Marketing Report
[Interview] Roelijne Peters (Meetic Group): Bereik sociale media lastig te meten interview

[Interview] Roelijne Peters (Meetic Group): Bereik sociale media lastig te meten

In aanloop naar de bekendmaking van de Marketing100 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Roelijne Peters, Senior Marketing Manager EU + UK bij Meetic Group (dat net als Tinder onderdeel is van Match Group). Meetic Group is in Nederland vooral bekend van Lexa.

Wat voor jaar was 2021 voor jouw merken?

Veel Nederlandse singles hebben in 2020 en 2021 goed nagedacht over hun toekomst, aangezien corona een impact heeft gehad op de manier hoe singles zijn gaan daten. Door de maatregelen moesten singles ineens wachten met het plannen van hun eerste real life date, en namen ze de tijd om elkaar beter te leren kennen. In afwachting van die ontmoeting was er genoeg tijd voor virtuele dates: velen kozen voor videogesprekken. Meetic Group heeft snel een omslag gemaakt om in te spelen op deze behoefte van onze singles. In een korte tijd hebben we voor Lexa videocoaching gelanceerd, met tips hoe om te gaan met de nieuwe situatie, online events elke woensdagavond waarin singles elkaar door middel van muziek beter kunnen leren kennen. Daarnaast hebben singles aangegeven beter te weten wat ze willen en zijn op zoek naar echte en crazy liefde. Lexa is hét platform om deze serieuze, mooie liefde te vinden.

Wat valt er op gebied van digitalisering voor marketeers te doen in 2022?

Het digitale landschap is in een hoog tempo aan het veranderen. Als marketeer is het belangrijk om de doelgroep te blijven aanspreken op de juiste digitale platforms. Een van de  laatste trends is het metaverse, aangezien VR + AR nu een onderdeel aan het worden zijn van ons leven. Dit is vooral populair geworden tijdens de pandemie, en mensen staan er meer voor open om het te proberen. Het is een nieuwe ervaring en een kans voor marketeers om hierop in te spelen, zoals Adidas dat de NFT-collectie heeft gelanceerd in het metaverse.

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van influencermarketing?

Het is voor iedere marketeer belangrijk om daar te zijn waar de doelgroep is. Er wordt bijvoorbeeld minder naar lineaire televisie gekeken, dus moeten er nieuwe manieren gevonden worden om de doelgroep te bereiken. Afhankelijk van de campagne kan werken met influencers een effectieve methode zijn. Belangrijke voorwaarde wat mij betreft is dat het authentiek is en de influencer bij het merk past. Ik word ook enthousiast van een creatieve component. Bij Lexa werken wij vaak met influencers, zoals tijdens de zomer de ludieke activatie van de Love Bench gelanceerd in samenwerking met influencers.

Blijft duurzaamheid voor merken ook in 2022 de trend?

Duurzaamheid zou wat mij betreft geen trend moeten zijn, maar iets wat je als organisatie ademt en leeft. De consument heeft het door wanneer het greenwashing is en daardoor wordt het steeds belangrijker om als merk authentiek te zijn.

Waarmee kunnen media-exploitanten jou in 2022 blij maken?

Ik zou blij worden van meer zichtbaarheid van media-exploitanten, meer presentaties met updates over formaten, targeting mogelijkheden en dergelijke. Dat is (mede door corona) echt minder geworden de afgelopentwee jaar. Innovatie op het gebied van media zoals slimme product integraties bij affinity-programma's is ook een onderdeel waar ze ons blij mee zouden kunnen maken dit jaar.

Ben je tevreden met hoe mediabereiksonderzoek zich ontwikkelt?

Digitaal blijft moeilijk te meten, vele relevante kanalen kunnen niet of niet goed gemeten worden door de geslotenheid van de sociale platforms. Dat maakt het soms lastig als marketeer, als de cijfers niet kloppen moet je het op onderbuikgevoel doen.

Wordt branding in 2022 belangrijker dan ooit?

Branding is altijd belangrijk geweest en dat zal zo blijven. Consumenten hechten steeds meer waarde aan waar een merk voor staat. Ze willen zich kunnen identificeren met een merk en de gebruikers. Het medialandschap wordt steeds groter, omdat het over verschillende platforms is verdeeld. Dan is branding key in de uiting om gezien te worden en dat men het onthoudt.

Wat ga je aan de bureaus waarmee je werkt in 2022 vragen wat je nog niet eerder hebt gedaan?

Effectief bereik voor DR-campagnes; innovatieve en passende formats voor branding. Een meer holistische planning, geïntegreerde AV-planning: we willen aanbevelingen die de omnichannel consumer journey weerspiegelen.

Wat zou elke marketeer in Nederland in 2022 moeten leren?

Denk groter dan de eigen producten en diensten en blijf verrassen en vernieuwen. We hebben als marketeers de kans om een verschil te maken en tegelijkertijd onze producten en diensten te verkopen. Dus grijp deze.

Wat is het laatste nieuws?

Voor komend jaar staan er voor Lexa veel innovaties en campagnes op de planning waar ik trots op ben. Ik kan helaas nog geen tipje van de sluier oplichten, maar houd ons vooral in de gaten.

www.meetic-group.com

Lees ook:

[Interview] Eelke Verwijs (Pernod Ricard): E-commerce en flitsbezorging blijven

[Interview] Giscard Monod de Friudeville (flatexDEGIRO) over 2022: data, data en data

[Interview] Joey Simmerman (Somfy): Marketeers moeten niet meer lineair denken

[Interview] Arno de Jong (Nederlandse Loterij): Hype influenermarketing is voorbij

[Interview] Martijn Morsink (Wessanen Benelux): Marketing is voor een deel proefballonnetjes oplaten

 
Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief