Marketing Report
[Interview] Wouter van der Pauw: Huidige tijd vraagt om creativiteit over alle mediakanalen heen

[Interview] Wouter van der Pauw: Huidige tijd vraagt om creativiteit over alle mediakanalen heen

In augustus 2020 lanceerde Talpa Network de creatieve hub het Bureau. Wij spreken Wouter van der Pauw, creatief directeur van het Bureau.

Dag Wouter, kun jij het Bureau introduceren?

Het Bureau van Talpa Network helpt de eigen Talpa-merken bij hun creatieve en strategische vraagstukken en als creatieve powerhouse van Talpa Media Solutions doen wij hetzelfde voor adverteerders. Wij werken samen met andere creative agencies en mediabureaus om hun concepten te vermenigvuldigen met het Talpa-effect. Het Bureau is ontstaan door het samenvoegen van vier creatieve units binnen Talpa Network.

Spannend om vier creatieve bolwerken bij elkaar te brengen die deels uit verschillende ecosystemen komen. Hoe verenig je the best of four worlds?

Vóór de reorganisatie hadden we creativiteit op verschillende plekken georganiseerd: bij Radio, Media Solutions, LINDA. en Talpa Creative (het oude Brand New Telly, red).

Het was een interessante stap om die samen te voegen. Maar van stammenstrijd of verschillende bloedgroepen was geen sprake. Je zag al heel snel dat creatieven gedreven worden door de wens om hun ideeën beter te maken. Als er dan andere creatieven aanschuiven met nieuwe kennis en inzichten die een idee versterken, vinden ze elkaar heel snel.

Daarnaast vraagt de huidige tijd om creativiteit over alle mediakanalen heen en dat maakte het ook een logische stap. Je wilt niet in een silo blijven hangen, maar een goed concept ontwikkelen dat kan landen op zowel radio, tv in print als online. Een goed voorbeeld is de Bol.com-kerstcampagne die vanuit een helder concept is doorvertaald naar verschillende touchpoints van de eigen media van Bol.com en Talpa Network. Zo krijgt een concept ook echt het bereik dat nodig is om doelstellingen te halen.

Een adverteerder of bureau belt. Wat wil hij of zij van jou?

Los van goed creatief talent hebben wij specifieke kennis over de kanalen van Talpa Network, doordat wij ook betrokken zijn bij de eigen merken. Daarnaast lunchen onze creatieven aan dezelfde tafel als de dj’s die je hoort op de radio, halen koffie uit dezelfde automaat als programmamakers. Tenminste, als corona dat weer toelaat.

Daardoor kennen ze de kanalen en programma’s van Talpa als geen ander. Die kennis is uniek en gebruiken we om concepten te ontwikkelen die zowel bij de wens van een adverteerder past als bij de redactionele formule van een programma, show, YouTube-kanaal of titel. Hierdoor ontstaan betere verhalen voor luisteraars met een groter effect voor adverteerders.

Welke rol speelt het Bureau richting mediabureaus, reclamebureaus en adverteerders?

Wij willen vooral samenwerken. Onze kennis en creativiteit inzetten om de impact van campagnes groter te maken en beter binnen te laten komen bij de doelgroep.

Daarom hebben we naast een briefingsloket ook de Talpa Check-In gelanceerd. De Talpa Check-in is een digitaal ideeënluik waar reclamemakers, marketeers en mediastrategen ideeën in kunnen gooien.

Brand Partnership Managers van Talpa Media Solutions checken het ingediende idee samen met de creatieven van het Bureau en de programmaredactie van het gewenste mediamerk. Binnen 72 uur wordt teruggekoppeld hoe het idee het beste past bij het mediamerk, de behoefte van de kijker, lezer, luisteraar, volger en natuurlijk de doelgroep van de adverteerder.

Talpa Network was natuurlijk al de crossmedia-exploitant van Nederland maar met de komst van LINDA. komt daar ook nog een prachtig printproduct bij…

We zijn als Talpa Network enorm blij met LINDA. Het is niet alleen een mooi magazine, maar verreweg het sterkste vrouwenmerk van Nederland. Met meerdere subtitels zoals LINDA.meiden voor de jongere doelgroep en LINDA.loves, dat meer op mode en lifestyle gericht is. Online en offline heeft LINDA. een gigantisch bereik en dat zien we ook terug in het aantal adverteerders dat graag iets met LINDA. wil.

Afgelopen tijden zagen we al campagnes van het Bureau voorbijkomen voor en met BOL.com, Pathé Thuis en BlueMovement. Wat zijn de plannen en ambities voor 2021?

Het is onze ambitie om minder losse flodders te bedenken en meer partnerships op te tuigen waarbij alle partners er beter van worden. En dat zijn niet alleen Talpa Network en de adverteerder, maar juist ook de miljoenen mensen die elke dag één van de Talpa-kanalen aanzetten voor hun dagelijkse portie entertainment, nieuws of ontspanning.

Neem bijvoorbeeld de Toast van Tempo Team. Dat is echt leuke radio. Daar moest ik als luisteraar van 538 gewoon heel hard om lachen. Dat zien Tempo Team en Mindshare ook en daarom kijken we nu samen hoe we dit concept nog groter kunnen maken.

Vanuit die ambitie zijn we ook echt blij dat klanten, die het afgelopen halfjaar voor het eerst met ons hebben samengewerkt, terugkomen. Halverwege het jaar bedachten we de MODE.GIDS voor Bol.com en we hebben net samen met Dentsu en Dept de kerstcampagne voor ze afgerond. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

www.talpanetwork.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief