Marketing Report
KNGF Geleidehonden vraagt Nederland om deuren te openen in onlinecampagne van Yune

KNGF Geleidehonden vraagt Nederland om deuren te openen in onlinecampagne van Yune

Nog te vaak staan mensen met een beperking wegens hun hulphond voor een dichte deur. In de campagne, bedacht door contentmarketingbureau Yune, wordt Nederland opgeroepen haar deuren te openen.

De campagne is bedacht voor Het Koninklijk Nederlands Geleidehonden Fonds (KNGF Geleidehonden).

Onderzoek wijst uit dat 1 op de 5 mensen met een hulphond wordt geweigerd door winkeliers, horecagelegenheden en/of sportverenigingen en alles ertussenin. Wettelijk gezien mogen bazen van hulphonden niet de toegang worden geweigerd in het kader van wettelijke toegankelijkheid. Vooral mensen met een niet-zichtbare beperking zoals PTSS, epilepsie en autisme ervaren hierdoor een extra drempel om vrij te kunnen leven en bewegen.

Gratis stickerpakket

Consumenten kunnen via de actiewebsite een gratis stickerpakket aanvragen dat ze vervolgens aan hun favoriete winkelier, sportvereniging of horecagelegenheid kunnen overhandigen. Door de Hulphond-is-welkom-sticker op de deur-of winkelruit te plakken geven deze ondernemers vervolgens aan dat ze iedereen met een hulphond welkom heten.

Monique Dolfing, directeur van KNGF Geleidehonden: “Een medewerker die iemand vanwege de hulphond de toegang ontzegt, is veelal niet op de hoogte van de wetgeving. Een hond weigeren om hygiëne is ook een veelgehoorde reden. In de Hygiënecode voor horecazaken staat echter duidelijk vermeld dat assistentiehonden toegang moeten hebben tot restaurants, ook die met een open keuken en buffetrestaurants. Hulphonden bieden vrijheid. Dankzij hun steun kunnen mensen werken, daten, uit eten gaan en hun wereld vergroten. Een hulphond mag geen beperking opleveren. Een weigering vanwege de hond kost veel energie. Dat is onnodig leed en dat willen we veranderen met de campagne #opendeuren.”

Pablo van den Berg, Managing van Director Yune: “Op de vraag van KNGF Geleidehonden of we hen konden helpen met een activeringscampagne hebben we direct ja gezegd. De sticker hangt hier inmiddels op onze gevel en we hopen dat heel Nederland net als wij haar deuren openstelt voor deze doelgroep.”

De campagne Open Deuren is sinds deze week live en zichtbaar via de owned en social kanalen van KNGF Geleidehonden.

www.geleidehond.nl/

www.yune.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief