Marketing Report
[Onderzoek] European Audiovisuel Observatory: 32 procent aanbod VOD-aanbod is Europees, VS domineert nieuws

[Onderzoek] European Audiovisuel Observatory: 32 procent aanbod VOD-aanbod is Europees, VS domineert

Uit onderzoek van de European Audiovisual Observatory blijkt dat Europese werken 32 procent van het aanbod van alle VOD-aanbieders uitmaken waarbij 21 procent afkomstig is uit de Europese Unie.

Daarvan was de overgrote meerderheid niet uit eigen land: bij SVOD was dat 79 procent, TVOD 63 procent en bij FOD (Free on Demand) 61 procent. Het rapport is opgesteld voor de Creative Europe Programme van de Europese Commissie.

Minimaal 30 procent Europese werken

De data is afkomstig van onderzoeksbureau JustWatch waarbij 971 VOD-filmcatalogussen zijn betrokken en 497 VOD-catalogussen voro de tv-producties. Wettelijk gezien moet in de Europese Unie 30 procent van het aanbod van VOD-aanbieders afkomstig zijn uit Europa

25 EU-landen

De data die geanalyseerd zijn, zijn afkomstig uit 25 EU-landen (Cyprus en Luxemburg deden niet mee) en is afkomstig uit september 2022. Voor de TVOD-content zijn 13 EU-landen geanalyseerd (België, Bulgarije, Estland, Griekenland, Kroatië, Hongarije, Litouwen, Letland, Luxemburg, Malta, Roemenië, Slowakije en Slovenie deden niet mee).

TVOD meeste aanbod

Bij TVOD-aanbieders was er gemiddeld een aanbod van 5477 films en 1090 tv-seizoenen, terwijl bij SVOD dat om 990 films en 670 tv-seizoenen gaat. Bij FOD bedroeg dat gemiddeld 823 films en 179 tv-series.

Veel Amerikaans

Gemiddeld is 49 procent van de content afkomstig uit de Verenigde Staten, 19 procent uit andere niet-Europese landen en 31 procent uit Europa (waarvan 21 procent uit de EU). Bij FOD is het grootste aandeel uit de Verenigde Staten: 56 procent; bij SVOD is dat 41 procent.

Hierbij moet worden opgemerkt dat SkyShowtime en Paramount+ in Europa (die veel Amerikaans aanbod bevatten) nog niet (volledig) uitgerold waren in Europa in september 2022.

Frans, Duits en Italiaans

Van de Europese werken worden het meest Franse, Duitse en Italiaanse films geprogrammeerd, en bij TVOD en FOD worden daarbij ook veel Zweedse producties geprogrmmeerd. Bij SVOD doet Spaans het daarbij juist weer opvallend goed. De Nederlandse producties zijn beperkt beschikbaar en maken 3 tot 4 procent van het Europese filmaanbod uit.

In de top 20 geëxporteerde TVOD-films staat In the Name of the Father (een Iers/Britse/Amerikaanse productie) op de eerste plek en komt geen Nederlandse titel voor. De Kroatische film My Life Without Air is de meest geëxporteerde Europese film op SVOD-diensten en ook hier in de Top 20 geen Nederlandse productie. Op FOD-diensten is de Italiaans/Amerikaanse productie The Last Man on Earth de best gedistribueerde film.

L'Amica Geniale

Van geëxporteerde series staat L'Amica Geniale (eerste serie) op de eerste plek van TVOD-series, bij SVOD is de Frans/Amerikaanse/Britse productie Molang de best gedistribueerde serie en bij FOD is het Relic Hunter die goed scoort in de Top 20. Opvallend is dat Italië en Ierland goed scoren met series als Gomorra en Amica Geniale, alsmede Vikings en Tudors.

Weinig Nederlands

Nederlandse content maakt gemiddeld 5 procent van het VOD-aanbod uit. Ook hier zijn grote landen dominant: Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Overigens zijn de Britse producties ook groot in het VOD-aanbod alleen die vallen niet meer onder producties binnen de Europese Unie.

Vanuit Nederland zijn Classixapp, NPO Start, Cultpix en Filmzie als FOD-diensten beschouwd, Microsoft Films & TV als TVOD-dienst en vele SVOD diensten waaronder AppleTV+, Amazon Prime Video, CuriosityStream, Dekko, Discovery+, Viaplay, Disney+, Docsville, Hayu, HBO Max, Netflix en Videoland.

Volledige resultaten van het onderzoek zijn hier te vinden.

www.obs.coe.int

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief