Marketing Report
[Onderzoek] Fashionchick: Nederlandse vrouw shopt graag

[Onderzoek] Fashionchick: Nederlandse vrouw shopt graag

De Nederlandse vrouw houdt van shoppen. Dit blijkt uit onderzoek dat online modeplatform Fashionchick liet uitvoeren onder ruim 500 mannen en vrouwen. Slechts 3 procent van de vrouwen is niet geïnteresseerd in kleding. Bij mannen ligt dat percentage hoger: 15 procent geeft aan niks om kleding te geven. Daarnaast blijkt online shoppen steeds populairder te worden.

Er is al jaren sprake van een opmars van online winkelen. 30 procent van de ondervraagden vindt online winkelen dan ook een (zeer) leuke bezigheid. Dat komt onder andere omdat je er de deur niet voor uit hoeft (79 procent), omdat het gemakkelijk is (63 procent) en omdat het makkelijker is om producten te vergelijken zodat je de beste prijs betaalt (59 procent). Opvallend genoeg geeft slechts 28 procent aan dat zij online shoppen omdat het minder tijd kost. Uit data van Fashionchick blijkt dat het online shoppen steeds vaker via een mobiel device gebeurt. In 2016 gebruikte 61 procent van de Fashionchick bezoekers haar mobiel, in 2018 is dit gestegen naar 73 procent.

De voordelen van fysiek winkelen

Een kleine meerderheid van de Nederlanders (56 procent) shopt liever in een winkel dan online. Dat komt onder andere omdat je in een winkel direct de kwaliteit/pasvorm/stof kunt beoordelen (85 procent), omdat je sneller iets vindt waar je niet naar op zoek was (40 procent) en omdat mensen van de sfeer van het fysiek winkelen genieten (39 procent). Ook al kan winkelen erg gezellig zijn, de meeste vrouwen (58 procent) gaan toch het liefst alleen op pad. Mannen zijn minder geneigd alleen te winkelen, 54 procent winkelt het liefst met zijn partner.

Winkelen voor je partner

Vrouwen winkelen overigens niet alleen voor zichzelf: 44 procent koopt ook kleding voor haar partner. Daarnaast winkelt zij ook voor haar kinderen (39 procent), ouders (4 procent) en als cadeau voor iemand (14 procent). Mannen houden het voornamelijk bij shoppen voor zichzelf, 26 procent geeft aan kleding voor zijn partner te kopen. Opvallend is dat slechts 44 procent van de vrouwen vindt dat haar partner zich goed kleedt.

Bron onderzoek: Mode onderzoek uitgevoerd door No Ties (2019) in opdracht van Sanoma/Fashionchick

www.fashionchick.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief