Marketing Report
[Interview] Thijs Rotman (Mundu) over duurzame buitenreclame

[Interview] Thijs Rotman (Mundu) over duurzame buitenreclame

Buitenreclame-exploitant Mundu heeft een eerste duurzame digitale reclamemast toegevoegd aan haar netwerk. 400 zonnepanelen voorzien de LED-schermen van 103 m2 van stroom en ook het staalwerk is duurzaam. We spreken met mede-eigenaar van Mundu, Thijs Rotman.

Hallo Thijs. Mundu begon als startup. Hoe is het bedrijf in de loop der jaren veranderd?

Het avontuur van Mundu is in 2013 gestart, toen we met z’n drieën zijn begonnen in een ondergrondse bunker in Assen. Nou, dat was even wennen! Dan merk je dat daglicht toch wel heel erg belangrijk is. En ach, je kunt stellen dat we ons alsnog redelijk veilig voelden, op de koolstofmonoxidedreiging na dan. Pionieren heeft zo zijn risico’s.

Onze propositie bestond uit één digitaal scherm (een Samsung 46”-scherm om heel accuraat te zijn), in een Bakker Bart-vestiging op de Grote Markt in Groningen. Ondanks de effecten van de crisis, ging het goed en al gauw kwamen er enkele Bakker Bart-locaties bij. Op nationaal vlak natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat, maar onze ambitie was duidelijk: groei. En toen kwamen de eerste veranderingen. We wilden veel meer mensen bereiken, werken met grote namen én digitaal blijven. Dat ga je niet redden met een nieuw scherm per maand.

We maakten een businessplan, zijn gefinancierd, hebben een move gemaakt naar een kantoor met veel daglicht in Groningen en hebben onze focus verlegd naar de wereld van digitale reclamemasten en billboards. Door de juiste partnerships hebben we ons netwerk snel kunnen laten groeien. Voor je het weet, zit je met de grotere mediabureaus aan tafel en doen we campagnes voor mooie namen als McDonald’s, BMW en Wecycle. Zeer trots op!

Uit hoeveel masten en billboards bestaat jullie netwerk?

Momenteel heeft Mundu 12 digitale masten aan rijkswegen in haar netwerk. Qua digitale billboards zitten we inmiddels op 40. Onze kracht ligt vooral in de gebieden waar minder dekking is, zoals het noorden, oosten en een stukje zuiden. Ook zijn er nog een aantal blind spots op de kaart, die we maar al te graag in willen vullen. De groei is er wat ons betreft nog lang niet uit!

Jullie hebben onlangs een duurzame reclamemast in gebruik genomen. Waar bestaat die duurzaamheid uit?

Yes! Ik heb wat onderzoek gedaan, maar nergens ter wereld heb ik iets vergelijkbaars gezien. Het duurzame gedeelte zit natuurlijk vooral in energie. Rondom de mast ligt een park van 400 zonnepanelen, die de schermen voorzien van stroom. Daarnaast wordt er nog gewerkt met een klein gedeelte groene stroom. Ook de mast zelf is duurzaam. Het is eigenlijk ook meer een kunstwerk dan een mast. De architect heeft op artistiek gebied gekozen voor een Voronoi-structuur, wat een wiskundige weergave is van celstructuren in de natuur. Dus de hele achterliggende gedachte van de propositie is groen.

Met welke middelen en partners is de mast overeind gezet?

Het plan en de realisatie komen van noordelijke ondernemers en investeerders, waarbij Mundu in het beginstadium is betrokken voor de commerciële exploitatie. We gaan dan ook samen kijken waar de kansen liggen in Nederland om meer duurzame masten neer te zetten. Er zijn al wat leuke prospects, maar dat hoor je natuurlijk pas als het zover is.

Is een duurzame mast duurder?

Logischerwijs zijn digitale masten al flinke investeringen en daarnaast liggen de investeringen voor duurzaamheid simpelweg hoger. Denk bijvoorbeeld aan de 400 zonnepanelen, die moeten zorgen voor de energievoorziening. Uiteindelijk wordt er gekeken naar the long run, wat natuurlijk ook weer besparingen oplevert. Of het duurder is om te adverteren? Valt reuze mee. We willen dat het ook haalbaar wordt voor de regionale markt en bieden veel flexibiliteit in campagnes, dus we kunnen alle kanten op. Voor elk budget.

Is dit het begin van een verduurzaming van jullie hele netwerk?

Wat we vooralsnog helaas niet kunnen doen, is bij elke mast en billboard in ons netwerk een zonnepanelenpark of windmolen neerzetten. Gelukkig zijn er ook quick wins, zoals groene stroom. Een gedeelte van ons netwerk draait al op groene stroom en – waar mogelijk – kijken we of we dit kunnen uitbreiden.

Wat is het laatste nieuws?

Programmatic! Momenteel zijn we druk bezig om ons netwerk te voorzien van nieuwe software om aan te sluiten bij de online platformen. We willen online adverteerders ook de mogelijkheid kunnen bieden om onze masten in te zetten. Dat is mooi, gezien de strategische dekking die we bieden in gebieden buiten de randstad. Online adverteerders hebben straks overal in Nederland een mooie spreiding, in combinatie met de netwerken van onze gewaardeerde branche-collega’s. Everybody wins!

www.mundu.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief