Marketing Report
[Interview] Coen Zeevenhooven over Content Marketing | The Awards interview

[Interview] Coen Zeevenhooven over Content Marketing | The Awards

Op 1 november vindt de eerste editie van Content Marketing | The Awards plaats. Het is een vernieuwde voorzetting van een lange traditie. Initiatiefnemers zijn Platform Content Marketing, Media Meetings en Marketing Report. Wij spreken met Coen Zeevenhooven, managing director van Axioma en voorzitter van Platform Content Marketing.

Dag Coen, kun jij Platform Content Marketing introduceren?

Met alle plezier! Platform Content Marketing verenigt gespecialiseerde contentmarketingbureaus in Nederland. Zij delen een toekomstvisie en een ambitie om het vakgebied inhoudelijk verder te ontwikkelen. Het vakgebied zoals we het vandaag kennen, is nog redelijk jong, Het heeft zijn wortels in de wereld van maatwerkmedia, van journalistiek en van media-creativiteit.

Contentmarketeers zijn bedreven in het maken van steengoede verhalen in tekst, beeld en geluid, die merken helpen om hun publiek te vinden en te binden. Als kennisplatform brengen we vakgenoten uit alle deeldisciplines binnen het vakgebied bij elkaar. We wisselen ervaring uit, hebben een intensieve relatie met het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs, brengen internationale inzichten naar Nederland.

Wat voor soort bureaus zijn lid van het platform?

Die vraag kan ik op diverse manieren beantwoorden. Bijvoorbeeld dat de bureaus die lid zijn, veelal voorloper zijn in het vakgebied. Of dat bureaus die lid zijn vaak de beste talenten aan zich weten te binden of dat ze allen werken voor merken die vroeg en professioneel contentmarketing omarmd hebben.

Misschien is het nog interessanter om aan te geven waar de bureaus in verschillen … Onder de leden vinden we zowel de grootste contentmarketingbureaus als de kleinste. Vinden we zowel bureaus die het complete palet van diensten en expertise aanbieden als – in toenemende mate – bureaus die zich in deelgebieden of -sectoren specialiseren.

Met een groeiende ledenkring vertegenwoordigen we gezamenlijk het gehele vakgebied als geen ander. Contentmakers die allen werken vanuit een degelijk strategisch fundament om middels contentmarketing de doelen van opdrachtgevers te verwezenlijken.

In de afgelopen twee jaar is er geen contentmarketing-competitie geweest, jullie leden staan ongetwijfeld te springen om weer te gaan inzenden…

Je slaat de spijker op de kop. Awards zijn het ultieme middel om niet alleen vaksucces te vieren, maar ook om de inzichten en learnings van die succescases te delen om het vakgebied weer verder te helpen. Platform Content Marketing is al jarenlang de aanjager van Awards voor het vakgebied. We hebben daarbij altijd ervoor gekozen om onze inzet vooral op de inhoud en de kwaliteit van Awards te richten, bijvoorbeeld op de ontwikkeling van de categorieën in lijn met de snelle vakontwikkeling en op de kwaliteit van de jury en het jureerproces.

Het vak heeft in de coronajaren bijzonder veel goed werk gemaakt. Juist in die periode bleek de functie van contentmarketing, om middels waardevolle en relevante content publiek te binden en te betrekken, zijn waarde te bewijzen. Het is tijd dat we die cases weer in de spotlight zetten.

Waarom heeft Platform Content Marketing ervoor gekozen om met Media Meetings en Marketing Report in zee te gaan?

Ik noemde al dat het vakgebied volop in ontwikkeling is. Dat heeft ook effect op de Awards. Een belangrijk onderdeel is dat we, naast de feestelijke avond waar we de winnaars bekendmaken en het vak vieren, juist ook in de 364 andere dagen van het jaar de cases zichtbaar willen maken. Van cases kan iedereen zoveel leren! Het is zonde als dat niet permanent beschikbaar is voor iedereen die met contentmarketing bezig is. Dat was voor ons een van de belangrijkste criteria bij het kiezen van een partner om vanuit Platform Content Marketing na de coronatijd de Awards met nieuw elan te presenteren.

Daarnaast kennen we Media Meetings en Marketing Report als partij die niet alleen een goede relatie heeft met marketeers in Nederland, maar ook wil innoveren en ondernemen. Wat ons betreft een samenwerking die alle elementen heeft om The Awards inhoudelijk sterk neer te zetten.

Wat zijn je verwachtingen en waar kijk je naar uit?

Dit is het moment waar we de afgelopen jaren achter ons laten. We gaan op volle snelheid vooruit en ik verwacht een breed en groot aanbod prachtige cases! Ik kijk uit naar het debat tussen juryleden en de uitwisseling van ervaring en visie. Ik kijk uit naar het feestelijke moment op 1 november 2022 waar we collega’s bij elkaar hebben om het succes samen met klanten te vieren. Ik kijk uit naar de mogelijkheid om de verhalen achter de cases permanent beschikbaar te hebben voor iedereen die daarvan wil leren.

Daarmee kunnen we de leidende rol die Nederlandse merken en marketeers ook internationaal hebben, vasthouden en uitbouwen. Ik ben trots op dit vakgebied en al mijn collega’s. Samen, met de blik op de toekomst, kunnen we dit prachtige vak verder op de kaart zetten.

www.cmta.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief