Marketing Report
[Interview] Robert van der Lans over Government.Monks interview

[Interview] Robert van der Lans over Government.Monks

Media.Monks won samen met Roorda, DOT (TBWA), Havas Lemz en Noise de aanbesteding om de overheidscommunicatie te gaan doen voor de Dienst Publiek & Communicatie (DPC) van de Rijksoverheid. Daarbij hebben ze een raamovereenkomst gekregen voor de campagne dienstverlening. We spraken met Robert van der Lans, Creative Director van Government.Monks bij Media.Monks.

Hoe gaat dat in zijn werk straks? Zullen er dan pitches per project komen?

Campagnes worden straks onder de vijf bureaus verdeeld door middel van minicompetities. Hierin wordt de geselecteerde bureaus gevraagd naar hun strategische en of creatieve aanpak op een specifiek onderwerp. Aan de hand van de ingediende voorstellen maakt het ministerie samen met de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) een keuze voor een van de vijf bureaus.

Hebben jullie een gegarandeerde omzet hierdoor? Hoeveel zal dat zijn?

Er is geen sprake van gegarandeerde omzet, dat hangt af van de hoeveelheid campagnes, en de omvang daarvan, die je als bureau via de minicompetities wint. We gaan aan de bak dus!

In februari 2021 namen jullie The Odd Shop over en nu hebben jullie aangekondigd Government.Monks te hebben opgezet, een full service team voor overheidsklanten dat al voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken, Luchtverkeersleiding Nederland en ProRail werkt.

Waarom denken jullie met Government.Monks de aanbesteding mede te hebben gewonnen?

De selectie van de bureaus binnen de raamovereenkomst is gebaseerd op een uitgebreide aanbestedingsprocedure. In de laatste ronde van de aanbesteding werd de bureaus gevraagd een aantal strategische en creatieve vraagstukken te beantwoorden. Daarnaast werd gevraagd naar de wijze waarop gedragswetenschap is geïntegreerd in het strategische en creatieve proces.

Dit laatste vormt een belangrijk onderdeel in onze manier van werken. We hebben binnen Media.Monks een specialistisch team ingericht dat zich focust op campagnes voor overheden, semi-overheden en andere organisaties in het publieke domein.

Binnen dit team zitten gedragswetenschappers letterlijk zij aan zij met strategie en creatie en werken integraal aan campagnes. Zo zijn we in staat om met verrassende oplossingen te komen voor soms complexe, of politiek sensitieve onderwerpen.

Door de expertise op het gebied van gedragswetenschap en creatie toe te voegen aan de digitale kennis van Media.Monks, is een unieke propositie ontstaan. We zijn hiermee optimaal ingericht om (steeds moeilijker te bereiken) doelgroepen gedurende alle contactmomenten van hun consumer journey effectief te bereiken via de mediakanalen waar ze zich bevinden.

In de aankondiging hebben jullie het over het werken met gedragswetenschappers en die in te zetten in jullie campagnes. Hoe gaat dat dan straks in de praktijk in zijn werk?

Wij zien gedragswetenschap niet als losse discipline, maar juist als een integraal onderdeel van het hele proces. De samenwerking tussen gedragswetenschap, strategie en creatie is essentieel om gedragsverandering teweeg te brengen.

Het is in onze ogen geen estafette waarin kennis als een soort stokje onderling wordt doorgegeven, maar juist een integraal proces. Omdat we alle disciplines zelf in huis hebben, zijn we niet afhankelijk van externe gedragsexpertise. Hierdoor kunnen we strategie-, gedrags- en creatie disciplines volledig integreren.

De overheid wil soms vanuit de politieke visie gedragsverandering. Niet iedereen is het daarmee eens en sommige dingen liggen politiek bij mensen gevoelig.
Gaan jullie ook dat soort campagnes doen om het gedrag van mensen of hun denkwijzen over zaken te willen veranderen? Hoe gaan jullie dat doen?

De campagnes van de Rijksoverheid laten mensen vrij om hun eigen keuzes te maken, maar ze helpen wel om te laten inzien welke impact de keuzes hebben die we met elkaar maken. Dat is niet politiek gekleurd. Het zijn campagnes die een gemeenschappelijk maatschappelijk doel dienen.

Jullie staan bekend als crossmediaal bureau. Dus de combinatie van verschillende media met de focus op social media, influencers en digitaal. Hoe zullen jullie dat inzetten bij deze raamovereenkomst?

Wij geloven sterk in de kracht van het creatieve idee, waarbij we ervoor waken dat het idee flexibel moet zijn om fit for format over alle platformen effectief ingezet te kunnen worden, rekening houdend met gebruikersgedrag van de doelgroep en het medium.

Onze geïntegreerde aanpak zorgt niet alleen voor effectiviteit en efficiëntie, het zorgt er ook voor dat we de Rijksoverheid gedurende de gehele communicatie journey kunnen ondersteunen. Met onze geïntegreerde in-house mogelijkheden brengen we strategie, creativiteit, content productie en data naadloos samen onder één dak om zo de allerbeste inhoud en context voor de gebruiker te creëren.

Deze raamovereenkomst heeft betrekking op de campagne dienstverlening. DPC werkt op het gebied van media advies en inkoop samen met Initiative Media. We kijken uit naar een succesvolle samenwerking waarin we samen met hen campagnes zo effectief en efficiënt mogelijk maken.

Wat zullen jullie anders gaan doen dan de andere vier bureaus?

Wat ons onderscheid is dat we door de schaal van onze organisatie veel talent en een gecombineerde kennis van digital-first creatie, content productie, strategie en gedragswetenschap in huis hebben.

Dit stelt ons in staat om indien gewenst, per project het vaste Government.Monks team aan te vullen met specialisten vanuit de organisatie. Zo maken we op uiteenlopende onderwerpen en vraagstukken maximaal gebruik van de intern aanwezige kennis.

Welke ideeën hebben jullie voor de campagnes?

Binnen de raamovereenkomst zullen zeer uiteenlopende campagne onderwerpen voorbij komen. De ideeën die we daarvoor gaan ontwikkelen baseren we op onze unieke aanpak waarbij we gedragswetenschap combineren met onderscheidende creativiteit en diepgaande kennis van digitale ecosystemen om zo campagnes te ontwikkelen die gedrag effectief veranderen.

We noemen deze integratie Persuasive Creativity. We hebben heel veel zin om onze tanden in deze belangrijke maatschappelijke campagnes te zetten!

De campagnes die binnen de raamovereenkomst vallen, zullen zeer divers zijn en we weten nu nog niet welke onderwerpen voorbij zullen komen.

Maar met de aanwezige expertise op het gebied van gedragswetenschap en creatie en onze digitale kennis denken we in ieder geval wel interessante toevoeging te zijn binnen de raamovereenkomst. We hebben dan ook enorm veel zin in de komende periode en om voor de Rijksoverheid aan de slag te kunnen.

media.monks.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief