Marketing Report
Nog steeds meer groente en fruit besteld bij Picnic

Nog steeds meer groente en fruit besteld bij Picnic


Klanten van online supermarkt Picnic kopen nog steeds veel meer groente en fruit dan voor de coronacrisis. Biologisch perensap, biologisch appelsap en gesneden mango maakten een enorme opmars. In Twente zijn ze daarentegen nog steeds verzot op vlees. Elders in Overijssel (Zwolle en Deventer) worden vooral broodproducten massaal ingeslagen. Dat blijkt uit een analyse van miljoenen bestellingen verspreid over Nederland van de afgelopen zeven maanden.

Net als voorgaande jaren heeft Picnic een overzicht gemaakt van de meest bestelde producten in Nederland van januari tot en met juli 2021. Hierbij is op basis van 650.000 klanten onderzocht welke boodschappen buiten de traditionele top drie van halfvolle melk, bananen en komkommers relatief gezien het meest in trek waren. De analyse laat zien in welke plaatsen de grootste herbivoren, broodliefhebbers en zuivelliefhebbers wonen. Ook bleek dat klanten steeds vaker bestelden en meer producten in hun winkelmandje gooiden.

Vergeten groenten

Dit jaar analyseerde Picnic voor het eerst welke producten klanten vergaten te bestellen en die ze op het laatste moment nog toevoegden aan hun bestelling. Komkommer, courgette en paprika blijken voor klanten van de websuper bij de vergeten groenten te horen. Ook geraspte kaas en drielaags toiletpapier worden bij het bestellen vaak over het hoofd gezien.

In de app kunnen klanten aangeven welke producten zij missen in het assortiment. IJsblokzakjes werden in de eerste helft van het jaar het meest aangevraagd, gevolgd door gluten- en lactosevrij knäckebröd,   Sungold kiwis, sojabonen en vegan burgers. Deze en vele andere aangevraagde producten zijn inmiddels aan het assortiment toegevoegd.

Carnivoren

Anders dan in veel provincies zijn ze in Overijssel nog wel verzot op vlees. Dat geldt vooral voor Twente. Kipfilet is zowel in Enschede als in Hengelo procentueel gezien het meest bestelde product. Almelo houdt het bij Picnic rozijnen-krentenbollen. Andere producten die Tukkers graag in hun digitale winkelmandje stoppen zijn snack-pruimtomaten en witte champignons. Budgetbier is bij Enschede iets minder in trek geraakt. Pils van De Klok was medio 2020 nog het meest gewild, een jaar later is het product gedaald naar nummer vier op de lijst.

Elders in de provincie zijn het vooral broodproducten die massaal worden ingeslagen. Koolzuurvrij water staat in Deventer op één, gevolgd door witte bollen, halfvolle melk en heel fijn volkorenbrood. In Zwolle, waar de online supermarkt eind vorig jaar begon met bezorgen, houden ze het meest van witte champignons. Koolzuurvrij water is hier eveneens populair. Qua brood geven ze, anders dan in de Koekstad, de voorkeur aan boeren Waldkornbrood.

Mozzarella-mekka

Nijmegen behoudt de status van mozzarella-mekka. Net als vorig jaar zomer blijkt de verse kaas van Fresca DOro het hardst te gaan. Boeren Waldkornbrood staat op twee en het erepodium wordt gecompleteerd door kastanjechampignons. Bij buurman Arnhem worden kruimige aardappelen het vaakst toegevoegd aan het digitale boodschappenmandje, gevolgd door scharreleieren (maat M) van Eiercentrale en witte bollen.

 Apeldoorners blijken vrij consistent in het doen van boodschappen, want net als vorig jaar zomer staan de licht gerookte spekreepjes van Compaxo op twee. Boeren tijgertarwebrood is fors gedaald: van nummer één naar plek vijf. In Ede kun je appels met peren vergelijken; Conference peren staan bovenaan, Elstar appels op plek vier.

Een volledig overzicht van de populairste producten per regio is hier te vinden.

www.picnic.nl


Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief