Marketing Report
Netflix met iets betere cijfers, minder enthousiast over reclameversie

Netflix met iets betere cijfers, minder enthousiast over reclameversie

Netflix noemt 2022 een moeilijk jaar met een hobbelige start maar een meer heldere finish. Het is het jaar waar Netflix meer concurrentie te verduren kreeg van streamingdiensten als Disney+, Paramount+ (in Nederland SkyShowtime), HBO Max en andere. Ook werd de leiding van Netflix gewijzigd: Greg Peters is samen met Ted Sarando daarbij co-CEO geworden en oprichter Reed Hastings is niet langer CEO maar voortaan executive chairman.

In het vierde kwartaal had Netflix daarnaast te maken met de effecten van de waardevermindering van de Amerikaanse dollar.

Einde abonnement delen

Om de concurrentie het hoofd te bieden en omzetverliezen te voorkomen, is Netflix gestart met het beëindigen van de mogelijkheid om één abonnement in meerdere huishoudens te kunnen gebruiken. Netflix heeft dit in Latijns-Amerika gelanceerd met naar eigen zeggen initieel beperkte opzeggingen, maar aangezien huishoudens eigen abonnementen nemen en de optie om officieel tegen bijbetaling in meer huishoudens te kunnen kijken, verwacht het bedrijf omzetgroei in alle markten met dit model. De verwachting is dat dit in februari en maart verder zal worden uitgerold in een aantal markten. Wanneer Nederland (en Europa) precies aan de beurt is, is niet bekendgemaakt.

Minder enthousiast over reclameversie Netflix

Ook is Netflix in november in 12 landen gestart met een goedkopere reclameversie, die nog niet in Nederland beschikbaar is. Volgens Netflix  dient er nog een betere targeting en meting te worden toegepast, maar het bedrijf is vastberaden dit model verder uit te rollen. Netflix spreekt echter over beperkte omzet voor 2023 uit het reclamemodel en dat dit langzaam zal moeten groeien. De reclameversie is beschikbaar in Australië, Brazilië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Zuid-Korea, Mexico, Spanje en de Verenigde Staten. Een Nederlandse reclameversie is vooralsnog niet gepland.

Meer abonnees

In totaal telt Netflix 230,7 miljoen abonnees (3,4 procent meer dan een kwartaal eerder en 4 procent vergeleken met een jaar eerder). In de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) wist Netflix 3,2 miljoen abonnees meer te werven leidend tot 76,73 miljoen abonnees . Dat zijn er op jaarbasis 2,7 miljoen meer dan eind 2021. In de EMEA-regio daalde de omzet licht in het vierde kwartaal 2022 zowel ten opzichte van het derde kwartaal 2022 als ten opzichte van het vierde kwartaal 2021 naar 2,35 miljard dollar. De jaaromzet in de EMEA-regio steeg wel met bijna 0,5 procent naar 9,745 miljard dollar.

Meer omzet, minder abonnees in VS/Canada

Opvallend is dat in de Verenigde Staten en Canada de omzet met 8,6 procent steeg op jaarbasis naar 14,08 miljard dollar waarbij weliswaar op jaarbasis er 919.000 minder abonnees waren (74,3 miljoen) maar er in het laatste kwartaal juist 909.000 abonnees erbij kwamen.

In EMEA betalen abonnees gemiddeld 10,43 dollar per maand en in de Verenigde Staten en Canada 16,23 dollar. In Latijns-Amerika steeg de omzet en het abonnee-aantal meer, net als in Azie/Oceanië.

Omzet en resultaat

De totale omzet van Netflix bedroeg in het vierde kwartaal van 2022 in totaal 7,85 miljard dollar. Dat is 0,9 procent lager dan in het derde kwartaal 2022, maar 1,9 procent hoger dan het vierde kwartaal 2022. Op jaarbasis steeg de omzet met 6,5 procent naar 31,6 miljard dollar.

Netto daalde de winst in het vierde kwartaal 2022 naar 55,3 miljoen euro, terwijl die in het derde kwartaal nog 1,4 miljard dollar bedroeg en in het vierde kwartaal 2021 nog 607 miljoen dollar. Over geheel 2022 bedroeg de nettowinst 4,9 miljard dollar, terwijl die in 2021 nog 5,1 miljard dollar bedroeg.

Operationeel

De operationele winst was in het vierde kwartaal van 2022 631,8 miljoen dollar (iets hoger dan het vierde kwartaal 2021, maar beduidend lager dan het derde kwartaal 2022). Over geheel 2022 bedroeg de operationele winst 5,6 miljard dollar; 9 procent lager dan een jaar eerder.

Voor het eerste kwartaal 2023 verwacht Netflix een totale omzetstijging van 3,9 procent naar 8,17 miljard dollar met 1,28 miljard dollar nettowinst. Netflix heeft een schuld van circa 14 miljard dollar.

Investeringen

Netflix heeft in 2022 veel geïnvesteerd in eigen producties, zowel Engelstalig als niet-Engelstalig. Ook zijn games geïntroduceerd bij Netflix met 50 games en de aankoop van 4 gamestudio’s om eigen games te ontwikkelen. Ook focust Netflix zich op fitness, mede dankzij een overeenkomst met Nike.

Kijkcijfers

Netflix noemt het niet makkelijk om een grote en winstgevende streaming business te ontwikkelen, maar gelooft in de eigen kracht als marktleider. Kantar, Nielsen en BARB zullen overigens in landen als Brazilië, Mexico en Polen openbaar de migratie van lineaire naar streaming alsmede de marktaandelen van de verschillende bedrijven rapporteren. In deze landen heeft Netflix een tv-kijkersmarktaandeel van 2 procent (Polen), 4 procent (Mexico en Brazilië), terwijl die in landen als de Verenigde Staten en Verenigd Koninkrijk respectievelijk 8 en 9 procent bedragen.  In de Verenigde Staten en Brazilië is het marktaandeel van streamingdiensten veel hoger dan de andere genoemde landen.

www.netflix.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.