Marketing Report
Ogilvy Social.Lab Amsterdam wint global pitch International Volleyball Federation

Ogilvy Social.Lab Amsterdam wint global pitch International Volleyball Federation

De International Volleyball Federation (FIVB) heeft WPP’s Ogilvy Social.Lab geselecteerd als strategisch en creatief lead agency om de wereldwijde merkcommunicatie, de mediastrategie en -planning te verzorgen in aanloop naar het wereldkampioenschap volleybal in 2022. De pitch omvatte 17 bureaus, waaronder het Londense Saatchi & Saatchi en AKQA (binnenkort AKQA Group).  

De meerjarenopdracht omvat positionering, merkstrategie, design, digital en social communicatie - alsmede de creatieve ontwikkeling van verschillende campagnes en de bijbehorende media-aankoop - in de aanloop naar het FIVB Wereldkampioenschap Volleybal voor mannen en vrouwen in 2022.

Met meer dan 770 miljoen fans wereldwijd, is volleybal de nummer 2 meest populaire teamsport ter wereld (een met basketbal gedeelde tweede plek, na voetbal), volgens Nielsen consumentenonderzoek. Binnen de sport speelt gendergelijkheid een belangrijke rol, 84% van de fans is sterk geïnteresseerd in zowel het mannen- als vrouwenvolleybal.  

FIVB schreef de pitch afgelopen zomer uit voor 17 internationale bureaus, met de ambitie om van volleybal een wereldwijd merk te maken.

Fernando Lima, secretaris-generaal van de Fédération Internationale de Volleyball: "De FIVB is verheugd om samen te werken met Ogilvy Social.Lab als ons belangrijkste strategische en creatieve bureau om onze sport te promoten op de weg naar het FIVB Wereldkampioenschap Volleybal 2022. Het is onze ambitie om van dit tournooi het meest populaire en boeiende evenement van 2022 te maken op het veld, op de tribunes en digitaal. Volleybal wordt op elk continent gespeeld door spelers van alle leeftijden en achtergronden. Het is een van de meest geliefde sporten ter wereld met honderden miljoenen enthousiaste fans. Het potentieel van volleybal is enorm en we willen dat met deze samenwerking nog verder ontwikkelen.”

Ogilvy Social.Lab won de wereldwijde business na een volledig online pitchproces, waarbij de chemistry meetings, brainstormsessies en presentaties allemaal plaatsvonden via videocalls.

Tolga Büyükdoganay, Executive Creative Director bij Ogilvy Social.Lab:  "Het is een unieke kans om een nieuw merk te bouwen voor een sport - in plaats van een campagne te maken voor een sportmerk. Het creatieve lef en de ambitie van de FIVB zijn geweldig. We kunnen niet wachten om de communicatie voor volleybal en de kampioenschappen in al zijn verschijningsvormen te helpen realiseren".

De FIVB is in 1947 opgericht in Parijs. Tegenwoordig is het hoofdkantoor gevestigd in Lausanne, Zwitserland. Bij de FIVB zijn 222 nationale federaties aangesloten en daarmee is zij een van de grootste bestuursorganen binnen de sportwereld. De FIVB promoot alle vormen van volleybal via de wereldkampioenschappen en andere FIVB-competities. Het FIVB-wereldkampioenschap volleybal voor mannen in 2022 is in Rusland, terwijl de vrouwelijke editie in Nederland en Polen wordt georganiseerd.

Naast het Amsterdamse Ogilvy Social.Lab gaat het Londense Fifty Digital de campagne ondersteunen met social activations. Fifty Digital is een digital en social mediabureau dat is gespecialiseerd in sponsoring en sport.

www.ogilvy.nl
www.wpp.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief