[Interview] Talpa eCommerce - Linda Jansen en Bart de Jong Talpa:

[Interview] Talpa eCommerce - Linda Jansen en Bart de Jong Talpa: "Wij ervaren dag in, dag uit écht de kracht van data"

24-07-2020 18:08:00 | Door: David de Jong | hits: 330 | Tags:

Linda Jansen is commercieel directeur, Bart de Jong is directeur VakantieVeilingen en SlajeSlag NL. Wij spreken hen over de ontwikkelingen bij Talpa eCommerce.

Talpa eCommerce kwam eind 2017 in handen van Talpa Network en heette toen nog Emesa. Per 1 januari 2020 is het bedrijf gerebrand naar Talpa eCommerce. Het bedrijf voert de labels VakantieVeilingen, ActieVanDeDag, Sla je Slag en het Belgisch-Franstalige merk VavaBid. Het bedrijf biedt een zeer divers en prikkelend assortiment variërend van dagjes uit, tickets voor musicals tot een breed scala aan producten.

Bart, het bedrijven van e-commerce levert een schat aan consumentendata op. Op welke manier gebruiken jullie deze data om de dienstverlening aan consumenten en B2B-partners te verbeteren?

Ons doel is om met data onze dienstverlening richting de consument en B2B-partners nog relevanter te maken. Zo beschikken wij over realtime 360-graden klantprofielen en daarmee hebben we, ook voor onze interne marketeers, goud in handen. Deze profielen stellen ons in staat om het juiste bericht, op het juiste moment, aan de juiste klant met de juiste boodschap te tonen. Personalisatie en conversieoptimalisatie zijn dan ook termen die bij Talpa eCommerce dagelijks voorbij komen. Een concreet voorbeeld is dat de gebruiker bij het niet winnen van een veiling dezelfde èn vergelijkbare veilingen op de homepage en onze marketinguitingen te zien krijgt. Zo voorkom je irritatie en trigger je de gebruiker om opnieuw een poging te wagen. Ook maken wij bij toestemming van de consument en binnen alle wetgeving gebruik van locatietargeting, door bijvoorbeeld veilingen in de buurt van de gebruiker te tonen zie je direct een stijging in de conversie. Voor onze B2B-partners helpt het gebruik van data voor bezettingsoptimalisatie. Met het veilingmodel proberen wij vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en door middel van ons datagedreven veilingmechanisme realiseren we de optimale yield voor de partner. Ook helpen we de partners in het bereiken van een specifiek gewenste doelgroep of bereik. Verder voorzien we onze partners onder meer middels ons wekelijks gegenereerde partner-mail met specifieke data en inzichten. Privacy en compliance staat bij ons bij het gebruik van data altijd voorop. Wij ervaren dag in, dag uit écht de kracht van data.

Linda, Talpa Network Media Solutions werkt natuurlijk met adverteerders, je hebt dan ook te maken met marketing. Maar e-commerce is sales en in die zin een andere tak van sport. Kun je het verschil in dynamiek omschrijven?

Talpa eCommerce is een fullservice marketing- & salesbedrijf. Wij bieden de content (lees: producten en diensten) aan op onze platforms, zorgen voor doelgerichte marketing ondersteuning en verzorgen de totale backoffice-werkzaamheden. Het verschil qua dynamiek versus media is vooral te zien in het proces: met name de snelheid en kortere lijnen. Onze partner heeft één doel en dat is op een aantrekkelijke manier zoveel mogelijk aanbod verkopen. Kortom: alles draait om conversie. Naast lange termijn (doorlopende) partnerships gebeurt er ook veel last minute. Als het moet, dan kunnen we dezelfde dag nog aanbod van onze partners live zetten. In die zin zijn we een ware sales business partner. Anderzijds is het verschil weer klein. We praten immers met dezelfde klanten en bieden oplossingen voor marketing- en sales doelstellingen.

Op welke manieren maakt Talpa eCommerce gebruik van het enorme bereik dat Talpa Network?

Wij zien ons totale portfolio als een netwerk. Met dit netwerk bereiken we wekelijks ruim dertien miljoen Nederlanders. Dat doen we op ieder gewenst moment van de dag; bijvoorbeeld in de ochtend via radio of ‘s avonds op de bank via televisie of online via bijvoorbeeld de mannen van StukTV. Door middel van ons brede portfolio en netwerk weten we veel over de consument. Op basis van deze data & insights – in combinatie met de creativiteit die we bieden vanuit Talpa Creative – kunnen we enorme impact realiseren. Een ander mooi voorbeeld van hoe we vanuit Talpa eCommerce gebruikmaken van het Talpa Netwerk is de recente campagne ontwikkeld voor Vakantieveillingen. De samenwerking met Talpa Creative heeft geresulteerd in een aansprekende commercial die op dit moment veelvoudig wordt uitgezonden op de commerciële televisie zenders . Deze campagne is het bewijs van alle facetten die Talpa Network in huis heeft om bedrijven te helpen bij hun marketing- en sales doelstellingen, ook voor onszelf.

Maar we gebruiken ons netwerk natuurlijk vooral voor onze B2B partners. Naast het aanbieden van diensten en producten op onze eCommerce-platforms kijken we altijd of we de campagne kunnen optimaliseren door meerdere kanalen in te zetten. Uiteraard is dit afhankelijk van de wensen en/of doelstellingen van de adverteerders.

Zo weten wij bijvoorbeeld dat we de ‘dagjes uit’ bezoekers naast Vakantieveilingen en Actie van de Dag, ook goed kunnen bereiken via de merken SBS6, Radio 538, Radio 10 en specifieke social kanalen. Kortom: wij zijn de one stop shop voor onze B2B-partners voor maatwerk op het gebied van kanaaloverstijgende marketing- en salesoplossingen. Dit zorgt voor een unieke positie in de markt.

Er zullen in de crisistijd ook productgroepen zijn stil gevallen, maar wat welke productgroepen kwamen kwamen juist nu in een stroomversnelling?

Ons fysieke productenaanbod loopt sinds afgelopen maanden erg goed. Zo zagen we de trend dat tijdens coronatijden de consument meer om en in het huis is gaan klussen. Mensen willen hun huis toch gezellig maken. Dat zagen we gelijk terug in een enorme vraag naar producten in de categorie Bloemen en Planten. Deze categorie heeft een groei laten zien van 128 procent, dit betekent dat we circa 50.000 planten hebben verkocht. Maar ook producten binnen de categorie Food and Drinks liepen en lopen nog steeds goed. We hebben intussen al meer dan 7.000 kaaspakketten verkocht. En last but not least – 46.000 klanten hebben via ons een cursus gevolgd in taal, computerprogramma’s of lifestyle. Ruim 20.000 mensen daarvan spreken hopelijk inmiddels een beetje Spaans, want dat was de best lopende cursus dit jaar. We passen in die zin ons assortiment datagedreven continu aan op basis van de vraag van consumenten. Van geheel andere orde zijn onze unieke veilingen. Recent hebben we in samenwerking met Radio 10 een uniek assortiment geveild; van een volledig verzorgd weekend bij de Harbour Club tot aan olifantenpoep die af te halen was bij Safaripark Beekse Bergen.

De theorie zegt: AIDA: Attention, Interest, Desire, Action. Talpa Network heeft die hele funnel in huis. Hoe krachtig is die propositie?

Enorm krachtig! Wij voegen daar eigenlijk nog data, relatie, retentie retargeting aan toe. Onze content, bereik en crossmedialiteit zorgen samen voor een unieke formule. We gaan graag een keer het gesprek aan wat we hierin voor jullie kunnen betekenen.

www.talpanetwork.com

Dit interview verscheen eerder in het Cross Media Jaarboek 2020, hét crossmediale online boek dat hoort bij de Cross Media Awards.

 

Sponsors.

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.