Marketing Report
5,7 procent extra supermarktomzet in 2019 als gevolg van coronacrisis

5,7 procent extra supermarktomzet in 2019 als gevolg van coronacrisis

Onderzoeksbureau Nielsen schat in dat de Nederlandse supermarktomzet dit kalenderjaar zal groeien met 5,7 procent. Voor de uitbraak van de coronacrisis was de verwachting dat de omzet van de supermarkten gemiddeld ongeveer 2,7 procent zou groeien.

Hans Feenstra, Analytics Leader voor Nielsen Benelux: "In tijden van economische zorgen of recessie zou je denken dat supermarkten een negatieve invloed kunnen ondervinden - maar het is eigenlijk het omgekeerde. Tijdens de lockdown geven consumenten meer geld uit aan boodschappen dan gewoonlijk, maar ook op de langere termijn verwachten we dat door minder horecabezoek als gevolg van de verwachte recessie, er een verschuiving zal plaatsvinden van horeca naar supermarkten. Hierdoor is de verwachting dat zowel in 2020 als in 2021 de groei in supermarkten op een hoger niveau zal komen te liggen."

Er was in de werkelijk gerealiseerde supermarktomzet in week 8 tot en met 17 van 2020 een groei waarneembaar van 11 procent, waarbij in de laatste week 17,7 procent groei werd gerealiseerd.

Hans Feenstra: "De supermarktomzet van vorige week waren weer abnormaal, want het was twee weken na Pasen en pre-Koningsdag. Meestal zien we een hobbel van beide factoren, door het winkelpatroon na en ter voorbereiding op de feestdagen. Over het geheel genomen zien we een totaal van 682 miljoen euro aan extra supermarktomzet als gevolg van de coronacrisis."

www.nielsen.com 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief