Marketing Report
[Interview] Sander Goudswaard: Makerlab’s oplossingen zijn getest op blijvend resultaat

[Interview] Sander Goudswaard: Makerlab’s oplossingen zijn getest op blijvend resultaat

Sander Goudswaard is partner van MakerLab, onderdeel van MakerStreet. We spreken hem over innoveren, experimenteren en het vinden van geweldige oplossingen voor uiteenlopende klantvragen.

Hoi Sander, wat is innovation by making?

Het is ons DNA uitgedrukt in woorden. Bij MakerLab, what's in a name, draait alles om maken. Het zit zo: wij helpen mensen die geen 8 willen krijgen van hun klanten, maar een 9. Of die  een beter renderend business model zoeken. Of ze willen hun collega's met nog meer plezier laten werken. Wat het ook is, onze klanten zoeken naar blijvend resultaat en dus nemen ze geen gok: ze zoeken zekerheid. En dat kan in onze optiek alleen maar door ideeën concreet te maken en te leren wat het effect ervan is in de echte wereld.

Maken betekent voor ons actie ondernemen, experimenteren dus. Het kan van alles zijn: dataonderzoek, diepte interviews, digitale mock-ups, kort-cyclische a/b advertentiecampagnes of complete klantonboarding- en activatie-experimenten. Als je er maar van leert. Want alleen een goed idee is niet genoeg. Je hebt tastbaar bewijs nodig dat een investering in de implementatie van je oplossing verantwoordt.

Iedereen omarmt innovatie. Maar het komt natuurlijk niet uit de kraan…

Klopt. Eerlijk gezegd werkt de term innovatie tegenwoordig een beetje tegen ons. Althans, de perceptie van die kip met gouden eieren. Wij zijn samen met onze klanten bloedserieus bezig met het ontwikkelen van diensten en producten of het menselijker en efficiënter maken van processen. Dat is hard werken en er staan echte investeringen in tijd en geld tegenover. Onze klanten weten dat, maar soms kom je wel eens ergens waar het beeld nog heerst dat je door een afdeling een middag in een cocreatiesessie te stoppen, je geweldige ideeën vindt. De realiteit is 99 van de 100 keer anders.

Gelukkig zijn er veel bedrijven die innovatie zien voor het is: een middel om verder te komen, te transformeren of om gewoon beter te doen wat ze al deden. Dat middel moet je ontdekken, je eigen maken en er vervolgens in gaan geloven doordat je ziet dat het je wat oplevert. Geen kraan die je zomaar openzet dus, maar een serieus commitment om het leidingwerk aan te leggen waar de kraan het eindpunt van is.

Wat is jullie domein? Maken en ontwikkelen jullie alles, of zijn er focussen en beperkingen?

Goede vraag! Ondanks dat ik wat mensen in mijn team hebt rond lopen die goed overweg kunnen met lasapparaten of houtsnijtechnieken, is het maken van fysieke innovaties zoals bijvoorbeeld een verbeterd scheerapparaat niet wat wij doen. Wij focussen ons op wat de klant wil, of dat kan en mag en wat dat  jou vervolgens oplevert. Wij zouden dus prima kunnen vertellen aan welke eisen een scheerapparaat moet voldoen, dat dan weer wel. Onze klanten bevinden zich in allerlei branches, van de financiële dienstverlening tot de zorg en van de rechtsbijstand tot het openbaar vervoer. Zelf ben ik altijd nog trots op onze bijdrage aan het vernieuwde security- en reclaimproces op Schiphol.

Wat kan MakerLab dat andere partijen niet kunnen?

Nieuwsgierigheid is denk ik onze echte kracht. Bij MakerLab werken ontdekkers van het eerste uur. Het zit gewoon in ons. De vraag vinden we net zo belangrijk als het antwoord. Waarom doen mensen wat ze doen? Hoe werkt een business nu precies? En welke weg moeten we nemen om tot de beste oplossing te komen? We bundelen onze kennis met die van onze klanten en gaan op zoek naar de antwoorden. Die mentaliteit gecombineerd met onze maak-capaciteiten zorgt voor oplossingen die creatief, conceptueel, maar altijd concreet zijn. Gemaakt in de echte wereld en getest op blijvend resultaat. En dat wordt gewaardeerd.

Wat voor soort mensen hebben jullie aan boord, met wat voor soort specialismen?

Tot voor kort moesten we onze medewerkers zelf opleiden, want voor dat  wat wij zochten, was nog geen opleiding. We selecteerden dus creatieve makers. Bijvoorbeeld met een achtergrond in UX-design, visual design, front- en backend development, rapid-prototyping, user research, data-analyse en visualisatie.... En die leerden we om hun skills te combineren met een gestructureerd innovatieproces waarin nieuwsgierigheid en experimenteren centraal staat. We noemen ze experiment designers. Gelukkig is er nu een aantal opleidingen dat mensen opleidetom deze vaardigheden te combineren.

MakerLab maakt deel uit van het MakerStreet-netwerk. Wat levert dat op?

Echt heel veel. Persoonlijk maakt het mijn rol als ondernemer een stuk makkelijker. Ik kan me focussen op de kern van wat we doen: een gezond bedrijf neer zetten en laten groeien. Allerlei randzaken, zoals HR, huisvesting, catering en financiële administratie worden uit handen genomen. Daarnaast staat bij Makerstreet het vak centraal. Full specialism noemen we dat. Onze klanten profiteren daarvan. Zij hebben via ons toegang tot een keur aan vakmensen die we wanneer nodig kunnen inzetten in onze projecten. Even een ervaren UX-writers invliegen of een tijdelijk een developer aan je innovatieproject toevoegen is zo geregeld. Dat houdt het leven eenvoudig.

Hoe kijk jij naar 2021?

Het afgelopen jaar was mijn eerste als partner van MakerLab. Dat had ik me iets anders voorgesteld, dat kun je je voorstellen. Hele primaire zaken als het gevoel van het werken met een team stonden flink onder druk. Niet alleen intern, maar ook in de samenwerking met onze klanten is dat voor ons van groot belang. Samen hebben we een weg gevonden, maar ik denk dat ik, en met mij velen, graag snel terug willen naar dat oude teamgevoel. Ik hoop dat 2021 dat mogelijk maakt.

Daarnaast zie ik dat de markt zich in twee richtingen ontwikkelt. Enerzijds zijn er bedrijven die incidenteel gebruikmaken van bedrijven zoals MakerLab en ons mooie projecten toevertrouwen. Anderzijds zie ik dat er steeds meer geïnvesteerd wordt in in-house innovatieteams. Deze teams hebben vaak tijdelijk makers nodig en daarom hebben we vorig jaar een resourcing-propositie gelanceerd om aan die vraag te voldoen. Het verder uitwerken en vermarkten van dit aanbod is iets waar ik echt zin in heb.

Wat is het laatste nieuws?

In januari hebben we op initiatief van mijn collega Jip Warendorf een bijdrage mogen leveren aan het Duchenne Parent Project. Deze stichting wil wetenschappers, artsen en bedrijven in beweging te krijgen om onderzoek te versnellen voor een behandeling of een geneesmiddel voor Duchenne spierdystrofie. Deze ziekte breekt je spieren langzaam af en je wordt steeds minder sterk. MakerLab heeft gekeken hoe we de interactie tussen ouders en dit platform verder konden verbeteren.

Ik merk dat er een hoop organisaties zijn, met name in het zorgdomein, waar expertise uit onze branche veel waarde kan toevoegen. Alleen vinden we elkaar niet altijd. Dat wordt wat mij betreft een actiepunt.  


MakerLab is onderdeel van het MakerStreet netwerk

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.