[Onderzoek] Alleen eerste pagina Google relevant bij voice search

[Onderzoek] Alleen eerste pagina Google relevant bij voice search

Onlinemarketingplatform SEMrush heeft onderzoek gedaan naar de impact van voice search. Zowel de Android smartphones als de Google Home Mini kwamen met overwegend organische resultaten van de eerste pagina met Google zoekresultaten (80 % bij de Home en 72 % bij de twee smartphones). 60 procent van de resultaten bestond uit uitgesproken featured snippets (de informatieve blokjes bovenaan de pagina met zoekresultaten.) Geconcludeerd kan worden dat zoekresultaten die niet op pagina 1 staan, er in de wereld van voice search niet toe doen.

Het onderzoek werd uitgevoerd door 50.000 vragen te stellen aan drie verschillende apparaten: Google Home, Google Home Mini en een Xiaomi Redmi 6. De resultaten voor elke vraag werden bijgehouden en SEMrush keek verder ook naar andere eigenschappen van de resultaten waarmee de voice search op de proppen kwam, zoals leesbaarheid, laadsnelheid van de pagina en aantal backlinks. Dit om te bepalen welke factoren het meeste invloed hebben op de ranking van websites bij het doen van voice searches.

Resultaten

Er waren overeenkomsten onder de drie apparaten, maar zeker ook duidelijke verschillen tussen de resultaten van een slimme speaker en een Android smartphone. De belangrijkste bevindingen op een rij:

  1. 60 procent van alle antwoorden kwam uit een featured snippet.
  2. 97 procent van Google’s antwoorden komen uit de top 10 organische resultaten. Kortom, een zoekresultaat moet uit de top 10 komen, wil het worden aangemerkt als een antwoord bij voice search.
  3. Bijna 80 procent van de antwoorden kwam uit de top 3 organische resultaten bij de slimme speakers. Bij Android was is 72procent,
  4. Kijkend naar de backlinks blijkt dat de Page Score en Trust Score van de resultaten hoger liggen bij voice search, los van het type apparaat.
  5. Backlink ankers en keywords binnen een titel die overeenkomt met de zoekopdracht komen voor in meer dan de helft van de antwoorden van Google Home and Home Mini.
  6. De lengte van de antwoorden was gemiddeld even lang voor alle apparaten, namelijk 41 woorden.
  7. De tekst moet simpel en begrijpelijk zijn, ongeveer ranking 8 op de schaal van Flesch Kincaid.
  8. De laadsnelheid van pagina’s is voor alle apparaten zeer belangrijk. De gemiddelde laadsnelheid van de resultaten van Google zijn bij voice search lager dan de rest van de resultaten op de normale SERP (pagina met zoekresultaten op google).
  9. Pagina’s met veel interne en externe links krijgen de voorkeur bij voice searches op Google Home-apparaten.
  10. Meer dan een derde van de antwoorden gebruikt geen schema. Wanneer schema’s wel worden gebruikt, dan zijn artikel en bedrijf met lage percentages het populairst. Bij geen antwoord is het gebruik van schema hoger, maar zonder dat een bepaald type domineert.
  11. HTTPS en URL diepte zijn niet van belang voor de selectie van antwoorden bij Google’s assistant.

Conclusie

De belangrijkste factoren die invloed hebben op de antwoorden die Google Assistant geeft, zijn laadsnelheid van de pagina, aanwezigheid in de top 3 van alle zoekresultaten en het hebben van een featured snippet-positie. Door het toegenomen aantal zoekopdrachten via de Google-app op Android-telefoons en een geschat aantal van 55 procent van de huishoudens die tegen 2022 een slimme speaker in huis hebben, mag het als geen verrassing komen dat het voor het bedrijfsleven van levensbelang is om in te spelen op voice search.

Het volledige onderzoek is hier terug te lezen.

www.semrush.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief