Marketing Report
[Onderzoek] DDMA Barometer toont omzetdalingen aan en versnelde transitie

[Onderzoek] DDMA Barometer toont omzetdalingen aan en versnelde transitie

44 procent van de organisaties in de Nederlandse data-driven marketingsector heeft de omzet sinds het begin van de coronacrisis zien dalen, bij 41 procent is de omzet gelijk gebleven. Dat blijkt uit de DDMA Barometer, waarvoor 70 leden van branchevereniging DDMA (Data Driven Marketing Association) zijn ondervraagd. 63 procent verwacht dat data een nog grotere rol gaat spelen in marketingactiviteiten. 89 procent ziet dat de coronacrisis organisaties dwingt om versneld te digitaliseren.

De coronacrisis brengt digitale transities in stroomversnelling, zo stelt 89 procent van de ondervraagde organisaties. Data gaat door de crisis een nog grotere rol spelen in marketingactiviteiten volgens 63 procent van de ondervraagden. Meer dan de helft van de bedrijven (53 procent) verwacht dat consumenten deze versnelde transitie moeiteloos kunnen bijbenen. Privacy en gegevensbescherming blijven voor een ruime meerderheid van de organisaties belangrijke onderwerpen: 69 procent zegt dat de crisis dan ook geen aanleiding vormt om minder kritisch te kijken naar privacy, 16 procent geeft aan hier nu wel wat minder aandacht voor te hebben.

Meer dan 80 procent van de organisaties in de Nederlandse data-driven marketingsector verwacht negatieve economische gevolgen van de coronacrisis. 60 procent van de respondenten verwacht daarbij dat de omzet de komende 3 maanden gaat dalen. Wat dit betekent voor de eigen overlevingskansen op lange termijn, is voor een grote groep (41 procent) lastig in te schatten. Een derde kan in elk geval zeker financieel nog meer dan 12 maanden vooruit. Bij bijna de helft van de organisaties (49 procent) zijn de marketingbudgetten vooralsnog gelijk gebleven, 42 procent geeft aan dat de budgetten zijn gedaald. Investeringen in marketing en service gaan bij 41 procent van de organisaties gewoon door volgens plan, terwijl 44 procent de investeringen juist uitstelt.

Diana Janssen, directeur DDMA: "Met de DDMA Barometer hebben we onderzocht hoe onze leden er na 3 maanden coronacrisis voor staan. De klappen zijn fors, maar er zijn ook lichtpuntjes. Veel organisaties hebben geleerd van de vorige crisis en houden hun marketingbudgetten nu op peil. Een aantal organisaties haalt geplande investeringen zelfs naar voren. De versnelde digitale adoptie en de verder groeiende rol van data in marketing tonen bovendien ook het toekomstbestendige karakter van onze sector. Voor DDMA zijn de inzichten uit dit onderzoek heel belangrijk om onze leden zo goed mogelijk te kunnen helpen. Op het gebied van kennisdeling, maar ook in de gesprekken die we voeren in Den Haag en Brussel."

De volledige resultaten van het rapport zijn hier te vinden.

www.ddma.nl

 

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief