Marketing Report
Joe Public rolt internationaal uit en start kantoor in Antwerpen

Joe Public rolt internationaal uit en start kantoor in Antwerpen

De oprichters van het Nederlandse en Zuid-Afrikaanse Joe Public beginnen samen Joe Public Worldwide en rollen het Take-Away Advertising model internationaal uit, allereerst in Europa. Op 1 mei zal de eerste vestiging worden geopend in Antwerpen. Hiervoor is een partnership aangegaan met het Belgische Springbok Group dat mee-investeert. Het Belgische Joe Public Take-Away Advertising zal worden geleid door een van de meeste bekroonde creatieve teams van België van wie de namen binnen enkele weken zullen worden bekendgemaakt.

Over Take-Away Advertising

Het Take-Away Advertising model werd in 1998 in Zuid-Afrika geïntroduceerd als een fundamenteel nieuw bureaumodel en kreeg ruim 10 jaar geleden navolging in Amsterdam. Het model werkt wezenlijk anders dan dat van de traditionele bureaus: er wordt niet meegedaan aan creatieve pitches zodat het bureau zich 100 procent kan focussen op betalende klanten. Het gevolg is dat er sneller en efficiënter wordt geleverd. Met behoud van kwaliteit getuige het feit dat Joe Public een van de meest prijswinnende bureaus van Nederland is. Klanten bestellen een reclamegerecht van een vaste menukaart met voordelige tarieven - voor elke adverteerder hetzelfde - en kunnen na elk project weer afscheid nemen. Ook qua snelheid breekt het Take-Away model met traditionele timelines: creatieve concepten worden namelijk al na 1 week gepresenteerd. Er worden verder geen maandfees of mark-ups gerekend wat leidt tot een transparant en laagdrempelig model.

Joe Public Amsterdam en Johannesburg

In Nederland is Joe Public nu al 10 jaar actief voor een breed scala aan klanten waaronder klanten van het eerste uur OHRA en Unilever, retailers als Lidl, Beter Bed en Carpetright, merken van Friesland Campina en Vrumona en non-profit organisaties zoals Longfonds en Stichting ALS. Er werken 20 mensen. In Zuid-Afrika is het inmiddels uitgegroeid tot het meest gelauwerde bureau in de markt met ruim 300 medewerkers.

Joe Public Worldwide

Antoine HoutsmaCreative Director: "Dat we ooit internationaal zouden gaan stond voor ons altijd al vast, het zoeken was naar het juiste moment en de juiste partner om ons daarbij te helpen. Mede door hun kennis van de Belgische markt en digitale aanwezigheid heeft Springbok Group ons onder meer geholpen om Belgische toppers aan te trekken." 

Jeroen van Eck, Strategy Director"Bijkomend voordeel is dat we door dit partnership met onze klanten in België maar ook in Nederland nu toegang krijgen tot de digitale know-how die Springbok Group middels haar investeringen heeft. Hun know-how helpt ons om onze digitale teams op te starten en uit te bouwen." 

Sammy Colson, CEO Springbok Group: "Wij voelden ons aangesproken door het bijzondere verhaal en succesvolle businessmodel achter zowel het Zuid-Afrikaanse als Nederlandse Joe Public. De ondernemende ambitie van de oprichters Jeroen van Eck en Antoine Houtsma en hun Zuid-Afrikaanse partners sluiten goed aan bij onze eigen internationale ambities. We geloven dat het bewezen succesvol en vernieuwend concept ook in andere landen zal werken en zijn dan ook trots dat zij gekozen hebben voor een partnership met Springbok Group." 

Bij de totstandkoming van het partnership tussen Springbok Group en Joe Public trad Oxeye Advisors op als adviseur van Joe Public.

De oprichters Jeroen van Eck en Antoine Houtsma van Joe Public Amsterdam zullen zich naast hun huidige taken bij het bureau gaan bezighouden met de supervisie op de buitenlandse vestigingen. Samen met mede MT-leden Marcel Hartog (Creatie), Jolies van Rijn (Client Services) en Sanne Nobel (strategie) blijven zij de dagelijkse leiding voeren in Amsterdam.

www.joepublic.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief