Marketing Report
[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Radio is flexibel, heeft een enorm bereik en is zappbestendig

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Radio is flexibel, heeft een enorm bereik en is zappbestendig

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis.

Dag Sander. Allereerst gefeliciteerd. Hoe belangrijk is deze prijs voor jou en voor Abovo Media?

Dankjewel! Het is natuurlijk geweldig om zoveel waardering te krijgen van, in de eerste plaats, de mensen met wie je dagelijks samenwerkt, maar ook van de mensen uit het radiovak. Alleen al de vele felicitaties voor de nominatie (ook vorig jaar al) waren overweldigend, laat staan nu ik de award daadwerkelijk heb gewonnen!
Het is voor mij, na al jaren werkzaam te zijn in deze branche, de kers op de taart en geeft aan dat wat we doen (ik doe het namelijk niet alleen, maar met goede en gedreven collega’s) hout snijdt. Voor Abovo is deze prijs óók een belangrijke, want dit geeft aan dat we meedoen in de markt met mensen die kwaliteit bieden en onderscheidend zijn.

Waarom heb jij gewonnen?

Ik vind dat lastig te zeggen over mezelf, maar ik denk dat het komt doordat ik al vele jaren met veel plezier radioplannen en strategieën maak en ook de taal van de radio-exploitant(en) begrijp doordat ik óók aan die zijde heb gewerkt. Daarnaast onderhoud ik zeer goede contacten met mensen bij alle radiostations. Dat is ook wat de jury zei. Hun uitleg was: “Sander is een waar radio-ambassadeur. Door de jarenlange opgebouwde ervaring en kennis kan Sander als geen ander met overtuiging de kracht van radio verwoorden en anderen overtuigen”.

Om genomineerd te kunnen worden, moeten collega’s je aanmelden. Weet je wie jou hebben aangemeld en waarom?

Ja, inmiddels weet ik wie mij hebben aangemeld. Het waarom moet je dus eigenlijk aan hen vragen. Zij geven aan dat ik mij binnen Abovo inzet voor de ontwikkeling van het mediumtype radio en dat ik ook verder kijk met initiatieven op het gebied van digitale radio en podcasts. Dat ik in al die jaren heb gewerkt op de grootste adverteerders maar juist daarmee ook de kleinere adverteerders goed kan voorzien van duidelijk uitleg, trends, analyses en voorspellingen. Zoals ik al zei, is het geweldig om die waardering te krijgen van collega’s.

Waarom is radio volgens jou waardevol?

Radio kán waardevol zijn als je duidelijk je doelstelling en doelgroep hebt geformuleerd en daarna de juiste balans weet te vinden tussen planning en creatie. Het medium is flexibel, heeft een enorm bereik, is redelijk zappbestendig, zowel in de mix als stand-alone goed in te zetten en te onderbouwen. Het RAB omschrijft het eigenlijk heel erg mooi: Radio vermaakt. Radio verbeeldt. Radio prikkelt. Radio ontroert. Bijt. Zingt. Fluistert. En kronkelt zich een weg door je bewustzijn…

Wat zijn de meest opvallende ontwikkelingen binnen het medium radio in relatie tot media-inkoop?

Ik denk dat er niet eens zo heel veel is veranderd de laatste jaren. Waar we vroeger vooral inkochten op korting en bijna bij iedere zender zelf, zien we nu vooral veel inkoop op basis van k/grp en zijn de zenders opgenomen in saleshouses. Het is in ieder geval een stuk professioneler geworden, maar daardoor, helaas, ook wat afstandelijker.

Wat is het laatste nieuws?

We gaan nu de vakantieperiode in, maar zijn al volop bezig met briefings en plannen voor het najaar en 2020. We zitten bij Abovo nooit stil, dus ook de komende maanden zullen jullie (weer) van ons horen.

www.abovomedia.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief