Marketing Report
Karolien Hessels (Charly PR): Aandacht moet je verdienen interview

Karolien Hessels (Charly PR): Aandacht moet je verdienen

LTVPR Benelux wijzigde op 23 maart 2023 zijn naam in Charly PR. Karolien Hessels is Managing Director. We spreken haar over de naamswijziging en ontwikkeling bij het bedrijf.

LTVPR Benelux dat eigenlijk stond voor Lammers van Toorenburg wijzigde onlangs zijn naam in Charly PR. Wat is de achtergrond van deze naamswijziging, kan je daar iets over vertellen?

We hebben eigenlijk een volledige rebranding doorgevoerd, inclusief een andere naam, website en branding. De rebranding zet onze jarenlange op natuurlijke wijze aangescherpte positionering als het Benelux-bureau voor geïntegreerde corporate en consumer communicatie in de verf.

Qua naam, speelden we al een tijdje met het idee om voor een voornaam te gaan. Die keuze straalt immers de persoonlijkheid en no-nonsense-houding uit waarmee we onze partnerships aangaan – zowel met elkaar als collega’s, als met klanten, journalisten, influencers en andere partijen.

We moesten niet ver zoeken en kwamen uit op Charly: een ode aan onze oprichter (Charly Lammers van Toorenburg) maar ook een inspirerende naam die karakter en vertrouwen uitstraalt en tegelijk een speels, fris en zelfs avontuurlijk kantje heeft. De prefecte blend aan corporate en lifestyle kenmerken die naadloos aansluit bij onze positionering.

Bovendien staat de beginletter C, een van de kernpunten van onze branding, voor ons geloof in de kracht van communicatie waarmee we dagelijks impact maken voor onze klanten. Dat al deze aspecten aanwezig zijn in de voornaam van onze oprichter, voelde écht als puzzelstukjes die vanzelf in elkaar vielen. Zo gaan we de toekomst tegemoet met een knipoog naar het verleden.

Van oorsprong staan jullie bekend om de wat meer technologisch gedreven bedrijven als klant te hebben. Die zie ik nu meer terug bij het zusterbedrijf Progress Communications. Kan je dat toelichten?

Ons bureau werd in 1994 inderdaad opgericht als een pr-bureau voor tech en IT. Maar vooral de laatste tien jaar verschoof onze core business richting corporate communicatie en consumer & lifestyle pr. Daarbinnen hebben we expertteams in onder andere crisiscommunicatie, interne communicatie, thought leadership, product pr, influencer relations en digital & contentmarketing.

Jullie doen aan strategie, public relations, digital & marketing, interne communicatie, training en crisiscommunicatie. Kan je meer vertellen voer de verschillende disciplines?

Bij Charly PR starten we altijd vanuit een strategie (gebaseerd op research en insights) die focus en richting geeft om de doelstellingen van onze klanten te behalen. Nadien worden de juiste kanalen geïdentificeerd om die doelgroepen met sterke verhalen te bereiken.

Dat kan via public relations, waarbij we ons met name richten op journalisten en influencers, via interne communicatie dat zich richt tot de interne stakeholders. Maar ook via digital en content marketing waarbij we net met de juiste mix van paid, shared en owned kanalen de aandacht van de doelgroepen verdienen. Daarnaast geven we over al onze disciplines ook trainingen. En tenslotte adviseren en ondersteunen we onze klanten bij alle aspecten van crisiscommunicatie.

Interne communicatie lijkt trouwens misschien de vreemde eet in de bijt, omdat je dit zelden als dienst ziet bij andere gelijkaardige agencies, maar wij vinden het niet meer dan logisch: je eigen werknemers zijn je allerbelangrijkste stakeholders, bedrijven die dus ook de communicatie met hen goed willen aanpakken, kunnen daarvoor dus vanzelfsprekend ook bij ons corporate communicatie-team terecht.

Digital & marketing behelst ook digital campaigning, contentmarketing, influencer marketing, social media, content creation en copywriting. Zaken die ook reclamebureaus veelal doen. Hoe verschillen jullie daarmee?

Charly PR focust zich in dit domein vooral op een geïntegreerde aanpak met een meer journalistieke storytelling-mindset die vertrekt vanuit een echte earned-filosofie: we geloven dat je aandacht altijd moet verdienen en mikken erop om mensen echt te raken met verhalen die ook op langere termijn impact maken. Deze verhalen vertellen wij dan via de meest geschikte (digitale) kanalen en bereiken zo de gewenste doelgroepen op een langdurige en effectieve manier.

Wat de vergelijking met pure/klassieke reclamebureaus betreft: zij doen doorgaans grotere imagocampagnes, die vaak gepaard gaan met grote advertentiebudgetten (outdoor, tv, print, …), en hoofdzakelijk zijn gebaseerd op puur creatieve concepten (slogan, beeld, …) en gericht op heel grote doelgroepen. Die hebben binnen een marketingmix absoluut hun waarde, maar het is niet wat wij doen.

Voorbeelden van digitale campagnes (of bredere campagnes met een digital of influencercomponent) die goed illustreren waar wij voor staan zijn:

Influencercampagne Mix It

Hoe goed ken jij Brussel?

Op de Barricades voor chronische darmpatienten

360 graden campagne Facebook Community City Guide

Impact maken, hoe doen jullie dat aandacht verdienen van burgers/consumenten?

Wij geloven echt in de kracht van communicatie: het is de manier om mensen te raken, inspireren en activeren. En in deze digitale tijden is het nog nooit zo makkelijk geweest om je doelgroep te bereiken maar juist daardoor is het nog veel belangrijker geworden om mensen ook echt te raken.

Meer dan ooit is álle impact die je via communicatie maakt, zoals daarnet al gezegd, earned. Aandacht moet je tegenwoordig áltijd verdienen, ook via paid, shared of owned. En dat lukt enkel met de juiste verhalen, die tegelijk aantrekkelijk én geloofwaardig zijn, binnen een doelgerichte strategie.

Storytelling is een trend in de pr & communicatie. Hoe gaan jullie daarmee om?

Als bureau gaan wij voor een journalistieke storytelling-aanpak. Dat hebben we ook in onze branding verwerkt bijvoorbeeld, door de aanhalingstekens die het logo beginnen en afsluiten.

In elke partnership gaan wij op zoek naar échte verhalen die blijvend indruk maken en gebaseerd zijn op de inzichten die we via research verzamelen maar ook op onze jarenlange ervaringen. Met deze verhalen willen wij de doelgroepen van onze klanten raken, inspireren en activeren.

Jij bent inmiddels met een korte onderbreking circa 18 jaar werkzaam voor het bedrijf vanuit België en bent sinds een klein jaar ook leidinggevende over de Nederlandse operatie. Hoe bevalt het jet om een echte Benelux-operatie te leiden?

Charly PR is een echte Benelux-organisatie. Wij zitten op twee locaties, één vlakbij Brussel (Strombeek-Bever) en één vlakbij Utrecht (Bunnik), en toch werken we samen als één team. Dat komt doordat we op veel Benelux-klanten samenwerken, elkaar dagelijks horen via Teams of e-mail en heel veel expertise uitwisselen. Maar ook regelmatig bij elkaar op kantoor zijn en leuke dingen met elkaar doen, zoals een workation, een uitje of gewoon een gezellige borrel.

Vanuit dat oogpunt voelt het voor mij heel natuurlijk om beide bureaus te leiden en zo kan ik dat Benelux-gegeven alleen maar versterken. Zelf vind ik het enorm leuk en uitdagend om te doen, maar het is wel de bedoeling om, binnen mijn Benelux-rol, iemand de dagelijkse leiding over ons Nederlandse kantoor toe te vertrouwen: we zijn dus actief op zoek naar een Managing Director voor Nederland.

Jullie werken ook samen met Media Info Groep voor mediamonitoring. Hoe komt deze samenwerking tot nut voor jullie?

Mediamonitoring met Media Info Groep stelt ons in staat om de resultaten van ons werk op een data-gedreven en meetbare manier te presenteren. Met name de dashboard functie en de Label Automator zijn hier erg handig voor.

www.charlypr.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief