Marketing Report
[Interview] Sanne Demir over De Combinatie van Factoren interview

[Interview] Sanne Demir over De Combinatie van Factoren

Sanne Demir is strateeg bij De Combinatie van Factoren. Zij is jurylid van Content Marketing | The Awards 2022. Wij spreken haar.

Introductie De Combinatie van Factoren

Wij zijn een activatiebureau dat merken laat groeien. Niet alleen in omzet en marktaandeel, maar ook als het gaat om transformatie en innovatie. Dit doen we door mensen in beweging te brengen, met slimme creativiteit op basis van gedragswetenschap. Hierbij gaan we altijd een stap verder dan de briefing. Zo dagen we klanten en onszelf uit om beyond growth te gaan. Want groei betekent voor mensen en merken al lang niet meer alleen groter, maar ook beter.

Full-service vooruit kijken

De Combinatie van Factoren is uniek in haar full-service propositie. We hebben alles in huis, van strategie tot productie (ja, ook 3D!). Daarnaast kijken we verder dan de waan van de dag en kijken we samen met klanten vooruit naar ontwikkelingen die hun business veranderen.

Wat vragen onze klanten?

Ons werk is ontzettend divers, en klanten bellen dan ook met een hele brede range aan vragen. Van travel retail activatie tot social content strategieën en 360-graden campagnes. Het is cliché om te zeggen, maar geen dag is hetzelfde bij De Combinatie van Factoren.

Meer- en minder human content

Uiteraard zie ik net als ieder ander de massive invloed van social media (TikTok!) en influencers op contentmarketing. Maar dat antwoord krijg je vast vaker.

Wat ik heel interessant vind is de tegenstrijdige ontwikkeling van zowel meer- als minder human content. Dan bedoel ik aan de ene kant de trend naar meer personalisatie, meer transparantie en meer ‘echte mensen’. En aan de andere kant de (gedeeltelijke) automatisering van content, met behulp van AI. Die ontwikkeling is de laatste jaren ‘ineens’ heel erg snel gegaan. Rete interessant!

Verder neemt het belang van contentmarketing alleen maar toe, nu mensen steeds meer mediawijs worden en daarmee ook sceptischer tegenover reclame. Voor merken is contentmarketing een manier om op authentiekere en vaak directere wijze met consumenten te interacteren. Tegelijkertijd is de concurrentie van andere content inmiddels grenzeloos. Ik geloof dat dat een goede ontwikkeling is. Het dwingt merken (eigenlijk iedereen die content de wereld in stuurt) om de aansluiting met de doelgroep op nummer 1, 2 en 3 te zetten. Met die focus worden merken relevanter en interessanter.

Relevant blijven in tijden van transitie

Op dit moment leven we in een maatschappij die draait om de groei-economie. In het kort: meer produceren, zodat we meer geld verdienen, en meer kunnen uitgeven, waardoor de economie groeit. Maar er beginnen flinke scheuren te ontstaan in dit systeem. Denk aan grote thema’s als de klimaatverandering, die ons de kosten van onze economie op een dienblad serveert. Deze scheuren zijn het startpunt van een transitie waar we al met één teen inzitten, maar we de komende jaren helemaal in zullen duiken. Een transitie van (alleen maar) ‘meer’ naar ‘beter’. Dat heeft een enorme impact voor zowel mensen als merken. Ik geloof dat je als bureau voorbereid moet zijn op die transitie, en jouw klanten – en hún klanten, de consument – moet helpen in de overgang. Gedragsverandering op verschillende niveaus faciliteren en begeleiden. Eigenlijk wat we in marketing altijd al doen, maar dan met ingewikkeldere vraagstukken en in een snel veranderende context. Dat is ook precies de ambitie van De Combinatie van Factoren. Onze missie is niet voor niets we help you move beyond growth, by making people act. We zitten er bovenop en hebben beyond growth central gezet in onze strategie.

Gedragsverandering klinkt misschien wat ver weg, als je vanuit een contentlens kijkt. Content wordt meestal gemaakt om awareness te creëren, of iets uit te leggen. Dat an sich is al onderdeel van een aanpak voor gedragsverandering (althans, meestal wel). Maar content kan ook een sterke trigger zijn voor daadwerkelijk gedrag. Ik hoef maar de term TikTok challenge te noemen en je snapt wat ik bedoel. Content is bovendien een authentiekere manier van communiceren naar – en idealiter met – je doelgroep. Ik noemde het eerder al. Die authenticiteit past heel goed bij de transitie van gedrag. Immers, authenticiteit wekt vertrouwen op. En dat heb je nodig als je iemands doen en laten probeert te beïnvloeden.

Het laatste nieuws

Het laatste nieuws… Tja, wat zal ik eens kiezen? We zijn recent het social mediabureau van Sportlife geworden, dat is wel leuk om te noemen. Maar waar we écht trots op zijn is het resultaat van ons klanttevredenheidsonderzoek. Klanten gaven ons gemiddeld een 8.3! Dat is toch wel heel gaaf.


Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Je kunt tot en met 19 september inzenden voor Content Marketing | The Awards. Lees alles over The Award en hoe in te zenden op www.cmta.nl

Partners CMTA


Abonneer je op onze nieuwsbrief