Marketing Report
[Nederlands MediaNetwerk TV] Thijs Muller over Havas Media

[Nederlands MediaNetwerk TV] Thijs Muller over Havas Media

Thijs Muller is sinds januari 2016 CEO van Havas Media Group Netherlands. In de relatief korte tijd sindsdien is er veel gebeurd, zowel bij mediabureaus in het algemeen als bij Havas Media in het bijzonder.

Opvallend was de verhuizing van Havas van een kantorenterrein in Amstelveen naar het voormalige Wolters Kluwer hoofdkantoor op de kop van de Overtoom, op een steenworp afstand van het Leidseplein, in Amsterdam.

Thijs Muller: "We zaten zo ver van het centrum van Amsterdam dat het een wonder was dat er nog bitterballen werden geserveerd. Wij werken veel met jonge mensen en het was gewoonweg te ver om comfortabel naartoe te fietsen. Het gaat om talent. Achter ons kantoor liggen de grachten en daar zitten Booking.com, Facebook, Uber, Netflix, Snapchat. Daar bevindt zich een enorme pull voor talent. Wij excelleren op online en we hebben dan ook de beste online mensen nodig, niet alleen uit Nederland maar ook internationaal. Voor hen zijn wij nu ook vanwege de locatie aantrekkelijk en het helpt ons om afstand te nemen van bureau runners, mensen die steeds voor een beetje meer geld van werkgever veranderen. Er is een war on talent, zeker als het gaat om internationale mensen. Media in Nederland wordt steeds minder een Nederlandse aangelegenheid. We werken met mensen uit Polen, Frankrijk, uit de UK. Die mensen komen graag naar Amsterdam, waar het fijn en - in vergelijking met Londen en Parijs - ook goedkoop wonen is, waar je met de fiets naar je werk kunt. Wij moeten er dan wel voor zorgen dat ze bij Havas komen werken."

Vanuit de Quadia Studio's in Hilversum heeft het Nederlands MediaNetwerk een meer dan boeiend gesprek met Thijs Muller over de toekomst van mediabureaus, de propositie van Havas en de betekenis van het vertrek van Martin Sorrell van WPP uit de wereld van media en marketingcommunicatie.

Thijs Muller: "Dit is interessant. Onlangs was ik met een aantal andere bureaugroep CEO's bij elkaar en bespraken we het vertrek van Martin Sorrell. We waren het er over eens dat er waarschijnlijk wel wat meer aan de hand is dan wat er nu naar buiten gekomen is wat heeft geleid tot een toch non-gracieus einde van zijn carrière. Want laten we eerlijk zijn; het is outstanding geweest wat hij in de afgelopen 30 jaar in ons vakgebied heeft neergezet. Goed, wat betekent dat? De categorie staat onder druk. Er is commoditization en rondom het mediavak heerst er schimmigheid - creatie buiten beschouwing gelaten. Die schimmigheid is ten dele terecht. Alle spelers in het ecosysteem maken zich daaraan schuldig. Willem-Albert Bol zei onlangs als reactie op een artikel dat ik had gepubliceerd dat het tijd is voor een hereiking van de markt. Dat is absoluut zo. Het woord commercieel is bijna vies geworden. Het vertrek van Martin Sorrell is in die zin een symbool van het einde van een tijdperk. Ik denk dat het goed is dat er spoeling in de markt komt. Goed dat er opnieuw wordt gekeken naar de behoefte van merken en hoe bureaugroepen zich daarop kunnen voorbereiden. Wat dat betekent, is spannend. Het zou kunnen betekenen dat WPP uit elkaar valt er nieuwe entiteiten worden geformeerd. Merken zijn in toenemende mate teams aan het vormen waar de beste mensen uit de bureau- en mediawereld onderdeel van uitmaken. We zullen daar een goed antwoord op moeten vinden."

Kijken!

 

www.havasmedia.nl
www.quadia.com

 

Bekijk nog veel meer interviews op Nederlands MediaNetwerk TV


www.nederlandsmedianetwerk.tv

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief