Marketing Report
[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Jamal Jama, creatief directeur van JAMA Media

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Jamal Jama, creatief directeur van JAMA Media

Jamal Jama is creatief directeur bij JAMA Media en oprichter van whatsculture. Hij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken hem.

Dag Jamal, kun jij JAMA Media introduceren?

Yes, JAMA Media is een contentmarketing- en brandingbureau. Wij begeleiden organisaties en merken met het communiceren naar specifieke doelgroepen en communities. Hierbij gebruikt JAMA Media ethical branding als vertrekpunt. Marketing is de taal die je creëert tussen je doelgroep en product, het is dus belangrijk dat je doelgroep die taal dan ook spreekt. Zowel online als offline helpen wij merken hun stem te ontdekken en hun verhalen te vertalen naar nieuwe doelgroepen.

Wat kan JAMA Media dat andere spelers niet kunnen?

De maatschappij wordt bewuster en het wordt steeds belangrijker dat merken ergens voor gaan staan en niet alleen meer producten gaan verkopen. Bij JAMA Media ligt onze kwaliteit in het bereiken van niche doelgroepen en op een juiste manier communiceren hiermee. Om te ontdekken hoe deze communities in elkaar steken, gaat JAMA Media verder dan statistieken verzamelen en een strategie schrijven. Wij organiseren samen met onze klanten focusgroepen, werken nauw samen met trendwatchingbureaus en creëren met ons creatieve netwerk op maat gemaakte communicatie-oplossingen. Op deze manier beschikken wij over een fundamentele kennis zodat een merk op een authentieke manier haar verhaal kan vertellen aan een nieuwe doelgroep. 

Waaruit bestaat jouw werk bij JAMA Media?

Als creatief directeur bestaan mijn taken uit van alles. Over het algemeen houd ik me bezig met copywriting, het creëren van content en de strategie erachter voor onze opdrachtgevers. Dat kan betekenen dat ik een nieuwe blog opzet met een klant en begeleid. Denk aan vormgeving, tone of voice, delen op socials, et cetera. Daarnaast kan mijn werk bestaan uit bijvoorbeeld een re-branding van een koffiebar voor jonge moeders. Dan overzie en werk ik mee aan het hele proces. Van online strategie tot aankleding van de winkel. Voor zulke projecten werk ik samen met partners uit ons netwerk, wat tof is om te doen! De ene keer ga ik samen met een videograaf naar een modeshow om content vast te leggen voor een van onze opdrachtgevers, de ander keer zit ik met een sign-specialist om een pop-upwinkel aan te kleden. Kortom, veel afwisseling!

Wat moeten merken doen om toekomstbestendig te zijn?

Twee dingen: blijven innoveren en ground-level gesprekken blijven voeren met je doelgroep. Wanneer ik het heb over innovatie, bedoel ik dat merken verandering moeten gaan omarmen en er creatief mee om moeten gaan. De manier hoe wij online en offline consumeren blijft veranderen en dat betekent dat er nieuwe betekenissen ontstaan. Een fysieke winkel is nu niet meer een plek waar je alleen producten koopt, maar een ruimte waar je komt met vrienden voor een dagje uit en mogelijk met producten naar huis gaat. Een goed voorbeeld is KITH; een sneakerwinkel in New York met een cornflakesbar op de derde verdieping. Dit is Instagrammable, uniek en qua esthetiek nog steeds dichtbij hun merk. Op online gebied is Spotify’s overname van Podcast-bedrijven Gimlet en Anchor interessant. Door deze aankopen heeft Spotify zich ge-herpositioneerd van muziekdienst naar een totaal audioplatform. Voorheen kon Spotify alleen afspraken maken met muzieklabels en nu kan Spotify eigen podcasts produceren. Een beetje hetzelfde idee als Netflix met haar originele films/series.

Met ground-level communiceren bedoel ik dat merken daadwerkelijk in gesprek zullen moeten gaan met hun doelgroep(en). Je moet als merk continu weten wat er speelt. Dit kan verwezenlijkt worden door jong en fris talent in je organisatie te houden die puur je oren en ogen zijn op wat er buiten het kantoor gebeurt. Laat mensen hun ideeën insturen voor evenementen, zoals programmeringen. Organiseer exclusieve avonden voor je meest betrokken klanten. Een goed voorbeeld van een organisatie die dit doet is het Van Gogh Museum met haar Van Gogh Verbindt-initiatief. Om het museum inclusiever te maken voor jongeren met een bi-culturele achtergrond heeft het museum een denktank samengesteld van ongeveer 20 jongeren uit de doelgroep. Samen met deze denktank ontwikkelt het museum verschillende activiteiten om het museum inclusiever te maken. Als merk kun je alleen een sterke community hebben als je ook zelf deel uitmaakt van de community.  

Wat zijn jouw ambities?

Mijn ambitie is dat JAMA Media nog verder groeit. Dat betekent samenwerken met nog meer inspirerende partners en opdrachtgevers. Daarnaast heb ik nog mijn eigen platform whatsculture, een plek waar hiphopcultuur, fashion en design samenkomen door middel van storytelling. Dit wil ik laten uitgroeien naar een gerespecteerde multimedia-organisatie waarin ik mooie samenwerkingen kan doen met merken. Denk hierbij aan branded content, docu’s, evenementen, nieuwe producten lanceren en nog veel meer.

Wat is het laatste nieuws?

Misschien random, maar ik las laatst dat Adobe een schilder- en tekenapp geïntroduceerd heeft, genaamd Fresco. Ik ben benieuwd wat dat gaat betekenen voor de toekomst. Wie weet komen er wel musea met alleen maar schermen waarop kunstenaars hun werk kunnen tonen. We zullen zien.

www.jama-media.com
www.instagram.com/whatsculture

Een overzicht van alle tien genomineerden voor MediaBelofte van het Jaar 2020 staat hier.

 

M100 wordt gesponsord door


Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief