Marketing Report
Jurgen Verstegen (Abovo Media): The Voice Gate zorgt voor hoge kijkdichtheden op lineaire televisie nieuws

Jurgen Verstegen (Abovo Media): The Voice Gate zorgt voor hoge kijkdichtheden op lineaire televisie

De aanstaande onthullingen over de misstanden in The Voice in het online programma BOOS van Tim Hofman zorgden ervoor dat Nederland het massaal over iets anders dan corona had. De spraakmakende aflevering kwam op donderdag 20 januari met een flinke spanningsopbouw iets later dan 16:00 uur online. Er was gekozen om trouw te blijven aan het format en de nieuwsgierigen moesten dus naar YouTube om de verhalen over de heftige praktijken te horen. Het aantal mensen dat na twee uur gekeken had, lag al op 5 miljoen. Na een halve dag stond de teller op 7 miljoen kijkers.

Indien het programma op lineaire televisie in prime time uitgezonden zou zijn, waren er vast Peter R. De Vries-achtige aantallen behaald. De uitzending van wijlen De Vries over de Natalee Holloway-zaak behaalde op zondag 3 februari 2008 een marktaandeel van 79,3 procent op SBS6, wat gelijk staat aan meer dan 7 miljoen Nederlanders die inschakelden.

The Voice Gate zorgde al de hele week voor hogere kijkdichtheden bij de verschillende actualiteitenprogramma’s. Als er ingezoomd wordt op deze programma’s, waarin de focus puur op de inhoud van de BOOS-uitzending lag, is te zien dat RTL Boulevard de hoogste kijkersaantallen wist te trekken. RTL Boulevard was dan ook door het vroegere tijdstip het eerste programma waarin de vrijgekomen informatie besproken werd. Het zorgde ervoor dat er gemiddeld bijna 1,5 miljoen mensen keken en het totale bereik van het programma lag zelfs op bijna 2,2 miljoen Nederlanders.

In totaal hebben 6,4 miljoen mensen van 6 jaar en ouder één van de actualiteitenprogramma’s bekeken. Als ook de uitzendingen van Editie.nl, Hart van Nederland en de journaals van de NOS en RTL4 meegenomen worden ligt dat aantal zelfs op 7.179.000 kijkers! Dus zowel lineair als online heeft Nederland iets van BOOS meegekregen.

Programma titel

Gem. (000)

Bereik (000)

Zenderaandeel

HLF8

819

1.603

14,5

M

711

1.565

14,1

Nieuwsuur

850

1.606

15,9

Op1

972

2.025

23,3

RTL boulevard

1.473

2.187

32,9

Shownieuws

613

1.076

22,1

VI Vandaag

1.125

1.789

22,3

Totaal

936

6.416

20,1

Doelgroep 6 jaar en ouder

 Bron: SKO

 

 

 

Programma titel

Gem. (000)

Bereik (000)

Zenderaandeel

Editie NL

908

1.147

23,3

Hart van Nederland

721

975

17,9

Hlf8

819

1.603

14,5

Journaal 20 uur

2.195

2.952

36,2

M

711

1.565

14,1

Nieuwsuur

850

1.606

15,9

Op1

972

2.025

23,3

RTL boulevard

1.473

2.187

32,9

Shownieuws

613

1.076

22,1

VI Vandaag

1.125

1.789

22,3

Totaal

1.013

7.179

21,6

Doelgroep 6 jaar en ouder

 Bron: SKO

 

 

Vele Nederlanders waren niet verzadigd met het kijken van één van de shows. Er werd volop overgeschakeld zoals te zien is uit de ‘duplicatie-cijfers’. De onderstaande tabel geeft aan hoeveel procent van de personen die programma A heeft gezien ook naar programma B heeft gekeken. Zo valt op dat HLF8 met een zeer sterke Özcan Akyol en een enigszins verwarde Johnny de Mol een hoge duplicatie heeft. Ruim 41% van de kijkers van HLF8 had ook ingeschakeld bij RTL Boulevard en maar liefst 43,4% schoof later op de avond ook weer bij VI Vandaag aan.

Programma titel

Dup% (Hlf8)

Dup% (M)

Dup% (Nieuwsuur)

Dup% (Op1)

Dup% (RTL Boulevard)

Dup% (Shownieuws)

Dup% (Vi vandaag)

HLF8

100,0

20,6

19,2

20,4

41,3

24,5

43,4

M

21,1

100,0

27,3

37,6

15,7

11,8

19,7

Nieuwsuur

19,1

26,6

100,0

32,4

15,9

16,8

25,8

Op1

16,1

29,1

25,7

100,0

19,8

12,8

22,9

RTL boulevard

30,2

11,2

11,7

18,3

100,0

18,2

30,0

Shownieuws

36,5

17,1

25,1

24,1

37,0

100,0

60,6

VI Vandaag

38,9

17,2

23,2

25,9

36,7

36,4

100,0

Doelgroep 6 jaar en ouder

 Bron: SKO

 

 

 

 

 

 

De komende dagen zal het nieuws nog steeds gedicteerd worden met gerelateerde onderwerpen, en hopelijk zorgt al deze aandacht dat er structureel iets positief gaat veranderen in het gedrag van niet alleen de machtige mediamensen, maar van echt Jan en alleman. Met meer dan 7 miljoen mensen die BOOS op lineaire of online heeft gezien, kan er wel wat op gang komen.

Jurgen Verstegen is Mediastrateeg bij Abovo Media

www.abovomedia.nl

Abonneer je op onze nieuwsbrief