. Plastic verdwijnt niet, maar breekt in stukjes. We produceerden sinds de jaren vijftig ruim 9 miljard ton, waarvan slechts 9 procent werd gerecycled en 79 procent werd gestort. Elke dag komen er productiefabrieken bij, die elke dag meer plastic produceren: 400 miljoen ton per jaar. Plasticverpakkingen voor éénmalig gebruik zijn daarin voor ongeveer 50 procent de grootste boosdoener. De plastic-tsunami moet stoppen, en wel bij de bron!

Plastic Soup Foundation is opgericht door directeur Maria Westerbos. Haar missie was (en is), dat iedereen in de wereld moet weten hoe ernstig de plasticvervuiling in de oceanen en rivieren is. Inmiddels zijn we 11 jaar verder en hebben we veel bereikt. Onze impact breidt uit; de focus - naast awareness – ligt nu op personal health. Plastic dringt ons lichaam binnen. Het is zichtbaar dat plastic overal ligt, maar producenten weten niet van wijken; microplastics worden steeds kleiner en zitten in steeds meer producten.

Plastic Soup Foundation geeft alternatieven en oplossingen een podium, we knokken voor juiste regelgeving en we werken grote vervuilers tegen. Als basis gebruiken we onder andere ons eigen wetenschappelijk onderzoek, waaruit blijkt dat plastic onze gezondheid bedreigt.

Mijn naam is Robbert Meulenveld, 55 jaar. Ik heb vele jaren ervaring in zakelijke, commerciële functies. Sinds 2006 ook actief bij diverse NGO’s zoals KWF, Aids Fonds en Greenpeace. Bij de laatste raakte het onderwerp plastic pollution mij erg. Vooral omdat het westen er op grote schaal een bende van maakt. Door overproductie en door ons plastic over de hele wereld neer te gooien; naar Indonesië alleen al 70 miljoen kilo afgelopen jaar!

Als Head of Marketing & Communications bij Plastic Soup Foundation ben ik elke dag, samen met mijn collega’s, aan het knallen om ons verhaal zo goed mogelijk te vertellen en zorgen dat we mensen, bedrijven, merken inspireren om samen met ons useless plastic aan te pakken.

Wat zijn zoal de mogelijkheden om met jullie samen te werken?

We werken samen met bedrijven om plastic vrije producten - als goede voorbeelden - een podium te geven. Via onze app Beat The Microbead kun je zelf producten uit je badkamer scannen en direct zien of er plastic zit. Onze Zero Brands staan ook in de app, zodat je meteen een alternatief zonder plastic kunt uitzoeken.

We stimuleren bedrijven via onze app My Little Plastic Footprint een eigen - op maat gemaakte - challenge met hun collega’s aan te gaan, om in een spelvorm plasticverbruik te verminderen.

Kun je daar ook voorbeelden van geven?

Bedrijven kunnen met ons samenwerken en financieel steunen. Met onze zgn. Business Angels, Beauty Angels en Eco Angels kunnen wij campagnevoeren en anti-plasticprojecten opbouwen.

Voor de vijfde keer organiseerden we op 17 September World Cleanup Day. Met deze sponsor-actie vragen we aandacht voor Nederlands plastic-zwerfafval. Je kunt persoonlijk of met je bedrijf een opruimactie beginnen, door een speciale pagina bij ons aan te maken. Wij zorgen daarbij dat er aandacht en geld naar anti-plastic projecten – zoals in Indonesië - gaan, omdat veel van ons Nederlands plasticafval daar terechtkomt. Dat moet stoppen.

Waarom denk je dat dit voor sponsors en partners interessant is?

We geven les en lezingen over plastic vervuiling. Op scholen, bij bedrijven, in podcasts en op congressen. Een pool van vrijwilligers staat voor ons voor de klas om jongeren op een positieve manier te laten zien wat plastic en vervuiling inhoudt. Deze werkwijze willen we (digitaal) gaan uitbreiden om de helden van de Next Gen een platform en handvatten te geven om in actie te komen.

De laatste ontwikkelingen geven een positief beeld van een steeds groter wordende groep van mensen en organisaties die zich tegen plastic keren. Een van de mijlpalen is het onlangs uitgeroepen internationale UN-verdrag tegen plasticvervuiling wereldwijd!

Tegelijk maakt Plastic Soup Foundation zich zorgen. Want er wordt steeds meer goedkope kleding met plastic (polyester) geproduceerd. Kleding die veel plasticvezels verliest die je vervolgens inademt. Ook is er onlangs plastic in ons bloed en plastic in veevoer en in vlees van koeien en varkens gevonden, zoals ons eigen onderzoek door VU Amsterdam aantoont. Plastic komt ons lichaam op allerlei manieren binnen. Op ons Health Summit 2023 in Brussel presenteren we de allerlaatste ontwikkelingen om het gesprek aan te gaan met de internationale industrie, wetenschap en politiek.

Waar hebben jullie sponsors voor nodig?

We hebben grote ambities. Want plastic is overal, heeft geen grenzen. Dat kunnen we niet met een Dutch based organisatie van circa 25 mensen. We willen groeien. Niet in grootte, maar in impact! We willen bereiken dat de plastic-schaamte in 2030 zo groot is, dat bedrijven en overheden massaal inzetten op plasticvermindering. Daar hebben we sterke partnerships en sponsoren (in kind) en funding voor nodig. Bedrijven en instellingen kunnen ons ook steunen met eigen expertise, zoals IT-specialisten, juristen en managementconsultants. Ook programma’s op maat zijn mogelijk. Genoeg manieren voor bedrijven en consumenten om in actie te komen en een halt toe te roepen tegen onnodige plastics.

Plastic Soup Foundation wordt vertegenwoordigd door Value Zipper Sponsoring. Value Zipper Sponsoring is onderdeel van Value Zipper. Eén loket voor print, digital, social media, bioscoopfilms en nu dus ook sponsoring.

Lees ook:

[Interview] Mascha van den Boogaard (Vier het Leven): Je beleeft alles echt samen

[Interview] Michiel van der Borght: Humanitas draagt bij aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen 

[Interview] Merel den Otter: MVO-beleid invullen? Zelf bomen planten is verslavend!

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief