Marketing Report
[Interview] Roeland de Jong (Endeavour): Vanuit creativiteit en technologie halen wij het uiterste uit digitale marketing interview

[Interview] Roeland de Jong (Endeavour): Vanuit creativiteit en technologie halen wij het uiterste uit digitale marketing

In de aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau100 tijdens het M100 Event op woensdag 7 december in de Kromhouthal Amsterdam doen wij een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken wij met Roeland de Jong, Creative Director en partner bij Endeavour.

Kun jij Endeavour introduceren?

Endeavour is een full-service digital marketing bureau waar we met ongeveer 200 mensen werken aan digital platforms, digital content, digital growth en uiteraard de combinatie daarvan; orchestrated digital marketing. Daarnaast draaien we een talent ontwikkelprogramma Endeavour Heroes waarmee wij de nieuwe generatie online marketeers opleiden en in-housen bij opdrachtgevers met ondersteuning van een grote groep ervaren specialisten uit onze organisatie.

We zijn ontstaan vanuit een groep specialistische bureaus die wij het afgelopen decennium bij elkaar hebben gebracht. Met al die ondernemers aan boord is er een geweldig gezamenlijk verhaal geschreven.

Nu dat we al onze proposities onder één label zijn gaan voeren, ontstaat er de firepower waarmee we een diverse groep opdrachtgevers ondersteunen om vanuit creativiteit en technologie het uiterste uit hun digitale marketing te halen. Apps, websites, e-comm, social media, always-on campagnes, merk campagnes, copywriting, design, video producties, growth hacking. You name it. Zolang het maar digitaal is en er ruimte is om te rocken.

Waarom hebben wij eigenlijk nog nooit van jullie gehoord?

Goed punt. We doen vooral gewoon ons ding. We werken met een enorm diverse groep klanten en dansen zeker niet alleen maar met olifanten. Ons klantenportfolio gaat echt van scale-up, duurzaamheid, circulair bouwen, semiconductors of beursgenoteerd tot aan FMCG, interieurarchitecten, retail en juridische hulp. Ik denk dan altijd, als je lang genoeg met een gedreven team gepassioneerd werkt aan mooie projecten dan kom je vanzelf bovendrijven. Hier zijn we dan.

Wat voor jaar is 2022 voor jouw Endeavour?

2022 is dusver een waanzinnig jaar. Met name omdat wij nog niet zo lang geleden hebben besloten om al onze mensen en diensten onder één naam samen te brengen. Collega’s uit de media en reclame vallen letterlijk van hun kruk als ze horen wat wij hier hebben neergezet.

Voor mij persoonlijk kan het jaar eigenlijk niet mooier. Ik heb mij twee jaar geleden - weer - bij deze fantastische groep mensen aangesloten in de vorm van creatief directeur. Mijn doel daarmee is natuurlijk om met een mooi team van creatieven in allerlei verschillende specialismen en op allerlei niveaus te werken aan kwalitatief geweldig werk. Als je mij vraagt waar ik dan echt mijn bed voor uit kom? Zakelijk dan, haha. Dan is het om deze groep te zien shinen en hen mee te geven dat onze verbeelding een buitengewoon creatief vermogen biedt. En dat wij daar, als geen ander, de kans hebben om zingeving toe te voegen aan onze ideëen voor opdrachtgevers. Immers, in de tijd van vandaag, wordt creatief werk dat betekenisvol, authentiek en - cultureel - relevant is, beloond. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Maar we doen het en I love it. Meer daarvan. Bring it on!

Wat kan Endeavour dat andere bureaus niet kunnen?

Het wiel opnieuw uitvinden. Hahaha. Zonder dollen. We zijn in de oorsprong een tech bedrijf. Dit hele verhaal is begonnen met de ontwikkeling van websites en e-commerce platforms voor onder meer ID&T en Rituals. 20 jaar geleden. We zijn born out of code zeggen wij dan. Nu zijn we de afgelopen jaren met een aantal overnames en het aantrekken van de juiste mensen in het communicatievak gegroeid. Met logischerwijs een hyper focus op de mogelijkheden van, en de behoefte in, digitale media.

Wat hier gebeurt, is dat we zonder legacy in media en/of reclame het wiel opnieuw uit kunnen vinden. We denken per definitie direct vanuit de user, werken iteratief en creëren heel natuurlijk eigenlijk vanuit de combinatie media & reclame; iets waarmee andere bureaus lijken te worstelen. Ik ben dan ook trots dat ik, op persoonlijke titel, ben genomineerd voor zowel de Reclamebureau100 als de Media100.

Dat we dan nu de eerste nominaties en prijzen in ontvangst mogen nemen met campagnes voor onder meer Danone en Meta is de cherry on the freakin’ pie. Wat we doen, werkt dus. En met Web3 in opkomst weet ik dat wij, als digital natives, als geen ander zijn gepositioneerd om adverteerders de toekomst in te knallen.

Het is 2022. Een klant belt. Wat wil deze?

Het mooie is dat klanten nog vaak bellen met een productievraag. Zeker in een tijd waarin bedrijven steeds meer expertise in-house ontwikkelen zijn de strategische keuzes al gemaakt en is platform en/of content productie en/of content distributie de vraag. Als onderneming hebben wij er al een tijd geleden voor gekozen om bovenin kennis en expertise te ontwikkelen en aan te trekken om juist ook de strategische partner te zijn zodat we vanuit de merkstrategie, schouder aan schouder met de opdrachtgever, al onze diensten georchestreerd in kunnen zetten voor haar doelstellingen in de hele funnel. Dit is niet alleen een enorme meerwaarde voor onze klanten, het werkt ook.

In een wereld waar alles zo snel verandert, heb je een samenwerking nodig waarin openheid bovenaan staat en ego’s aan de kant kunnen omdat je elkaar simpelweg nodig hebt. In co-creatie zien wij het beste werk ontstaan. Het gaat niet over weten wij altijd meer dan de klant? of wie heeft nou uiteindelijk het winnende idee verzonden? Winnend werk zit in de magie van samenwerking; meeting of the minds. Dat we dan aan beide kanten de beste mensen willen hebben mag vanzelfsprekend zijn.

Waarom zou het beste talent bij Endeavour komen werken?

Omdat je bij ons echt jezelf kunt zijn. Ik heb het veel bedrijven horen roepen en zeker niet overal terug kunnen vinden. Overal zijn ongeschreven regels die je beïnvloeden en overal bestaat een cultuur met onuitgesproken gedragsregels die uiteindelijk jouw ontwikkeling bepalen. Maar ik durf te zeggen dat wij, met zoveel technische en creatieve specialisten in één huis, een cultuur hebben gecreëerd waar het veilig is om jezelf te zijn, te blijven en te worden.

Wat ik wil, en ik ben hier een voorvechter van, is dat talent niet alleen kijkt naar wat zij/hij/hen de omgeving kan bieden en of zij/hij/hen aan de verwachtingen van de organisatie kan voldoen. Maar dat het talent juist ook bewust kijkt naar wat de omgeving voor het talent betekent en kan betekenen. En met de omgeving bedoel ik niet de inhoudelijke kennis die beschikbaar is voor ontwikkelingsdoeleinden. Die kennis is tegenwoordig in principe overal beschikbaar. Maar om juist te kijken naar de persoonlijke ruimte die je kan ervaren en de begeleiding die je kan vinden om jezelf persoonlijk te ontwikkelen. Om vooral jouw tijd te gebruiken om een mentaliteit te vormen waar je de rest van je leven profijt van hebt. Dat wij dan een succesvol inhoudelijk ontwikkelprogramma hebben draaien onder Heroes is mooi meegenomen.

Hoe zal influencer marketing zich ontwikkelen in 2023?

De vakbladen staan er vol van. De trends kun je naar Googlen. Het is voordehandliggend om nu te gaan smijten met virtual influencers, metahumans, Roblox, the Sandbox of BeReal om ons innovatieve digitale karakter te versterken. Maar als je het mij vraagt dan is het juist belangrijk om nu iedere ontwikkeling of innovatie kritisch te toetsen op relevantie. Ik geloof dan ook dat het merk verder wordt uitgedaagd om cultureel relevant te zijn om zodoende het effect van influencer inzet zwaar te vergroten. Kortom, de uitdaging zit bij het merk. En ik ben benieuwd hoe marketeers zich gaan ontwikkelen en wie hierin gaat uitblinken.

Voor wat betreft de influencers zelf, zal ik ook eerlijk antwoord geven. Soms begint het een beetje te veel op een intimiderende aflevering van Black Mirror te lijken. Ik geloof echt dat we op een kruispunt afstevenen en niet iedereen zal dezelfde keuze maken. Het gaat voor mij aan de ene kant van het influencer universum over authenticiteit, echtheid en zingevende doortastende content; genuinfluncers.

Aan de andere kant zien we overdreven, futuristisch en commercieel; cosmetic stardom. Een beetje het verschil tussen, laten we zeggen, Freek Vonk en Young, Famous and African. Allebei is het cool. Ik hoop oprecht dat wij vanuit Endeavour in staat zullen zijn om in onze influencer initiatieven deze werelden te verenigen en vooral mensen te omarmen die vanuit inhoud en passie het verschil maken binnen niche culturen. Teneinde onderaan de streep, via invloedrijke persoonlijkheden, met macro of micro bereik in digital, brand safe, nog steeds de communicatie- en merkdoelstellingen in alle lagen van de funnel te realiseren.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat we dit jaar van 140 naar 200 mensen zijn gegroeid en daarmee die magische organisatiegrootte hebben bereikt. Wellicht ook dat we sinds 1 januari 2022 met de hele groep achter het label Endeavour zijn gaan staan. Ander nieuws is dat we nu sinds een paar maanden een derde locatie hebben geopend in een oude monumentale gevangenis in Haarlem; de Koepel. Wellicht ook dat we nu prijzen aan het winnen zijn en dus nationaal en internationaal gezien worden voor ons werk. Er gebeurt zo verschrikkelijk veel bij ons. Check vooral vaak genoeg in. Wij rocken ‘m gewoon en als er iets nieuws is kan het heel goed zijn dat je er niks over hoort. Dat hoort een beetje bij ons. Dan hoor je niks en een paar jaar later val je van je kruk.

www.endeavour.nl

 

Lees ook:

[Interview] Ashwin Murli: MIX is een bureau waar alles draait om het idee

[Interview] Bert Hagendoorn: Bureaus nog succesvoller maken, daar haal ik plezier uit

[Interview] Michael Versélewel de Witt Hamer (REVITALIZE): Wij maken de vertaalslag van zwevende gedachtes naar een scherpe merkpositionering

[Interview] Tamara Couperus (Crocodile Agency): Wij bieden creativiteit, we denken out of the box

[Interview] Gertjan Hafkamp over Ceci n'est pas un bureau

[Interview] Stefan Nuijten: Marketing gaat bij Fightclub altijd om winnen

[Interview] Michael van Kerkwijk (De Combinatie van Factoren): Mensen in beweging brengen met slimme creativiteit

[Interview] Teus Baars (NOSUCH): Energizing brands. Energizing people

[Interview] Rolf van Oostrum (0930 creative agency): We maken f#cking mooi werk

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief