Marketing Report
[Interview] Ron Sterk (Vue Cinemas): hernieuwd evenwicht streamingdiensten/bioscopen interview

[Interview] Ron Sterk (Vue Cinemas): hernieuwd evenwicht streamingdiensten/bioscopen

Vue Cinemas opent de komende periode twee grote bioscopen in Enschede en Gorinchem. We spreken Ron Sterk, algemeen directeur van Vue Cinemas in Nederland, over deze en andere ontwikkelingen in de bioscoopsector.

Kan je wat vertellen over het bioscoopproject in Enschede?

Het is een bijzonder project, waarbij een voormalig postkantoor betrokken wordt bij een nieuwbouwproject op wat voorheen een parkeerterrein was. Het zal een bioscoop worden van negen zalen met 750 stoelen en we hopen dat de bioscoop in december open zal zijn, voordat Avatar 2 in de bioscopen komt (16 december 2022 verwacht, red.).

Het is een state-of-the-art-project. Ook al zijn al je kinderen je even lief, toch wordt dit een van de mooiste bioscopen die we onder onze hoede hebben met daarbij alle mogelijke nieuwe technieken, zoals verstelbare en beweegbare De Luxe-stoelen.

In Gorinchem wordt toch ook een bioscoop gebouwd die de binnenstadbioscoop zal vervangen?

Ja, daar hopen we dat we vanaf februari 2023 kunnen starten met de afbouw, zodat de bioscoop in mei 2023 met zes zalen en 500 De Luxe-stoelen open kan gaan.

Deze bioscoop zal bij een Van der Valk Hotel gevestigd worden. Jullie huidige bioscoop wordt dan weer overgedragen aan Van der Valk. Hoe werkt dat de combinatie bioscoop/hotel?

Dit project wordt een kopie van onze bioscoop, samen met een Van der Valk hotel, in Hoorn met wat verbeteringen zoals een extra. In Hoorn is dit zeer succesvol gebleken voor zowel bioscoop als hotel.

Hoe gaat het eigenlijk met Vue Cinemas in Nederland na de coronacrisis?

In zijn algemeenheid is bekend dat in de sector het herstel nog niet terug is op het niveau van voor de coronacrisis. Vergeleken met de periode 2017 tot en met 2019 zitten we op 75 procent.

We proberen de boodschap over te brengen dat de bioscoop afleiding biedt, laagdrempelig is en betaalbaar. Juist in tijden van crisis zoals je die nu ook ziet met de hoge inflatiecijfers, zie je dat mensen dat opzoeken. Als je naar de Efteling gaat, ben je zo met je familie honderden euro’s kwijt. Bij de bioscoop gaat het over tientjes.

Binnenkort is er de Cinemaniaaa! Actie. Wat verwacht je daarvan?

Ik ben zeer benieuwd. Overal in Europa zijn er dit soort acties. Die waren een groot succes, maar werden dan in het weekend georganiseerd met lagere prijzen. In Italië, Engeland en Duitsland kostte een bioscoopkaartje drie of vier euro. Dan trek je veel grotere groepen publiek aan. Ook werd met mediapartners gewerkt. Die ontbreken nu.

Ik ben benieuwd wat de actie oplevert. De bedoeling is dat we het publiek terug weten te trekken dat in 2019 nog wel naar de bioscoop ging en nog niet is teruggekeerd. Het is een aanzienlijke groep.

Was er discussie over de actie in de branche?

Als je het met alle bioscopen doet, ontstaat er discussie en dan komt er een compromis uit. Het is niet met volle kracht vooruit, maar waar nu voor gekozen is, is een beetje voorzichtig. Er zijn nu minder grote films. Wie weet is het straks voor herhaling vatbaar en kijken we wat we leren van deze actie bij de evaluatie.

Houden jullie als Vue Cinemas ook eigen acties?

We hebben kleinschalige acties gehouden. Zo hebben we bij ons bekende klanten van voor de coronacrisis aanbiedingen gedaan. Deze Cinemaniaaa! Actie is een branche-brede actie.

Jullie zitten in de Randstad beperkt in de grote steden. Hoe kijk je aan tegen de grote speler Pathé?

Pathé heeft zijn monopolie in de grote steden goed afgeschermd. Het komt voort uit de situatie van begin jaren 90, toen ze nog MGM heetten en daarvoor Cannon. De markt is historisch afgeschermd en in Amsterdam bijvoorbeeld is er naast Pathé alleen plek voor arthouse-bioscopen en de Filmhallen.

In Amsterdam-Noord was er kortstondig sprake van de Euroscoop, maar die keten heeft Pathé ook overgenomen. In Den Haag en Rotterdam zie je soortgelijke situaties, al is er in Rotterdam wel de Kino, maar dat is bescheiden ten opzichte van de miljoenen bezoekers die Pathé daar trekt.

Pathé maakt het met andere woorden moeilijker om een bioscoop te openen, doordat je dan een deel van het publiek zal moeten stelen en het door de vele Pathé-bioscopen lastig is om het rendabel te kunnen krijgen.

Hoe vind je de staat van bioscoopland?

Er is veel geïnvesteerd in de Nederlandse markt vergeleken met andere landen. Waren er in 2004 circa 20 miljoen bezoekers, dat waren er in 2019 al 38 miljoen. In die zin heeft de sector met ons, Pathé en Kinepolis zijn werk goed gedaan en zijn zaken als IMAX Dolby en 4DX standaard opgenomen in de uitrusting van bioscopen. We houden elkaar scherp ondanks het grote marktaandeel van Pathé.

Waarom duurt het eigenlijk zo lang voor je een bioscoop kunt openen?

Bioscopen vreten ruimte in de hoogte en in de breedte. Dus dat betekent dat je te maken hebt met een lange tijd van planvorming, waarbij er altijd wel een crisis tussendoor komt of iets als gemeenteraadsverkiezingen die de politiek doet veranderen. En die heb je nodig vanwege de ruimtelijke ordening. Je moet dus goed op je tanden bijten en een vuist maken, wil je een bioscoop openen. Dat kan wel tot twintig jaar duren, zoals bijvoorbeeld in Haarlem, Utrecht, Alkmaar enzovoort.

Zijn streamingdiensten nog meer je concurrenten geworden tijdens de coronacrisis?

Ze zijn concurrenten voor de gehele markt, maar ik denk niet dat het belang van de bioscoop minder is geworden met de coronacrisis. Ooit in de jaren 60 ging het bioscoopbezoek waanzinnig omlaag met de populariteit van televisie.

In de jaren 80 was dat de videotheek die je bezoek kon kosten, maar je ziet dat filmproducenten weer de focus leggen op de bioscoop en het belang daarvan onderschrijven. Wat nu gaande is, is dat er een hernieuwde balans wordt gevonden tussen streamingdiensten en bioscooprelease.

Films komen weliswaar sneller dan vroeger bij streamingdiensten, maar je ziet dat de films nu twee tot drie maanden in de bioscoop draaien als het gevonden evenwicht. Je ziet ook dat als mensen een tijd niet naar de bioscoop zijn geweest, ze dit weer geweldig vinden. In die zin is de ervaring niet vergelijkbaar. Aan ons om de aankomende generatie jongeren weer aan ons te binden om het geweldige beeld, geluid en comfort over te brengen.

Je ziet trouwens wel dat de streamingdiensten bezig zijn volumes binnen te halen en dat het ze gaat om meer omzet, maar dat ze vooral behoorlijke verliezen draaien.

Hoe kijk je eigenlijk aan tegen reclame bij films?

Uit onderzoek blijkt dat bezoekers de reclames in de bioscoop weten te waarderen. Het is onderdeel van het bioscoopbezoek en als opwarmer voor de film waarbij naast de commercials trailers te zien zijn. Aan bioscoopreclame wordt geld besteed en de commercials zijn specifiek op het filmpubliek gericht.

Vergeleken met televisiereclame onderbreken wij films niet. Nu komen streamingdiensten ook met onderbrekende reclames. Wij zullen dat niet doen. Ik moet er niet aan denken!

www.vuecinemas.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief