Marketing Report
[Onderzoek] Consumentenprijzen in juni 2,7 procent hoger

[Onderzoek] Consumentenprijzen in juni 2,7 procent hoger

Consumentengoederen en -diensten waren in juni 2,7 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. In mei betaalde de consument 2,4 procent meer dan vorig jaar. De stijging zet dus door.

De consumentenprijsindex is een belangrijke indicator voor het verschijnsel inflatie, maar is niet hetzelfde. De index geeft het prijsverloop weer van een pakket goederen en diensten, zoals dagelijkse boodschappen, kleding, benzine, huur en verzekeringspremies. Inflatie is breder dan de prijsontwikkeling van consumentengoederen en -diensten, want bijvoorbeeld ook koopwoningen, industriële producten, aandelen en goud veranderen van prijs.

De stijging van de consumentenprijzen was in juni op jaarbasis hoger dan in mei. Dit kwam vooral door de prijsontwikkeling van vliegtickets. Rond feestdagen en in vakanties zijn de prijzen van deze diensten hoger. In 2019 viel Pinksteren in juni en vorig jaar in mei.

Voeding had ook een verhogend effect op de stijging van de consumentenprijzen. Afgelopen maand waren de voedingsprijzen 4,8 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is de grootste jaar-op-jaarstijging in meer dan 10 jaar tijd. In mei betaalden consumenten 3,8 procent meer op jaarbasis. Groenten hadden een groot effect op deze ontwikkeling, de prijsstijging nam toe van 6,3 procent in mei naar 9,4 procent in juni.

www.cbs.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief