Marketing Report
[Interview] Mandy van der Wal (Mediahuis): Audiohuis wil dé leading audio agency worden

[Interview] Mandy van der Wal (Mediahuis): Audiohuis wil dé leading audio agency worden

Mandy van der Wal is onlangs benoemd tot directeur van Audiohuis, de audio-tak van Mediahuis waar de radiozenders Sublime en Nostalgie alsmede de productie en distributie van podcasts zijn ondergebracht. We spreken haar over de ontwikkelingen in radio- en podcastland

30 oktober 2020 nam Mediahuis (via NRC Media) Sublime over We zijn ruim twee jaar later. Hoe kijk je daarop terug?

Per 1 november 2022 ben ik officieel aan boord gekomen en op de weg daarvoor is veel gebeurd. Met mijn benoeming ligt de operationele leiding van Audiohuis bij mij en zo ook van de zenders Sublime en Nostalgie. De afgelopen maanden zijn we met een klein en sterk team aan de slag gegaan en het is nog steeds elke dag work-in-progress. De fundering van de radiozender staat, we zijn begin dit jaar verhuisd van Utrecht naar Amsterdam en de lijn van doorontwikkeling zetten we voort.

We willen Sublime samen met de luisteraars verder door ontwikkelen en hebben een duidelijke visie waar we naar toe willen met ons marktaandeel. De zender willen we aantrekkelijk maken voor de funk, soul en jazz liefhebber in de breedst mogelijke zin. De programmering is onder handen genomen. Denk hierbij aan de middagshow met Angelique Houtveen en One’sy Muller en de komst van John Williams en Candy Dulfer op de Funky Friday. Sander de Heer zorgt als programmadirecteur voor de juiste programmering. Door al deze ontwikkelingen voelt het als een warm bad.

Naast de vaste programma’s en radio dj’s, was ook afgelopen maand de Sublime Top 1000 te horen, een jaarlijks terugkerend onderdeel en vierden we het 10-jarig bestaan van Sublime, waarbij luisteraars kans maakten om onderdeel te zijn van één van de vier intieme live sessies.

Er is al een hoop in gang gezet en we kijken uit naar volgend jaar.

Audiohuis staat ook voor podcasts. Kan je uitleggen wat jullie doen?

Audiohuis is een agency en biedt een totaalformule van creatie, productie en marketing in live en on-demand audio. Wij maken hierbij grotendeels alle commerciële podcasts voor onze eigen merken en hun klanten. Hiermee worden merken ontzorgd in alle facetten: van scripting en hosting, opname en montage, tot distributie en promotie. Deze podcasts staan los van de journalistieke podcasts die NRC bijvoorbeeld maakt.

Via Audiohuis Podcast Netwerk vermarkten we merken met stand alone podcasts die we verspreiden. We werken ook samen met derden als Stroom of VBK Uitgevers voor de productie van branded content.

2023 zeg je vol gas te gaan. Wat zal er gebeuren?

De Audiohuis doelstelling is om dé leading audio agency te willen worden in de Nederlandse markt. Op salesvlak werken we eraan om straks dé voorkeurspartij te zijn om audio in te kopen en aan productiezijde bieden we adverteerders en klanten het hele scala van creatie, productie en marketing. Wel pleit ik voor samenwerking, Nederland is een klein land en als je audio goed in de markt wil zetten is samenwerken essentieel. Gezamenlijke proposities bieden uitkomst.    

En de hamvraag is natuurlijk de veiling van de radiofrequenties waarbij de clausulering eraf gaat, er maximaal 3 radiozenders per eigenaar komt. Hoe staan Audiohuis en Mediahuis daarin?

Wij zijn altijd ambitieus.

Funk, soul en jazz zit in de Sublime genen en we zien mogelijkheden om dit op vernieuwende wijze bij het luisterend publiek ten gehore te brengen. Het zou dus raar zijn als Sublime niet met de veiling meedoet. Of we nog kansen zien, houden we nog voor onszelf, het succes van onze strategie zit in de potentie die we zien en de zorgvuldige inleving van de situatie.

(Het kavel van Sublime kent thans tot in 31 augustus 2023 nog een limitering waarbij er maandag tot en met vrijdag een verplichting is 87 procent jazz en/of klassiek, zaterdag 100 procent en zondag 98 procent te moeten uitzenden, telkens van 07:00 tot 19:00 uur, red.).

En Nostalgie en andere radio-ambities?

Nostalgie is sinds kort aan ons (Nederlandse) portfolio toegevoegd en ook hier hebben we mooie ambities voor in 2023, in eerste instantie alleen op digitaal vlak. Met de geopenbaarde overheidsdocumenten zijn we aan de slag gegaan. Het ligt vooralsnog op de tekentafel hoe dit vorm zal krijgen.

Nostalgie is in België hét Vlaamse radiomerk van Mediahuis (naast NRJ). Wat gaan jullie daarmee doen?

De Nederlandse versie van Nostalgie is op 1 augustus 2022 via DAB+ gestart op frequentieruimte die we hebben weten te verkrijgen. Begin 2023 gaan we een marketingcampagne hiervoor starten en kijken hoe we meer luisteraars kunnen trekken. De radiozender zendt non-stop muziek uit de jaren ’70, ’80 en ’90 uit.

Hoe zie je de toekomst van Audiohuis?

De doelstelling is eerder al benoemd, dé leading audio agency te willen worden in de Nederlandse markt. Dit doen we enerzijds door te investeren in onze zenders Sublime en Nostalgie en anderzijds door fors in te zetten op de verdere uitbouw van onze podcastactiviteiten.

Waar podcastbeluistering eerst – gechargeerd gezegd – een grachtengordel-hype was is het inmiddels verbreed en in hoog tempo doorontwikkeld. De behoefte aan audio wordt groter en groter en wordt steeds meer in de dagelijkse bezigheden van consumenten geïntegreerd. Audiohuis speelt hierop in. Audio is sneller dan video of welk ander product ook.

Steeds vaker wordt video gecombineerd bij podcasts. Hoe zie jij deze ontwikkeling?

De beste kwaliteit staat bij ons centraal waarbij het verschil hoorbaar wordt gemaakt. Je ziet dat consumenten dat omarmen. Anderzijds willen merken graag monetizen en daartoe wordt beeld ingezet, bij zowel podcasts als live radio. Maar audio kan ook perfect zonder beeld. Bij Sublime zenden we video alleen uit op momenten dat het meerwaarde heeft.

Op 1 februari start het luisteronderzoek via NMO met een andere methode, meer continu rapportages dus. Hoe kijk je daar tegenaan?

Ik vind het een goede ontwikkeling dat we als radiosector deze stap zetten. Elke verandering geeft uitdagingen, maar het is goed dat we vernieuwen en grotendeels afstappen van de dagboekmethode (voor minderjarigen blijft om privacy en juridische redenen het herinneringsonderzoek via digitale dagboekjes bestaan, red.). We kijken uit naar de resultaten en zijn benieuwd wat de veranderingen ons gaan brengen.

Je bent van de commerciële radiostations de enige vrouwelijke directeur. Hoe zie je de man/vrouw verhoudingen in de  sector?

Ik heb mijn ervaring binnen de mediasector opgedaan en de laatste jaren met het uitbouwen van video binnen de uitgeverijen van Mediahuis. Er kan niet ontkend worden dat in de besturen als de VCR en Audify heel weinig vrouwen zitten en binnen de radiosector ben ik inderdaad de enige vrouwelijke directeur. Jammer, maar hopelijk volgt er in de komende jaren een meer gemêleerde bezetting. Ik ga er vanuit dat de beste kandidaat op de beste plek zit, ongeacht geslacht, huidskleur, enzoverder.

Het is fijn dat ik een rolmodel kan zijn, dat probeer ik zo goed mogelijk uit te dragen en hoop dat er meer vrouwen volgen en deze top bereiken. 

www.audiohuis.com
www.mediahuis.com

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.