Marketing Report
NOISE Amsterdam, AMP, Top Notch, Rogier Sol producties en Wefilm ontwikkelen campagne Je Monster de Baas

NOISE Amsterdam, AMP, Top Notch, Rogier Sol producties en Wefilm ontwikkelen campagne Je Monster de Baas

Het programma Gezonde Generatie lanceert  in samenwerking met zangeres Bente en ondersteund door Augeo Foundation, Stichting Kinderpostzegels en negen andere kind, en vermogensfondsen – de campagne Je Monster de Baas

Één op de vier kinderen en jongeren in Nederland maakt ingrijpende jeugdervaringen mee. Denk daarbij aan kinderen die emotioneel verwaarloosd worden of een vechtscheiding meemaken. Over ingrijpende jeugdervaringen wordt zelden gesproken. Terwijl erover praten en steun zoeken bij iemand die je vertrouwt een belangrijke stap is in het versterken van veerkracht en gezondheid. 

Verborgen probleem

Elke ouder wil het beste voor zijn of haar kind. Helaas zijn er soms omstandigheden waardoor dat niet lukt. Een stapeling van ingrijpende jeugdervaringen kan schadelijke stress veroorzaken. Stress die op den duur kan leiden tot ongezond gedrag en chronische aandoeningen. Een kind dat vier ingrijpende ervaringen heeft meegemaakt, heeft later bijna twee keer zoveel kans op diabetes en loopt een vijf keer zo groot risico op chronische depressiviteit. 

Mark Monsma, directeur Gezonde Generatie: “Meer dan de helft van de Nederlanders is chronisch ziek. Dat ingrijpende jeugdervaringen hier een oorzaak van kunnen zijn, is nog nauwelijks bekend. Daar willen we verandering in brengen. Ook willen we de gezondheidsschade door ingrijpende jeugdervaringen verkleinen en helpen voorkomen. Het creëren van meer openheid over ingrijpende jeugdervaringen, de drempel verlagen voor jongeren om erover te praten en het bieden van een luisterend oor zijn belangrijke eerste stappen.”

Ervaringsverhalen

De verhalen van jongeren vormen de basis voor de campagne. Een van de jongeren vertelt: ”Mijn vader kampte met een drankprobleem en mijn moeder worstelde met trauma’s uit haar eigen jeugd. Zij was vaak mentaal afwezig en somber. Ze was er niet voor mij. Regelmatig zorgde ik voor haar, terwijl het eigenlijk andersom moet zijn. Ik miste liefde en aandacht. De eerste vijftien jaar van mijn leven heb ik niet gepraat. Ik was stil, teruggetrokken en verlegen. Maar rond mijn 15e heb ik bedacht dat ik niet langer meer zo wilde zijn. Ik heb mijn verhaal gedeeld met mijn klasgenoten en merkte dat door er over te praten en ervaringen te delen jongeren elkaar kunnen en willen helpen."

Stil bij mij

Geïnspireerd door de ervaringsverhalen schreef zangeres Bente voor de campagne het nummer Stil bij mij, te beluisteren via Spotify. Bente vertelt het verhaal van degene die er voor jou is als jij nog worstelt met ingrijpende ervaringen uit je jeugd. In de campagne worden monsters als metafoor gebruikt voor ingrijpende jeugdervaringen. Nare jeugdervaringen kunnen een onzichtbaar monster zijn (groot of klein) dat je overal met je meedraagt. Het monster kan flink in de weg zitten, in het contact met anderen en als je alleen bent met je monster. Als je erover praat met iemand die je vertrouwt gaat je monster misschien niet weg, maar zul je merken dat het kleiner wordt en je er minder last van hebt.

Je Monster de Baas

De campagne richt zich op alle jongeren in Nederland om meer openheid te creëren over ingrijpende jeugdervaringen. De jongeren die eraan meewerken willen laten weten dat ingrijpende jeugdervaringen veel voorkomen, dat je niet alleen bent en dat het helpt als je erover praat. Ook roept de campagne op om een luisterend oor te bieden, zodat jongeren zich gezien en gehoord voelen. Op www.jemonsterdebaas.nl vinden jongeren meer informatie.

Credits:

Bureau: NOISE Amsterdam | Muziek: AMP, Top Notch en Bente | Animatie & Design: NOISE | Productie Clip: Rogier Sol productie | Regisseur clip: Sjors Baarveld | Productie Docu: Wefilm | Regisseur productie: Claudio de Oliveira Marques

www.gezondegeneratie.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.