Marketing Report
[Onderzoek] DVJ Insights: Reclamebestedingen online gokbedrijven door het dak nieuws

[Onderzoek] DVJ Insights: Reclamebestedingen online gokbedrijven door het dak

Sinds de legalisering van de online kansspelmarkt per 1 oktober 2021 zijn reclamebestedingen van online gokbedrijven door het dak geschoten. Zo is er een gemiddelde verdubbeling te zien van de mediabestedingen van de onlinekansspel aanbieders sinds oktober 2021. Uit eerder onderzoek door DVJ Insights en Edwin van Zon (voormalig werkzaam bij De Lotto en GfK/NLO), blijkt daarnaast dat een lockdown het aantal online kansspelers in Nederland significant vergroot. Meer dan de helft van de spelers die meedeed aan het onderzoek gaf aan dat de pandemie en de lockdown reden zijn geweest om te gaan spelen.

Lucas Hulsebos, CEO DVJ Insights: “Bestaande aanbieders hebben een voorsprong vanwege hun merkbekendheid bij de consument. Verwacht wordt dat nieuwe spelers in de markt een enorme kans hebben om in een korte tijd veel naamsbekendheid en betrouwbaarheid te verwerven.”

Op 1 oktober 2021 is de onlinekansspelmarkt in Nederland gereguleerd. Na de ruime voorbereidingstijd kreeg in eerste instantie slechts een handvol aanbieders een vergunning vanuit de Kansspelautoritiet.  Een aantal bestaande partijen zoals Unibet, Bwin en Betsson (voor wie veel consumenten al hadden gekozen), was hiermee voorlopig de wacht aangezet. Omdat deze partijen zich in het verleden zonder Nederlandse vergunning op de Nederlandse spelers hebben gericht, moesten deze aanbieders voorlopig per direct hun aanbod stopzetten. Na jaren van soebatten over de geschikte voorwaarden en voorbereiding, ging de start van Wet Kansspelen op Afstand niet geheel soepel. De database voor controle op (overmatige) deelname aan kansspelen (CRUKS: het centrale register voor uitsluiting kansspelen), werkte niet goed. En dat was juist een van de belangrijkste pijlers voor het beschermen van de speler. De politiek deed er op het laatste moment (10 dagen voor de opening) nog een schepje bovenop met aanvullende regels voor nog niet-vergunninghouders. Vooral de grote aanbieders werden hiermee flink aangepakt.

De invloed van corona


Verder onderzoek van DVJ Insights laat zien dat de invloed van corona een groot effect heeft gehad op de onlinekansspelmarkt. Het afgelopen jaar zien we een toename van het aantal spelers en meer dan de helft van deze spelers geeft aan dat de pandemie en de lockdown een reden zijn geweest om te gaan spelen. De marktpotentie is groot en de voorlopige ban van grote bestaande aanbieders biedt een plotselinge buitenkans voor nieuwe aanbieders. Het moederbedrijf van Unibet gaf aan dat het verplicht stopzetten in Nederland een negatieve impact heeft van ongeveer 16 miljoen euro (EBITDA) per maand (Bron: Gambling Insider, Nov 2021).



De mediastrijd om de speler

De afgelopen weken waren bijna dagelijks reclames te zien en te horen om online een gokje te wagen met bijna iedere week een aanbieder om de consument te verleiden. De huidige toename van advertenties voor online kansspelen is nog maar het begin, ook omdat de grote spelers nog in afwachting zijn van een vergunning en veel partijen nog gaan starten met adverteren. Op dit moment is een gemiddelde verdubbeling van media-uitgaven (televisie, radio, print) te zien. Werd er in de periode voor 1 oktober 2021 gemiddeld ongeveer 1,5 miljoen euro per week uitgegeven aan media, vanaf week 39/2021 verdubbelde dit ruimschoots naar gemiddeld 3,5 miljoen per week. De ingezette lockdown laat de onlinekansspelenmarkt fors groeien, zeker nu er bij een tiental aanbieders legaal gespeeld kan worden én hier hevig voor wordt geadverteerd.

De communicatiestrijd wordt op verschillende fronten gevoerd. Vijf bestaande Nederlandse aanbieders richtten branchevereniging VNLOK (Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders) op. Een van de eerste acties betrof een voorstel voor mediacommunicatie (Reclamecode Kansspelen). Omdat deze aanbieders met sterke bestaande merken zowel de traditionele als de onlinemarkt bedienen (Toto, Holland Casino, Jack’s, FairPlay Casino), is het beperken van mogelijkheden van nieuwe aanbieders die nog aan een merk moeten bouwen in ieder geval een duidelijk signaal. 



Merkbekendheid en betrouwbaarheid

Aangezien het online aanbod wordt aangevoerd door een aantal grote aanbieders, zijn verschillen in geholpen naamsbekendheid onder deze bestaande aanbieders van online kansspelen over het algemeen niet erg groot. Het verschil ligt vooral op het gebied van toegankelijkheid, merkbekendheid en vooral betrouwbaarheid

De merkbekendheid van de recent toegetreden spelers is relatief laag en er is een achterstand op hoe ze scoren op betrouwbaarheid. Met de legalisering van online kansspelen en het adverteren hiervoor hebben zij een enorme kans om in een korte tijd veel naamsbekendheid en betrouwbaarheid te verwerven.

De mediastrijd zal de komende tijd naar verwachting aanzienlijk toenemen met alle reacties vanuit belangengroepen die hierbij horen, vooral gezien het risico op verslaving. Aangezien een aantal grote spelers de komende maanden nog gaan starten, moeten de eerstvolgende maanden zelfs nog worden gezien als een aanloopperiode. Terwijl vanuit de politiek nu de roep komt dat de media en spelersgroei doorslaat. De onlinekansspelenmarkt is een uitermate interessante markt die volop in beweging is. De regels van het spel moeten tijdens de rit verder worden bepaald en de marktpartijen zullen het
allerbeste naar boven moeten halen om onderscheidend te zijn.

www.dvj-insights.com


Abonneer je op onze nieuwsbrief