Marketing Report
[Interview] Saskia Wagenmakers (Reprise Digital): Met onze flow filosofie zetten we (potentiële) klanten van onze klanten centraal interview

[Interview] Saskia Wagenmakers (Reprise Digital): Met onze flow filosofie zetten we (potentiële) klanten van onze klanten centraal

Saskia Wagenmakers is Managing Director bij Reprise Digital. We spreken haar over het flow-model van Reprise Digital en de toekomst van performance-marketing. 

Kun jij Reprise Digital introduceren?

Reprise Digital is een digitaal marketingbureau dat uitvoerende en strategische oplossingen levert aan bedrijven om hun, vaak ambitieuze, doelen te bereiken. We noemen onszelf daarom partners in digitale groei. En die groei leveren we door een breed scala aan diensten aan te bieden, waaronder zoekmachineoptimalisatie (SEO), zoekmachine-adverteren (SEA), socialemediamarketing, display-advertenties, e-commerce-oplossingen en data- en analytics-oplossingen. Het bureau is onderdeel van de Mediabrands en heeft kantoren over de hele wereld. In Nederland in Groningen en in Amsterdam.

Je bent sinds oktober 2022 Managing Director van Reprise Digital. Kun je jouw keuze voor dit bedrijf toelichten?

Ik houd van mensen, klanten, media, digital, data en tech, en vooral daar waar dit allemaal samenkomt. Ik werk dan ook graag aan de bureaukant, je leert nergens zo snel als bij een goed bureau. Niets leukers dan in de waan van de dag en naast een focus op kortetermijndoelen ook meters te maken op een solide, langetermijnstrategie. Aangezien mijn hart ook echt bij performance-marketing ligt wilde ik het liefste weer een digitale club leiden. Liefst eentje die onderdeel is van een internationale, crossmediale club, want ik geloof in klanten met een geïntegreerde oplossing te kunnen bedienen. In het eerste gesprek was er ook nog eens een mega-match op DNA. Mediabrands is een bedrijf waar we het samen doen, en waar mensen met veel passie elkaar en de klant durven challengen om de beste resultaten neer te zetten. Daar word ik blij van. 

FLOW is een belangrijk element in jullie operatie. Wat is het?

Het komt nog heel regelmatig voor dat marketing in silo’s wordt uitgevoerd. Een team voor branding en een team voor performance. Afdelingen voor awareness, engagement, sales en churn. Met daarbinnen vaak specialistische marketeers voor specifieke platforms. Dit werkt silo’s in de hand, wat een bottleneck vormt voor effectieve marketing. Met onze flow-filosofie zetten we (potentiële) klanten van onze klanten centraal. Het is een filosofie en werkwijze die gebaseerd is op het verbeteren van de stroom van mensen van het eerste contact met een merk of organisatie helemaal tot het worden van een (loyale) klant. Dit noemen we flow. En wanneer een merk in staat is om flow te verbeteren, zal de business groeien. Dit verbeteren doen we door middel van ons flow-model, bestaande uit drie kernelementen:

  1. Experience - Werken aan een frictieloze ervaring.
  2. Media – Het richten van de aandacht van de doelgroep op meetbare acties.
  3. Content – Het creëren van content die als een magneet werkt op de doelgroep.

Wie zijn de klanten van Reprise Digital?

We zijn trots om voor een mooie combinatie aan klanten te mogen werken. Enerzijds werkt Reprise voor grote nationale en internationale klanten waar we brede digitale dienstverlening verzorgen en veelal geïntegreerd en crossmediaal samenwerken met onze zuster-agencies UM en Initiative. Zoals bij Nike, Jumbo, DPC (Belastingdienst, Politie, Defensie, VWS/Corona enzovoort), Amazon, Nestlé, Dyson, Pathé, LEGO en ING. Anderzijds werken we voor hardcore performance-klanten die we vooral helpen om snel en duurzaam (online) te groeien, zoals bij Landal, Fietsvoordeelshop, Prénatal, G-Star en Beerwulf.

Reprise Digital is onderdeel van Mediabrands, een grote internationale bureaugroep. Kun je vertellen over de dynamiek die dat met zich meebrengt?

Met ons internationale Reprise-netwerk (we zitten in 48 landen over de hele wereld) kunnen we klanten internationaal bedienen met de beste performance-marketing en lopen onze mensen qua kennis en kunde voorop in de markt.

Doordat Reprise ook onderdeel is van het internationale netwerk van Mediabrands kunnen we ook een volledig geïntegreerde dienstverlening bieden aan onze klanten met oplossingen waar media, digital, data, tech en creatie volledig zijn geïntegreerd. Op een groot deel van onze klanten werken we in geïntegreerde klantenteams samen met onze zuster-agencies UM, Initiative en Yune. Dit werkt goed voor onze klanten, aangezien zij met een klein kernteam crossmediaal worden bediend. Ook ontzettend leuk en leerzaam voor onze mensen binnen Mediabrands, aangezien iedereen goed mee kan denken vanuit verschillende perspectieven en hier vaak de mooiste nieuwe klant-ideeën ontstaan. We zorgen ervoor dat onze mensen enerzijds de beste specialisten zijn en anderzijds ook goed met elkaar kunnen samenwerken en elkaars werk begrijpen.   

Hoe zie jij performance marketing zich de komende jaren ontwikkelen?

Over het algemeen ervaar ik dat bedrijven steeds kritischer kijken naar hun marketingbudgetten en de impact die hiermee wordt gerealiseerd. Dit maakt dat de vraag naar performance-marketing groeit en de grenzen tussen branding en performance verder zullen vervagen. Specifiek binnen performance-marketing merk je dat klanten vaker specifiek de wens uitspreken om minder afhankelijk te zijn van betaalde media of grote platforms. Ik verwacht dus dat er meer nadruk zal komen op Experience en Content.

Hierbij verwacht de consument steeds meer gepersonaliseerde ervaringen en communicatie van merken. Tegelijkertijd is hun privacy key. Aan ons als marketeers dan ook de uitdagende taak om voor een persoonlijk relevante klantervaring te zorgen, en dit tegelijkertijd op een duurzame manier te doen die bijdraagt aan efficiënte marketing.

En Artificial Intelligence (AI) zal een steeds belangrijkere rol spelen in de toekomst van performance-marketing. Nu al wordt AI veelvuldig gebruikt in het optimaliseren van campagneresultaten en het nemen van betere beslissingen in platforms als Google Ads, META, Bing Ads enzovoort. Aan marketeers is hier de taak om de platforms te voeden met informatie die ze gebruiken om het succes van een campagnes te bepalen. Dit maakt data en analytics een nóg belangrijker onderdeel van performance-marketing. Tegelijkertijd zullen er steeds meer mogelijkheden worden geïntroduceerd om gegevens te analyseren, klantgedrag te voorspellen en geautomatiseerde beslissingen te nemen om de efficiëntie en effectiviteit van performance-marketing te verbeteren.

Al deze continue veranderingen door technologische innovaties en veranderend consumentengedrag maken dit vak zo leuk!

www.reprisedigital.nl

www.ipgmediabrands.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief