Marketing Report
[Interview] Rolf van Houten: Mediaplus is large enough to matter and small enough to care interview

[Interview] Rolf van Houten: Mediaplus is large enough to matter and small enough to care

Rolf van Houten is Business Director bij Mediaplus. We spreken hem over de geïntegreerde werkwijze van Mediaplus en hun onderscheidende kracht.

Kun jij Mediaplus introduceren?

Ruim twee jaar geleden bundelden Mediaxplain en het internationale Mediaplus de krachten. Op deze manier profiteren onze opdrachtgevers van het lokale ondernemerschap, met mensen die de markt in hun land het best kennen. Daarnaast heeft de internationale achtergrond van Mediaplus ervoor gezorgd dat we toegang hebben tot geavanceerde internationale diensten, kennisontwikkeling en mediavolume. In de sterk gemondialiseerde mediawereld kunnen wij zo ook lokaal voorop blijven lopen én weten we als internationale agency goed in te spelen op alle lokale ontwikkelingen en klantbehoeftes. Dat maakt ons large enough to matter, small enough to care.

Media kun je wat ons betreft niet meer als single-silo zien, en daarmee is de term mediabureau voor Mediaplus wat ons betreft eigenlijk te beperkt. Mediaplus is meer dan media. Wij richten ons op de gehele customer journey. Mediaplus combineert expertise op het gebied van media, strategie, technologie, data, creatie en content. Dat is goed mogelijk dankzij de geïntegreerde werkwijze in ons House of Communication. Hiervan maken, naast Mediaplus, ook Serviceplan (creatie, content, productie) en Plan.Net (digital transformation, data, tech) deel uit.

Hoe ziet de synergie met het Duitse moederbedrijf eruit?

Mediaplus maakt deel uit van de Serviceplan Group en we zijn actief in meer dan 34 landen met in totaal meer dan 3500 collega’s. Onze internationale organisatie is er ter ondersteuning van de lokale bureaus, niet andersom. Zo maken we gebruik van internationale en gecentraliseerde data en tech resources en kunnen we – afhankelijk van de specifieke vraag – altijd internationale kennisteams aansluiten. Zo heeft ons bureau in Dubai zich bijvoorbeeld gespecialiseerd in gaming en is er in München een gespecialiseerd team dat zich volledig richt op alle recente ontwikkelingen in web 3.0 en AI. In onze dagelijkse bedrijfsvoering werken wij veelvuldig samen met onze collega’s in Brussel en bedienen we vanuit deze Benelux-hub steeds meer opdrachtgevers.

Het is 2023, een klant belt. Wat wil deze?

Wij zijn – gelukkig – veel meer dan een leverancier voor onze klanten. Media-inkoop is en blijft een belangrijk onderdeel van het mediabureau, ook bij ons. Maar het is niet de belangrijkste reden van ons bestaan en zeker niet de reden waarom de telefoon bij ons overgaat. Vaak starten we bij een klantvraag eerst met de strategie en ontwikkelen we – soms samen met de opdrachtgever – het strategische plan. Wat ons betreft staat bij ons alles in het teken van het bouwen van sterke merken die commercieel en emotioneel maximaal presteren. Samen kijken naar groei, samen ondernemen en partnership staan wat ons betreft altijd aan de basis van elke klantvraag. Dat is niet alleen leuker, maar ook aantoonbaar effectiever.

Vinden jullie mediaplanners televisie ondertussen ook duur worden?

Deze vraag is om meerdere redenen heel interessant te noemen. Ten eerste, wanneer spreken we over televisie? Consumptie van videocontent heeft zich de afgelopen jaren natuurlijk enorm ontwikkeld en de term televisie dekt allang niet meer de lading. Het is een feit dat de lineaire kijktijd jaar na jaar terugloopt, terwijl de tijd dat wij aan het scherm gekluisterd zitten en content consumeren nog steeds toeneemt. In onze mediaplanning spreken wij dan ook niet meer van tv-planning, maar hebben we het liever over total video. Ten tweede kijken we naar de gehele mix – dus van traditionele televisie, video-on-demand, instream video en zelfs digital out of home – en beoordelen deze mix op meer factoren dan enkel de prijs. Wanneer je bijvoorbeeld impact of boodschap overdracht meeneemt in je beoordeling, kan het duurste contact zomaar het meest effectieve contact zijn.

Waarin investeert Mediaplus om optimaal competitief te blijven?

Vanuit Mediaplus investeren wij fors in onze data-, research- en insights-capaciteiten. Zowel lokaal als internationaal is dat een van onze belangrijkste aandachtsgebieden van het moment. Op dit moment bouwen we unieke datamodellen, met daarin marktdata, data over het merk en de doelgroep, campagnedata en geconsolideerde effectdata. Met de recente ontwikkelingen in AI worden hier de laatste tijd nog grotere stappen in gezet. Zo maken wij voor opdrachtgevers het effect van campagnes op branding- en performance KPI’s, de kracht van creatie of het gekozen medium inzichtelijk.

Waarom willen de beste mensen in het vak voor Mediaplus werken?

Zelf werk ik al meer dan 5 jaar met enorm veel plezier bij Mediaplus. Ik denk dat we in de gezegende positie zitten om te mogen werken voor sterke lokale en internationale opdrachtgevers, met hele diverse vraagstukken. Van branding tot performance, van activaties tot aan creatieve ideeën. Die diversiteit, het enthousiasme van alle collega’s en het enorm fijne pand in de Amsterdamse Houthavens maakt dat werken voor Mediaplus elke dag weer een feestje is. Maar wellicht kun je deze vraag nog beter aan een van mijn collega’s stellen!

www.mediaplus.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief