Marketing Report
[Interview] Wierish Debipersad (Clear Channel): Creating the Future of Media

[Interview] Wierish Debipersad (Clear Channel): Creating the Future of Media

Wierish Debipersad is Commercial Director bij Clear Channel. Wij spreken hem.

Kun jij Clear Channel introduceren?

Clear Channel Nederland is een mooie, leuke, gedreven club mensen en als team zijn wij bezig om (D)OOH zo goed mogelijk neer te zetten. Wij zijn onderdeel van Clear Channel Europe en hebben in Nederland een landelijke dekking, die bestaat uit een sterk groeiend aantal digitale schermen en reclameobjecten. Hiermee zijn wij zichtbaar in 300 gemeentes, op straat, in scholen en parkings en we bereiken 64 procent van Nederland.

Met onze missie Creating the Future of Media willen we OOH transformeren, door middel van datagestuurde digitale innovaties en duurzaamheid. Zo worden bijvoorbeeld onze posters op gerecycled papier geprint en worden onze objecten voorzien van 100 procent groene energie.

Wat voor soort klanten trekt Clear Channel aan?

(D)OOH heeft bewezen een effectief marketingkanaal te zijn voor het opbouwen van een merk. Met duizenden locaties heeft Clear Channel de nationale schaal om een effectief platform voor adverteerders te bieden om potentiële klanten te bereiken, dat vertrouwd en brand safe is. Voor het activeren en targeten van specifieke doelgroepen en data triggers is het goed mogelijk om dit te doen via het snelgroeiende digitale netwerk van Clear Channel. Hierdoor is verscheidenheid in adverteerders zeer groot en zijn nagenoeg alle bekende merken te zien op onze netwerken.

Het Nationaal Media Onderzoek is gelanceerd en ook buitenreclame staat op de rol. Wat verwacht je daarvan?

Door het nieuwe Buitenreclame Onderzoek – BRO – dat later dit jaar wordt gelanceerd, is het een perfect moment om ook toe te treden tot het NMO. Voor adverteerders en mediabureaus wordt het makkelijker om ons te vinden door het crossmediaal plannen samen met tv, radio, print en online. Hierdoor komt er tegelijkertijd ook meer bewijsvoering voor het toegevoegde effect van OOH op de andere mediumtypen. Ik ben ervan overtuigd dat OOH door de nieuwe cijfers uit het revolutionaire BRO vaker in de mediamix zal worden opgenomen.

Wordt DOOH de standaard?

Meer inventory en de mogelijkheid voor DOOH om op vrijwel dezelfde manier te worden geactiveerd als online campagnes, bieden en enorme kans voor verdere groei.

In Europa ligt het groeipercentage van de bestedingen voor DOOH elk jaar 11 tot 12 procent, met 2020 als uitzondering. Een mediumtype dus waarin een enorme groei zit en waarop komende jaren ook onze focus zal liggen.

DOOH wordt niet direct de standaard, maar met contextual targeting kan DOOH perfect worden meegenomen in bijvoorbeeld een online-strategie.

Er is veel te doen over buitenreclame. In sommige gemeenten gelden beperkingen. Hoe kijk je naar de discussie?

Buitenreclame is een heel zichtbaar medium en daarom vaak in opspraak. Met ons doel A Platform for Brands & A Platform for Good willen wij een positieve impact maken op de gemeenschap met duurzaamheid als topprioriteit. Dit leidt concreet tot bushokjes die zijn uitgerust met groene daken, zonnepanelen en ledverlichting. Daarnaast wordt ook samengewerkt met duurzame initiatieven, zoals Plastic Soup Foundation en Trees for All. Dit en onze vele langdurige relaties met lokale overheden maakt dat een gesprek over verder bijdragen aan een positieve impact eerder relevant is dan een reclameverbod op bepaalde producten. Bovendien dienen dergelijke besluiten of wensen op nationaal niveau door de Tweede Kamer te worden besproken en niet op lokaal te worden aangevlogen. Ik ben content met het feit dat dit nu ook duidelijk is voor gemeenten en er niet zomaar op lokaal niveau een verbod kan worden opgelegd.

Waarin investeert Clear Channel om de komende jaren competitief te blijven?

OOH is een zeer stabiel medium, dat nu – in het licht van digitalisering – aan een evolutie bezig is. Met deze verandering maken we nu meer deel uit van crossmediaal plannen en zien we dat er vraag komt van bureaus en adverteerders om (D)OOH te integreren op een manier die in het verleden niet denkbaar was.

Hierbij wordt er fors ingezet op een gedegen datapropositie, tech en programmatic om OOH-campagnes naar een ander niveau te tillen. Verder investeren we dit jaar nog in het uitrollen van nieuwe digitale schermen in steden als Almere, Eindhoven, Dordrecht, Tilburg, Den Bosch en Leeuwarden.  

De toenemende vraag naar programmatic campagnes en de investeringen in DOOH betekenen echter niet dat posters op korte termijn zullen verdwijnen. We blijven ook investeren in ons analoog product om de unieke spreiding en bereik op peil te houden en onze adverteerders ook de komende jaren het vertrouwde massabereik van out of home te kunnen bieden.

www.clearchannel.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.