Kantar lanceert Media Trends and Predictions 2023 nieuws

Kantar lanceert Media Trends and Predictions 2023

Kantar komt met het jaarlijkse rapport Media Trends and Predictions 2023, een vooruitblik op hoe het medialandschap zich het komende jaar zal ontwikkelen.

Het rapport geeft een gedetailleerd beeld van de aankomende trends in de media-industrie. Deze inzichten geven mediabedrijven en merken handvatten voor 2023 om plannen te maken voor de toekomst. Met een focus op nieuwe video-on-demand modellen, stijgende kosten, nieuwe toepassingen van data en nieuwe technologieën, voorspellen de experts van Kantar:

VOD omarmt strategie van lineaire tv-content

De grootste en meest succesvolle bedrijven in de VOD-markt zullen hybride strategieën toepassen die zowel VOD als lineaire content bevat. Omroepen gebruiken bepaalde aspecten van een VOD-strategie, passend bij hun positionering, terwijl ze hun onderscheidende punten behouden. VOD-platforms nemen op hun beurt concepten over zoals ‘lineaire content'. De markt zal afstappen van alles-in-één release-strategieën voor nieuwe content om zo inkomsten te maximaliseren.

Advertentie-ondersteunde modellen

Data uit de VS laten zien dat de marktpenetratie voor op advertenties gebaseerde video-on-demand (AVOD) groeide van 20 procent in Q2 2021 tot 23 procent in Q2 2022. Kantars Media Reactions 2022-onderzoek toont aan dat consumenten meer openstaan voor advertenties. Daarnaast maken de stijgende kosten content gefinancierd met advertenties aantrekkelijker. De timing is daarom nu goed om verschillende soorten abonnementen, al dan niet gefinancierd door advertenties, te introduceren om zo prijsgevoelige churn te beperken.

Advertentiemodellen lopen echter het risico om twee soorten kijkers te creëren: een groep kijkers met een lager besteedbaar inkomen die te veel worden getarget door advertenties, en een groep met een hoger besteedbaar inkomen, die aantrekkelijker zijn voor adverteerders, maar moeilijker te bereiken zijn.

Contextueel adverteren om te slagen

Marketeers moeten zich voorbereiden op een post-cookie-landschap door te experimenteren met proxy-based targetingsystemen en in-context adverteren. Targeting binnen gesloten ecosystemen, waarin toestemming van first party voor het vergaren van data beschikbaar is, blijft mogelijk, maar bredere platformonafhankelijke targeting loopt tegen privacy-barrières aan.

Er zal in de komende jaren stapsgewijze verbetering plaatsvinden, maar het hypergerichte ecosysteem dat het internet ooit beloofde, lijkt steeds meer onhaalbaar te worden en de oorspronkelijke aannames over fijnmazige targetmogelijkheden buiten gesloten ecosystemen moeten mogelijk opnieuw worden beoordeeld.

Milieubewustzijn

De CO2-voetafdruk van media en adverteren terugbrengen tot klimaatneutraal is de zakelijke uitdaging en kans van onze tijd. Of het nu gaat om merken die groene producten en diensten aanbieden, media-eigenaren die energie-efficiëntere diensten aanbieden of bureaus die opnieuw nadenken over de invloed van hun plannings-, inkoop- en productiestrategieën op het klimaat: 2023 moet een jaar van duurzame innovatie zijn.

Hier kun je het rapport downloaden

www.kantar.com

Abonneer je op onze nieuwsbrief.