Marketing Report
Lush boycot Facebook, Instagram, Snapchat, Whatsap en TikTok

Lush boycot Facebook, Instagram, Snapchat, Whatsap en TikTok

Vanaf 26 november 2021 meldt het duurzame cosmeticamerk Lush zich af bij Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en TikTok, tot deze platformen hun gebruikers een veilige omgeving kunnen bieden. Dit beleid wordt uitgerold in alle 48 landen waar Lush actief is.

Volgens Lush werd decennialang lang bewijzen over klimaatverandering genegeerd en gebagatelliseerd. Zo gaat het nu ook met sociale media: de negatieve effecten ervan worden nauwelijks erkend. Lush stelt zich sinds haar oprichting op als leider in plaats van volger en heeft daarom besloten nu op te staan en niet te wachten tot anderen de ernst van dit probleem inzien.

In 2019 stopte Lush UK met het plaatsen van berichten op Instagram en Facebook. De reden was de toenemende zorg over welke inzage deze grote platformen hadden over wat Lush UK plaatste en vooral door wie.  Het idee dat een derde partij een belangrijk communicatiekanaal tussen Lush en zijn klanten kan beheren vindt Lush zorgwekkend.

Door de pandemie in 2020 en de wereldwijde lockdowns besloot Lush UK de kanalen die het bedrijf eerder had gesloten,  weer (beperkt) te openen

Op Digital Detox Day in september 2020 werkte Lush samen met IAMWHOLE en influencer Zoe Sugg. Met deze campagne werd opgeroepen onze smartphones en digitale apparaten voor een dag opzij te leggen en ons te concentreren op onze geestelijke gezondheid. Angstgevoelens, FOMO (Fear Of Missing Out) en fantoomvibraties zorgden ervoor dat velen niet langer dan een paar uur offline konden blijven.

In 2021 kwamen de Facebook Files naar buiten. Door de vele onthullingen van  ex-medewerkers blijkt dat Facebook door interne onderzoeken op de hoogte is van de schade die hun platformen veroorzaken, en er bewust voor kiest hier niet naar te handelen.

Deze keer stelt Lush extra vastberaden te zijn door de laatste informatie die door moedige klokkenluiders naar buiten is gebracht. Hun berichten tonen aan dat algoritmen en onduidelijke regelgeving jongeren schade toebrengen.

Jack Constantine, uitvinder en Chief Digital Officer bij Lush: “Als bath bomb-uitvinder steek ik al mijn energie in het maken van producten die mensen helpen ontspannen en hun welzijn bevorderen. Socialmediaplatformen zorgen voor precies het tegenovergestelde, met algoritmen die zo zijn ontworpen dat mensen maar blijven scrollen, en hun telefoon niet wegleggen zodat ze kunnen ontspannen. We vragen onze klanten niet om ons in een donker, gevaarlijk steegje te ontmoeten. Sommige sociale media platformen beginnen hier wel op te lijken: een plek die je normaliter zou vermijden. Er moet iets veranderen. We hopen dat deze platformen strenge richtlijnen gaan opstellen en we hopen dat er internationale regelgeving komt. Maar we kunnen niet wachten. We voelen ons gedwongen zelf actie te ondernemen om onze klanten te beschermen tegen de eventuele schadelijke en manipulatieve berichten die ze tegenkomen wanneer ze ons op sociale media opzoeken.”

Mark Constantine, Lush-medeoprichter en productuitvinder: “Ik probeer mijn hele leven al schadelijke ingrediënten in mijn producten te vermijden. Er is nu zo’n overweldigend bewijs dat we door het gebruik van sociale media in gevaar worden gebracht. Ik ben niet bereid om mijn klanten aan deze schade bloot te stellen, dus is het tijd dit ingrediënt te verwijderen.

We beloven niet helemaal ‘asociaal’ te worden. We blijven zoeken naar manieren om contact te houden, we zullen werken aan betere kanalen en we gaan ons richten op oudere, beproefde methoden. Zo kun je ons nog steeds op YouTube vinden – en daarbij hoef je niet op de like-, abonneer- of notificatieknop te drukken. Kom vooral langs wanneer jij er zin in hebt.”

www.lush.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief