Marketing Report
[Interview] Tom Kellerhuis over HP/De Tijd interview

[Interview] Tom Kellerhuis over HP/De Tijd

MarketingReport houdt een reeks interviews met titels van Value Zipper, de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Tom Kellerhuis is hoofdredacteur van HP/De Tijd. We spreken over de onafhankelijke journalistiek bij HP/De Tijd, de mogelijkheden voor adverteerders en de toekomst.

Kun je HP/De Tijd introduceren?

Het iconische merk HP/De Tijd is in september 1990 ontstaan uit het samengaan van opinieweekblad Haagse Post en het weekblad De Tijd. In 2012 werd HP/De Tijd een maandblad. Vanaf februari 2014 staat HP/De Tijd onder mijn redactionele leiding. Sindsdien hebben we ook onze digitale strategie verder uitgebouwd tot een uitstekend bezochte website met meer dan 700.000 unieke bezoekers per maand.

HP/De Tijd is, zowel op papier als digitaal, nog steeds een baken in tijdschriftenland. Onze kernwaarden zijn: transparant en spraakmakend, betrouwbaar en bij de tijd, origineel en prikkelend, en bovenal ambachtelijk. Onze artikelen zijn journalistiek en onafhankelijk van aard. HP/De Tijd is een echt auteursblad en werkt langdurig samen met veel journalisten van naam en faam.

We zijn bovendien het enige opinietijdschrift in het verzuilde landschap met een neutrale, onafhankelijke positie en verbinden ons dus aan geen enkele politieke of maatschappelijke stroming of beweging dan ook. Wel volgen we uiteraard kritisch de actuele ontwikkelingen in de politiek, cultuur, maatschappij en media op de voet en houden we een vinger aan de pols van de samenleving.

Wie is jullie doelgroep?

HP/De Tijd is hét opinieblad voor de hoogopgeleide, vrijdenkende Nederlander met smaak en gevoel voor humor. Zowel mannen (60 procent) als vrouwen (40 procent) lezen HP/De Tijd. Zij zijn en gros 35 jaar of ouder en hoog welstandig. Kritische verdiepingszoekers - they don’t take it for granted - met een eigentijdse instelling en een enorme informatiebehoefte. Er is een sterke affiniteit met nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen, kunst & cultuur, reizen, mode en woon- en interieurtrends en gezondheid.

Behalve cultuurliefhebbers en kritische wereldburgers zijn HP/De Tijd-lezers levensgenieters met een bovengemiddeld bestedingspatroon. Waarden als zelfontplooiing en beleving staan hierbij op de voorgrond. De lezers maakt intensief gebruik van zowel nieuwe als oude media.

Kortom, een hoogopgeleide en mondaine bon vivant van 35 jaar of ouder met een brede maatschappelijke interesse en een grote culturele belangstelling.  

Hoe voorziet HP/De Tijd in de behoefte van de doelgroep?

Onze journalistieke en opiniërende verhalen brengen relevant nieuws en relevante achtergronden uit het brede politieke, culturele, mediale en maatschappelijke landschap. Wil je verhalen lezen die onafhankelijk geschreven zijn door de beste schrijvende journalisten van het land waaraan je je mening kunt laven of heldere en nieuwe inzichten verkrijgt, dan ben je bij HP/De Tijd aan het juiste adres. Ook schromen we niet om via gedegen onderzoeksjournalistiek van onze onderzoeksjournalisten allerlei duistere of schimmige zaken aan het licht te brengen, waarmee we regelmatig de headlines in de landelijke media halen en die hoofdrolspelers, onder meer uit de wereld van de politiek en de media, van hun voetstuk doet blazen.

Wat werkt bij de lezer?

Het is vooral die onafhankelijke en neutrale journalistieke positie die onze lezers waarderen. De goed geschreven opinies en (onderzoeks)verhalen die we brengen doen de rest.

Wat maak HP/De Tijd aantrekkelijk voor adverteerders?

Ik denk dan vooral aan de mondaine lezersgroep van HP/De Tijd. En voorts uiteraard voor adverteerders die zich graag met kwaliteitsjournalistiek willen afficheren om zo in contact te komen met onze geïnteresseerde en hoogopgeleide lezers.

Hoe gaan jullie om met branded content?

Vooral op onze website is veel ruimte voor branded content, alsook in het magazine. Waarbij voor de lezer wel duidelijk moet zijn dat deze content niet van de redactie zelf komt. Op de site geven we dat aan door het kopje partnerbijdrage, in het magazine staat er dan bijvoorbeeld advertorial of advertentie boven.”

Wat is het laatste nieuws?

Sinds juli 2022 is HP/De Tijd zelfstandig onderdeel van Stichting Het Vrije Woord, een stichting zonder winstoogmerk. Dat betekent dat alle revenuen en inkomsten terugvloeien in de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Ook hebben we sinds kort een doneerpagina op onze website geïntroduceerd, waardoor het heel makkelijk is geworden om ons, met een druk op de knop, financieel te ondersteunen. Want kwaliteitsjournalistiek is niet alleen een breekbaar, maar ook een kostbaar goed in onze broze democratie. In onzekere tijden is kritische en onafhankelijke journalistiek van nog groter belang om de wereld te duiden en de problemen die op ons afkomen beter te begrijpen.”

HP/De Tijd wordt vertegenwoordigd door Value Zipper . Eén loket voor print, digital, social media, bioscoopfilms en de nieuwste toevoeging: sponsoring.

Lees ook:

[Interview] Anke Braams over Denksport

[Interview] Koen Aartman: Partners zijn essentieel bij het voorzetten van de legacy van Johan Cruijff

[Interview] Mascha van den Boogaard (Vier het Leven): Je beleeft alles echt samen

[Interview] Michiel van der Borght: Humanitas draagt bij aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen 

[Interview] Merel den Otter: MVO-beleid invullen? Zelf bomen planten is verslavend!

Abonneer je op onze nieuwsbrief.