Marketing Report
[Interview] Tim de Gier (Podimo): de podcastwereld gaat nog enorm groeien

[Interview] Tim de Gier (Podimo): de podcastwereld gaat nog enorm groeien

Podimo bestond 15 april 2023 precies een jaar. Deze podcastabonneedienst wist grote namen aan zich te binden bij de start. We spreken Tim de Gier, Head of Content van Podimo. Hij is oprichter van het aan Podimo verkochte Dag en Nacht Media. We spreken hem over ontwikkelingen in de podcastmarkt, gratis en betaalde podcastdiensten en Podimo.

Bij de lancering gaven jullie een doelstelling van 2 miljoen abonnees na te streven in Nederland. Hoe gaat het onderweg daarnaartoe?

Helaas communiceren wij niet het aantal abonnees, maar het gaat heel goed, al zeg ik het zelf. We halen onze targets ruim op tijd. Wat vooral opvalt aan Nederland is dat wij van alle Podimo markten het grootste aantal proefabonnementen omzetten in betaalde abonnementen. De gebruikers vinden bij Podimo blijkbaar podcasts waar ze blij mee zijn.

Het fenomeen podcastabonneedienst was tot 2022 eigenlijk een onbekend fenomeen. Hoe hebben jullie dat in de markt weten te brengen en met welke campagnes, is dat gelukt?

We moeten in Nederland de luisteraar nog altijd over twéé drempels brengen: we moeten ze overtuigen om podcasts te proberen én om daarvoor te betalen. De beste manier daarvoor is om makers in te zetten om hun shows aan te bevelen. Het publiek houdt vooral van de makers. Dus wanneer bijvoorbeeld Marc-Marie Huijbrechts of Dionne Slagter zegt “probeer eens mijn show, hier is de link”, dan doen luisteraars dat. In die zin is het eigenlijk ook een soort influencer-medium.

Welke groeimogelijkheden zien jullie in Nederland?

Er zijn helaas geen éénduidige cijfers waar de markt nu staat, maar mijn overtuiging is dat we in Nederland pas net begonnen zijn met podcasts. Het gaat nog enorm groeien. Er zijn nog geen Endemols, of 538’s of VPRO’s van de podcastwereld, maar die komen er ongetwijfeld. 

In het begin was er veel te doen over het kopen van bekende namen en podcasts. Hoe kijken jullie daarop terug?

Voor ons was het belangrijk om gelijk een kritische massa naar het platform te krijgen. Dat we een aantal blockbuster-podcasts konden overhalen was belangrijk voor onze lancering. Er waren vanaf het begin gelijk veel luisteraars op Podimo. In de slipstream van de grote shows kwam er een diverser aanbod. Het een maakt het ander mogelijk. Ik ben daar dus heel blij mee.

Waar zitten jullie groeimogelijkheden?

We hebben nu drie duidelijke pijlers: entertainment , true crime en verhalende podcasts. Dit jaar voegen wij daar nieuws en politiek aan toe. Ik verwacht daarvoor weer een heel ander soort publiek.

Er was sprake van dat Pod Me zou starten, Fluister is gestart met vooral audioboeken en er zijn veel gratis podcasts beschikbaar via vele platforms. Mediahuis NRC, NPO (NPO Luister) en FD Mediagroep/BNR doen ook veel met podcasts.

Hoe zie jij de concurrentie en hoe doen ze het?

Geen idee hoe het bij de andere gaat. Ik denk wel dat een abonnementsdienst voor podcasts alleen gaat werken als er meer geboden wordt dan alleen de shows van één uitgeverij. Het exclusieve aanbod moet flink zijn voordat je als luisteraar tot betalen overgaat. Vergeet wat dat betreft niet spelers als Apple en Spotify en in de toekomst wellicht ook Netflix.

Audify en NMO hebben een podcast standaard opgezet om audio on demand in kaart te brengen met onder meer een Top 100. Alleen partijen die betalen worden gerapporteerd. Jullie doen daar niet aan mee. Waarom niet?

Dit was destijds vooral bij Dag en Nacht Media een vraag en wij vonden het te duur. Bovendien telt voor die standaard ook digitale radio mee, waardoor het een verwarrende standaard is. Neemt niet weg dat ik deze lijst altijd in de gaten hou.

Naast deze standaard bestaat ook de Podcast Top 40 van de Stichting Nederlandse Top 40 met een heel ander beeld. Hoe kijk jij tegen deze lijst aan?

Voor zover ik kan zien is deze lijst al tijden niet bijgewerkt. Chartable houdt ook wel goede lijstjes bij. Dat zou ik eerder aanbevelen te volgen.

Waar is een goede podcast aan te herkennen?

Mijn stokpaardje is dat een podcast ‘tell, don’t show is, precies het omgekeerde van de meeste andere vormen van media. Kunnen de makers iets wat gebeurd is, goed navertellen? De kwaliteit van het verhalen vertellen is overduidelijk in zowel een dagelijkse talkshow als Weer een dag van Gijs Groenteman en Marcel van Roosmalen, als een verhalende podcast als ‘De kunst van het verdwijnen’.

Waar luisteren wij Nederlanders graag naar en wijkt dat af van andere landen?

Wij zijn wel echt dol op true crime. Nog meer dan de landen om ons heen. En we hebben relatief veel influencers met podcasts. Wat wij op Podimo kunnen zien is dat Nederlanders veel verschillende shows luisteren. De meeste mensen luisteren niet één specifieke shows, maar hebben een menu met verschillende shows waar ze vaak naar terugkeren.

Jullie zijn tegen betaling. Maar komt er ook een mogelijkheid tot gratis luisteren?

Je bedoelt vast jullie zijn voor betaling? Haha. Ik ben vooral voor verschillende verdienmodellen. Freemium podcasts met advertenties zijn prima, maar aan abonnementsmodellen zitten een hoop voordelen. Gelukkig zijn deze modellen er allebei. We zijn wel aan het onderzoeken of we de drempel iets lager kunnen maken. Gratis luisteren met advertenties zullen we niet snel doen denk ik, maar bijvoorbeeld een gratis aflevering delen met je volgers of trials zonder betaalgegevens achter te laten zijn serieuze opties.

www.podimo.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief