Marketing Report
[Onderzoek] HubSpot Research: Inbound marketing wereldwijd belangrijkste marketingstrategie

[Onderzoek] HubSpot Research: Inbound marketing wereldwijd belangrijkste marketingstrategie

Inbound marketing is wereldwijd de belangrijkste marketingstrategie bij de meeste ondernemingen. Dit blijkt uit het State of Inbound-onderzoek 2018, gehouden onder 6200 marketeers in 99 landen door HubSpot Research.

Met name in Europa hebben marketeers veel vertrouwen in de eigen strategie: 77 procent gelooft in de effectiviteit van de eigen inspanningen (in de VS geldt dit voor 71% van de respondenten; de rest van de wereld volgt op afstand). Vooral de teams die inbound marketing gebruiken zijn zelfverzekerd: driekwart noemt de eigen marketingstrategie effectief, tegen 62 procent van de teams die vooral focust op outbound marketing.

Conversie staat voorop

Het belang van inbound marketing voor leads sluit goed aan bij de belangrijkste wensen van marketeers: 69 procent van alle respondenten in het HubSpot-onderzoek noemt de conversie van contacten en leads naar klanten de hoogste prioriteit voor de organisatie in de komende twaalf maanden. Dat is hoger dan de tweede prioriteit, de groei van verkeer naar de website, dat het met 54 procent moet doen. Overige initiatieven scoren allemaal lager dan 50 procent. De focus op conversie betekent ook een duidelijke focus op BOFU-content.

Binnen inbound marketing geven de respondenten aan vooral te kijken naar SEO en organische marketing (61%), blogs (55%) en marketing automation (50%). Opvallend is daarbij dat videocontent, zoals how-to’s en webinars, relatief lage prioriteit krijgen (resp. 26% en 24%), terwijl YouTube wel bovenaan de lijst staat van distributiekanalen waar marketing zich in de komende twaalf maanden op zegt te willen richten. Het geloof in video lijkt bij het hoger management groter (ruim 50%) dan bij uitvoerende marketeers (nog geen 40%).

Betere ROI voor inbound

De grootste uitdaging zien marketeers vooral in het genereren van traffic en leads (61%). 39 procent noemt het aantonen van de ROI van marketingactiviteiten een uitdaging. Overigens heeft dit voor Europeanen (37%) duidelijk een lagere prioriteit dan voor Noord-Amerikanen (53%). Europeanen noemen het verhogen van omzet uit bestaande klanten belangrijker (44%).

Uit het onderzoek blijkt dat wereldwijd 18 procent de ROI van marketing überhaupt niet kan of wil berekenen, maar als dat wel gebeurt, blijkt dat inbound marketing aanzienlijk vaker (53%) voor een positieve ROI zorgt dan outbound marketing (16%). Het verrast dan ook nauwelijks dat een typische outboundmarketingactiviteit als paid advertising met 30 procent van de nominaties bovenaan staat als de meest overgewaardeerde marketingtactiek (op plaats twee staan organische socialmediainitiatieven, met 14%).

www.hubspot.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief