Marketing Report
[Interview] Xavier Tilman (Ocean Outdoor): Zowel digitaal als analoog gaat OOH verder dan alleen de schermen interview

[Interview] Xavier Tilman (Ocean Outdoor): Zowel digitaal als analoog gaat OOH verder dan alleen de schermen

Xavier Tilman is CEO van Ocean Outdoor. We spreken hem over de toekomst van DOOH, de rol van technologie en de plannen voor 2023. 

Kun jij OCEAN introduceren?  

Ocean is marktleider in digital out-of-home-schermen. We hebben een landelijk netwerk van grote schermen in stadscentra van alle grote steden, in shoppingcenters (zoals Westfield Mall of the Netherlands), op stations en bijna alle (digitale) reclamemasten langs de snelwegen zijn van Ocean. We zijn een divers bedrijf, met mensen in de leeftijd variërend tussen de 21 en 60 jaar, maar jong van geest! We zijn enerzijds zeer lokaal en bepalen onze eigen koers in Nederland, maar met de kracht van een internationaal sterke speler aan ons zijde waar we samen mee innoveren en leren. En vooral willen we creatief en innovatief zijn. Dit doen we door zeer naar buiten gericht te zijn, naar zowel onze vastgoedpartners als bureaus en adverteerders. Daarnaast zorgen we ervoor om naast adverteerders ook aansprekende content en kunst op onze schermen te laten zien, met positieve gevolgen voor de omgeving en de aandacht voor onze schermen. 

Gaat DOOH in outdoor de standaard worden? 

Dat ligt eraan wat je verstaat onder de standaard. Waar je kunt digitaliseren, moet je dat doen en gebeurt dat steeds meer. Ocean is al voor meer dan 85 procent digitaal en daarmee marktleider in digital OOH. Echter, er zijn in OOH ook hele mooie analoge proposities, zoals ook een aantal van onze snelwegmasten, die om redenen nooit zullen digitaliseren en daar zijn we blij mee. Uiteindelijk is digitaal een slimme drager van onze media. Het biedt fantastische kansen voor adverteerders: efficiënte of heel gerichte inkoop, maar vooral innovatieve inzet van creativiteit. Zo bieden wij Deepscreen®, de technologie die 3D-effect bewerkstelligt en bewezen bijdraagt aan emotieoverdracht en betere herinnering, technologieën als augmented reality en nog veel meer. Maar ook analoog zijn en blijven er fantastische creaties te bedenken en uit te voeren. Zowel digitaal als analoog gaat OOH verder dan alleen de schermen. Zo koppelen we veel inzet in shoppingcenters ook aan activatie. 

In DOOH speelt technologie een centrale rol. En die technologie ontwikkelt zich razendsnel. Waarin investeert OCEAN Nederland in 2023?  

In ons product: meer (grote) schermen door analoog te vervangen door schermen, maar vooral ook door veel nieuwe locaties in onder andere shoppingcenters. Daar investeren we flink. De kwaliteit en het formaat van de schermen moeten zonder uitzondering top zijn. In sales: sales automation, waaronder programmatic sales, maar digital planning brengt ook meer flexibiliteit voor manuele verkoop, wat ook maakt dat DOOH vergeleken kan worden met andere media binnen de mediamix. 

In creativiteit en engagement: we introduceren Deepscreen Alive®, de live-inzet van 3D en andere nieuwe technologieën die nu nog geheim zijn en bij publicatie van dit boek al wel of niet bekend. 

In standaarden, we sluiten ons aan bij het nieuwe bereiksonderzoek en werken actief samen om met de DOOH-markt standaarden te zetten die waar mogelijk overzicht creëren zonder concessies te doen aan creativiteit. 

Hoe ziet de synergie met de internationale OCEAN-organisatie eruit?  

We leren enorm veel van elkaar; in de verschillende landen zit veel creatie en kennis. Ook zien we dat steeds meer campagnes een internationaal karakter krijgen. De toepasbare technologieën zijn voor alle landen inzetbaar en zo kunnen we campagnes uitrollen over heel Europa. In alle landen waar we actief zijn, hebben we bijvoorbeeld een dedicated Ocean Labs-team dat klanten helpt bij de ontwikkeling van impactvolle campagnes met technologische uitdagingen en Ocean Studio, die ondersteuning biedt bij de creatie.

Is duurzaamheid in outdoor een propositie of een hygiënefactor?  

Pure noodzaak! We moeten allemaal hard werken om onze aarde leefbaar te houden. Voor Ocean hebben we een ambitieus programma staan om zo snel mogelijk klimaatneutraal te zijn op internationaal niveau. Daarbij gaan we verder dan de gestelde doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs voor 2030, dat zou moeten leiden tot 55 procent uitstootvermindering.

Vanuit het programma Drops in the Ocean bieden wij 2 procent van de omzet aan gratis mediaruimte voor milieuorganisaties, draait nagenoeg ons hele netwerk op windenergie, hebben we medio dit jaar bij de analoge schermen alle halogeenverlichting vervangen door energiebesparende ledlampen, plaatsen we daar waar mogelijk zonnepanelen of andere technologieën die bijdragen aan uitstootreductie. Verder recyclen we 100 procent van de analoge doeken of gebruiken de ingezette analoge doeken om daar weer nieuwe producten van te maken, zoals zitzakken, tassen of strandstoelen. Wij zijn continu op zoek naar meer mogelijkheden om onze footprint te verkleinen. 

Ook intern zijn we actief bezig om de bewustwording te vergroten. Zo introduceren we een nieuw mobiliteitsprogramma waarmee we het autobezit binnen de organisatie substantieel willen gaan beperken en het OV en fietsen willen gaan stimuleren.

Waarom willen de beste mensen in het vak voor OCEAN werken? 

Als je het hen vraagt (en dat doen we regelmatig), dan zijn de antwoorden heel uiteenlopend en dat is precies onze kracht. Ocean is niet groot, niet klein. We vinden het heel belangrijk dat mensen zich kunnen ontwikkelen in de richting die ze willen, ook al verandert die richting soms flink: van accountmanagement naar revenu-management, van marketing naar HR, of juist heel lang in dezelfde functie als ervaren en onmisbare kracht. We zijn een hele hechte club met aandacht voor werk, maar ook met voldoende afwisseling en tijd voor veel leuke activiteiten, zoals wekelijks met z’n allen borrelen, padellen, skiën met hele bedrijf, in de zomer bootje varen en nog veel meer! Het merendeel van de mensen werkt al meer dan 7 jaar voor Ocean en zijn ware ambassadeurs voor Ocean door hun vrienden en kennissen binnen te halen bij het bedrijf.

Daarnaast zijn we als bedrijf Innovatief en is DOOH een markt met veel potentie, waar de komende jaren ongelofelijk veel gebeurt en groei zal zijn. Maar we zitten niet stil in ons beleid en blijven bewegen. Zo zijn we recent aangesloten bij het prachtige opleidingsinitiatief PlusPlusOne, dat onze branche beoogt inclusiever te maken door jonge mensen die normaal niet snel in aanraking komen met de marketingcommunicatiemarkt, kennis te laten maken met onze markt en op te leiden. We kunnen daardoor nog heel veel leren en het verruimt onze blik. Daarnaast heeft Ocean als overtuiging dat het bij een gezond bedrijf niet alleen om omzet en winst moet gaan, maar dat er ook de bereidheid moet zijn om veel terug te geven aan de maatschappij. Het Ocean-team steunt dan ook met vol trots het Prinses Maxima Centrum en initieert daartoe diverse acties om veel geld in te zamelen.

www.oceanoutdoor.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief