Marketing Report
[Interview] Rutger Quispel en Jeroen van Zwam over de BridgeFund campagne

[Interview] Rutger Quispel en Jeroen van Zwam over de BridgeFund campagne

Ceci n’est pas un bureau ontwikkelde een campagne voor BridgeFund. Wij spreken Rutger Quispel, mede-oprichter en CMO van BridgeFund en Jeroen van Zwam, mede-oprichter van Ceci n'est pas un bureau over de intensieve samenwerking.

Kun jij BridgeFund introduceren?

Rutger Quispel: BridgeFund is een platform dat een brug slaat tussen de financiële behoeftes van ondernemers. Aan de ene kant stellen ondernemers geld beschikbaar aan het platform in ruil voor rendement en aan de andere kant kunnen ondernemers dit geld lenen om te investeren in hun bedrijf.

Het enige dat BridgeFund doet is 1. de balans bewaken tussen vraag en aanbod, 2. de deelnemers kwalificeren en 3. zorgen dat het geld veilig en snel heen en weer gaat.

Hoe zit jullie doelgroep in elkaar, wat voor soort mensen zijn het?

Rutger Quispel: De ondernemers die geld bij ons lenen, komen voornamelijk uit het klein MKB. Denk aan je lokale klusjesman, de webwinkel van de buurvrouw of de bakker op de hoek. Het kleinbedrijf vertegenwoordigt zo’n 95 procent van alle bedrijven in Nederland en is dus een omvangrijke doelgroep. Deze groep wordt door de banken bijna niet meer geholpen aan financiering.

Aan de andere kant hebben we onze beleggers. Dit zijn veelal zelf ondernemers die zich kunnen inleven in de problematiek van onze leners. Zij zoeken een nuttige en rendabele bestemming voor hun vermogen. Bij de bank kost geld hebben immers geld. Via BridgeFund kunnen ze hun vermogen inzetten om het kleinbedrijf te helpen aan financiering tegen een aantrekkelijk vast rendement en een relatief klein risico.

Met welke vraag ben je bij Ceci n'est pas un bureau gekomen?

Rutger Quispel: In de eerste jaren na onze oprichting lag onze focus voornamelijk op performance marketing. Het werd nu tijd om aan ons merk te bouwen en ondernemend Nederland te laten zien dat geld lenen ook anders kan: namelijk snel, simpel en zonder gedoe. Maar dan wel op een manier die bij ons past. We zijn een optimistische en tikkeltje rebelse club die de dingen graag anders aanpakt dan de status quo. Ceci n’est pas un bureau heeft ons geholpen dit door te vertalen naar een eigenzinnige positionering en dito opvallende campagne die deze energie overbrengt. Wat ons betreft is dat uitstekend gelukt!

Wat spreekt je aan de proppositie van het merk BridgeFund? En hoe kon het volgens jou nog beter?

Jeroen van Zwam: Het mooie van BridgeFund is het disruptieve karakter. Ze doen eigenlijk alles anders wat de banken doen. Geen gezeul met klanten in een eindeloos beslistraject. Nee, techniek en data is de neutrale basis met een in principe altijd helder oordeel of iemand kredietwaardig is. De mensen van BridgeFund zijn er vervolgens om op een positieve manier een bijdrage te kunnen leveren aan het serviceniveau. En dat doen ze goed omdat de (door hunzelf ontwikkelde) algoritmen het voorwerk goed doen. Daarnaast is het mooi dat ondernemers investeren in ondernemers. De funding komt als het ware van collega entrepeneurs. Hun rebelse, jonge en optimistische karakter kwam nog niet echt uit de verf, dus that’s where we came in.

Wat hebben jullie voor BridgeFund ontwikkeld?

Jeroen van Zwam: Dat ontwikkelen begon al in het voortraject. Tijdens de kennismaking kwamen we erachter dat het bij BridgeFund een hele leuke club mensen is maar dat hun online aanwezigheid daar maar een heel klein beetje van liet zien, dat moest je letterlijk met een vergrootglas zoeken. Als eerste stap gaven we het advies om hun complete uiterlijk te veranderen. Meer gebaseerd op het rebelse karakter en het plezier wat er in het bedrijf zit. Het thema Make money smile was een gevolg van deze sessies en werd direct door BridgeFund omarmd. In lijn met deze sessies heeft vormgever Stijn Kooij de complete visual identity ontwikkeld en hadden we een nieuwe visuele basis van het merk. In de tv- en online campagne hebben we het rebelse karakter terug laten komen in de stijl en toon van de boodschap en natuurlijk met Ted, de schapendoes. Het simpele statement Als geld stilstaat staat de hele wereld stil maakt samen met de Wes Anderson- achtige vertelstijl het totaal af. Het is in ieder geval niet zoals ze in de bankwereld adverteren. Veel eigenzinniger krijg je het niet.

Hoe kijk je naar wat jullie werk voor BridgeFund tot dusver heeft opgeleverd?

Jeroen van Zwam: We kijken er met trots naar en we zijn ook blij dat BridgeFund dit idee eigen heeft gemaakt. Je weet meestal wel wanneer thema’s met grote plakletters in het eigen pand aangebracht worden dat de liefde wederzijds is. De geweldige resultaten zorgen er vervolgens ook voor dat je het mooiste hebt bereikt wat in het vak mogelijk is: Dat is met creatief werk een organisatie op de kaart zetten, omzetten opkrikken en iedereen bij BridgeFund er blij mee laten zijn. Heerlijke klus.

Wat kun je zeggen over de effecten van de campagne tot nu toe?

Rutger Quispel: Zonder teveel prijs te geven, kunnen we zeggen dat we in 2021 ondanks de corona crisis toch met 100 procent zijn gegroeid. Daar heeft de campagne zeker aan bijgedragen. Daarnaast heeft de rebranding en campagne ook het aantrekken van beleggers en nieuw talent makkelijker gemaakt.

Credits

Opdrachtgever: BridgeFund | Verantwoordelijk: Rutger Quispel & Julian van de Steeg | Bureau: Ceci n’est pas un bureau | Creatie: Jeroen van Zwam & Sikko Gerkema | Projectmanagement/RTV: Gonneke van Zutphen | Fotograaf: Marc van Oene | Productiemaatschappij: DPPLR | Regie: Joris Weerts | Producer: Nienke Bliek | Sounddesign: KlevR sounddesign | Grading: De Grot | Muziek: Koen van de Wardt | Visual design: Stijn Kooij | Media: Constance Olde Meule, Mediaboerderij

www.bridgefund.nl
www.cecinestpasunbureau.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.